Revisjonshistorikk [tilbake]

Uten å ha sett bakken og bakkens beskaffenhet....si at det har vært en liten kant eller ujevnheter med i bildet, gjerne litt sving eller andre forhold som gjør at du trenger mer kraft når du rygger opp denne bakken....det er nå engang sånn at det du beskriver er en øvelse som krever litt mer "skyvkraft" - og siden du rygger - snakker vi bokstavelig talt "skyvkraft". Legg til at utvekslingsforholdet for reversen også har betydning her - og du gir kanhende litt mer gass enn du burde - i det hele tatt: flere faktorer som kan påvirke de kreftene som DSG-clutchen skal håndtere, og som du så treffende beskriver denne manøveren, det blir så varmt at du får opp en feilmelding du helst ikke vil se, i tillegg lukter det alt annet enn godt! Og ja, dette sliter helt klart på clutchen i DSG-kassa, men i hvilken grad det påvirker levetiden, ja se det avhenger av hvor mye belastning vi egentlig snakker om! Det blir litt som med en vanlig clutch: du kan kjøre hundre tusenvis av kilometer med en godt slitt clutch, men om du "prøver" litt for ofte - mange har en tendens til å "teste" clutchen ved å tråkke gassen i bånn på 5.gir i lav hastighet - ja da kan man like godt bestille ny clutch og forberede clutcbytte rimelig kjapt!

Når det gjelder selve girkassa, er det bop-bop, dersom vi snakker om en begrenset termisk belastning der temparaturalarmen kommer når du har fått vogna på plass, er det overveiende sannsynlig at selve girkassa slipper fra det med skrekken. Men olje brytes ned ved høye temperaturer, du bør være over gjennomsnittet opptatt av å overholde skiftintervallene, antagelig 60.000 km, og du bør vurdere flushing iallefall annenhver gang.

I ditt sted ville jeg vel ikke vært veldig bekymret, men all dentid vi snakker moderat vekt, ville jeg vært oppmerksom på dette, gjerne forsøkt å tilpasse denne ryggemanøveren på en slik måte at du reduserer belastningen. Og ja, dette er pr definisjon en vesentlig mer krevende manøver enn å trekke det være seg 750 eller 1500 kilo på flatmark, enn si oppoverbakke i grei fart. Og kjører du mye med slep, ja da er det kanhende ikke det smarteste sjakktrekket å kjøre bil med DSG-kasse, men for alle praktiske hensyn, det burde gå greit gitt at du har dette i bakhodet og kjører deretter. Som jeg alltid sier: det er faktisk ikke sånn at man bare MÅ holde 100 oppover Drøbaktunnellen når man har to tonn på slep - selv om man kan :-) Jeg bruker dette eksempelet som referanse, fordi en god venn som dengang hadde Audi A6 Quattro og en vogn på godt over to tonn testa bilen sin med slep opp denne bakken: 100 km/t var helt problemfritt sånn ytelsesmessig sett, men som mange av oss har oppdaget, oljetemperaturen stiger markant når vi har slep!

Da gjelder det å tilpasse kjørestilen deretter og ta nødvendige forholdsregler, altså kjøre på en slik måte at de termiske belasntingene holdes på et forsvarlig nivå. Det er nå engang sånn at både girkasse og motor er konstruert for å lede bort så og så mye varme, blir det mer, ja da fungerer ikke varmehusholdet optimalt lenger, og du får temperaturalarm - heldig er du som får en sånn alarm før det går galt! Og nei, tillatt hengervekt er ikke nødvendigvis dimensjoneringskritieriet for varmehusholdet! Man legger seg på et fornuftig kompromiss, der du altså uten problemer kan kjøre i normalt tempo langs landeveien. Men igjen: den manøveren du beskriver, er litt mer krevende! En ting til som gjør den mer krevende, er at du sannsynligvis har kun forhjulsdrift. Å kjøre med slep, det være seg forover eller bakover, er en helt annen verden med firehjulstrekk, uten at det i seg selv er forklaringen her....jeg har selv kjørt med slep med forhjulstrekkere....til og med på min f.d Passat B2 med 1.6 sugediesel og hele 54 hk kjørte jeg med opptikl halvannet tonn slep! Det gikk jo det også, men motoren ble god og varm - det gamle trickset med å la motoren gå MINST to minutter på tomgang etter å ha kjørt sørlandske med slep, var VELDIG SMART på den bilen! Stikkord: egentlig en modifisert bensinmotor....topplokket ble VELDIG VELDIG VELDIG VARMT! Men alt går bare vi tar det litt piano - typisk 50-60 maks i lange stigninger osv :-)

