Revisjonshistorikk [tilbake]

Jokeren her er ikke bare om det kommer en form for avgift fra nyttår, det vil også være et spørsmål om i hvor stor grad denne avgiften vil påvirke nybilprisen. Snakker vi om en trinnvis moms med lav sats fra f.ex 600.000, vil det ikke ha like stor effekt som full moms fra første krone. Det eneste du kan være sikker på, er at det kommer en eller annen form for avgift på nybiler av denne sorten, dernest er det overveiende sannsynlig at bruksavgifter kommer for fullt. Men igjen, graden av avgifter vil avhenge av regjeringskabelen, med Miljøpartet De Gærne på vippen vil det i praksis bli nærmest umulig å styre landet - men elbilavgifter kan meget vel vise seg å være prisen for å få gjennom et nogenlunde forsvarlig statsbudsjett! I det hele tatt: det kan bli spennende tider!

Uavhengig av det ene eller andre, vi snakker sannsynligvis om en begrenset mva fra si 600.000 kroner. Det vil egentlig ikke ha spesielt store konsekvenser for nybilprisen om vi ser prisnivået for elbiler i forhold til det øvrige, avgiftsbelagte spekteret av nye biler i det norske markedet. Ja, det vil muligens kunne påvirke noe, men som med andre biler - ser vi noe forenkelt på det - vil effekten av variasjoner i nybilprisen avta med alderen på bruktbilen. Ifølge våre venner i økonomiske fagmiljøet som jo regner på dette, snakker vi om et magisk nivå rundt 8-10 år, da vil det relativt verdifallet avta. I årene i foreien derimot - dvs fra du kjører ut av døra hos bilforhandleren til 8-10 år - vil verdifallet være tilnærmet konstant - rett nok med visse variasjoner for de første par åra.

Mao vil en økning i nybilprisen på si 100.000 kroner teoreisk sett gi et "bidrag" stort kroner 10.000 pr år her: dvs at "restverdien"" av de 100.000 i høyere nybilpris kan - igjen teoretisk - utgjøre 30.000 kroner for en bil med 7 år på veien. Men igjen - TEORETISK! Jeg tenderer til å tenke at dette ikke vil ha noen som helst betydning innenfor det nærmeste året, over tid vil det kanskje bety at man kan få kjøperen av bilen til å bla opp noen tusenlapper mer - kanhende så mye som en titusenlapp! Men som vi vet: dete er ikke mer enn at du kan spare det inn ved å "sminke" bilen med en grundig vask, voksing og ikke minst, dekkfornyere....vips...så ser dine godt slitte dekk nesten nye ut - og tro meg - det er altfor mange som ikke engang gidder å sjekke dekkmønsteret!

The Bottom Line er at denne endringen neppe vil utgjøre mer enn det du kan oppnå om du selger bilen "et år" tidligere. Mao er den psykoslogiske effekten av å selge en 2014-modell i 2021, større enn effekten av en eventuell avgiftsøkning primo 2022. Uavhengig av dette: variasjonene på kort sikt vil neppe være så store at det betyr noe fra eller til. Bilen din er såpass gammel at den har tapt seg relativt mye i verdi allerede, du er mao inne i en periode av bilens liv der du nærmer deg det punktet jeg nevner innledningsvis: der verdifaller flater ut noe.

Hva som skjer i fremtiden? Avgifter kommer sikkert som banken, men den virkelige game-changeren vil være om det kommer ny, billigere, bedre batteriteknologi. Det vet vi lite om, i ditt sted ville jeg ikke bekymret meg veldig for alle muluge scenarioer, dels fordi man ikke har krystlalkule, men også fordi man aldri kan klare å innrette seg optimalt uansett. Det går på flaks, for min del gjorde jeg et bevisst valg når jeg kjøpte dieselbil for noen år siden: jeg inngikk et veddemål med meg sjæl om at den bilen skal holde til jeg går over til tog på permanent basis. Da slipper jeg å bekymre meg over verdifall osv osv, det er en "kjent" størrelse over x år, likeså er driftsutgiftene stort sett forutsigbare, og jeg kan kjøre på både vanlig diesel, fyringsolje, tennvæske, biofuel om så skule være påkrevet! Win-win,no probelams whatsoever :--

Poenget? Har du lyst til å bytte bil, og derved selge den bilen du har nå, ja da velger du tidspunktet ut fra dine egne preferanser, f.ex når den bilen du måtte ønske å kjjøpe kan være tilgjengleig. Og skal du ha en annen elbil - vil det jo være nærliggende å kjøpe FØR nyttår - da slipper du å betale mva om du kjøper en elbil som blir momsbelagt - og du får en grei nok pris for den du har!

Antall visninger