Med min Passat B5 TDI kjørte jeg også mye med slep....manuell kasse...bilen rulla snaue 500.000 og ble smadret med original clutch intakt...så ja...dette med å tilpasse kjørestilen er ganske lurt :-) Det dreier seg ikke på noen måte om å lusekjøre, men bare være litt oppmerksom innimellom!

Det skal tilføyes at jeg nå har Golf7, men TDI med manuell kasse og firehjulstrekk. Tillatt hengervekt er to tonn, og hele gullrekka fra motor til firehjulstrekket fungerer som en drøm så lenge jeg kjører med vett. Om du kjenner E39, kjører jeg lett opp Drangsdalen på 5. hhv 6. gir med mellom 1000 og 13-1400 kilo slep i 80 km/t reell hastighet, og gjennom de 7-8 mila jeg har pleid å kjøre med dette slepet før jeg er hjemme, ligger oljetemperaturen stabilt på 105-107 grader. Noe forenklet sett, Oljetemperatur over kjølevæsketemperaturen tilsier at olja blir en "aktiv" del av kjølesystemet, om den stiger over 105 grader, ja da begynner jeg å følge med og passer litt på. Om den bikker 110 oppover Drangsdalen, ja da følger jeg med at den går nedover når jeg er over toppen. Mer komplisert er det ikke - og mitt stalltips til deg: følg gjerne litt med på motoroljetemperaturen, tenk på det som en "febermåler" for motoren din! Hvor benzinerens normalttemperatur ligger, se det må du finne ut av gjennom erfarting, men det er en grei parameter å følge med på! Likeledes følge du selvfølgelig med på kjølevæsketemperaturen, men det er først og fremst oljetemperaturen som sladrer om at motoren begynner å bli virkelig varm.

For min del følger jeg også med på oljetemperaturen på transportetapper langs landeveien. Her hjemme er det jo alltid sedat tempo, da skal oljetemperaturen ligger nær kjølevæsketemperaturen, men i det store utland, der tempoet i trafikken er litt annerledes enn her, blir det omtrent som å kjøre med tungt slep: det blir altså mer varme som må ledes bort, med den følge at oljetemperaturen stiger. Enkel termodynamikk, ta gjerne frem læreboka fra førsteklasse på videregående, det er et interessant område! Og skal vi være ærlige, tyskerne kan dette med å gjøre sine biler i stand til å kjøre "vollgas" i time etter time! Det er god jobba, tenk bare 40-50 år tilbake, da måtte enkelte biler ha en svær oljekjøler i tillegg til ovselege mengder med kjølevæske og en svær radioator for å unngå overoppheting! Stikkordet er selvfølgelig spillvarme, virkningsgraden på en moderne motor er veldig, veldig mye bedre enn i hine dage - stikkord: mindre spillvarme!

The Bottom Line er at det stort sett går bra, men ved mer krevende øvelser - som det du altså må gå gjennom får å få vogna på plass der hjemme - kan det bli litt høyere belastninger og mer varme enn ellers. Varme er ikke alltid bra, for mye varme er definitivti kke bra. Sånn er det bare, noter disse to setningene på en gul lapp og ha det i bakhodet neste gang du tar "ryggeknappen"! Lykke til med den feiende flott Golfen din!

Antall visninger