Revisjonshistorikk [tilbake]

Som Kamerta Wizard sier, forskjellen er ikke spesielt store. Men be advises, der Audi pakker sine deler sirlig en og en, med nusselig innpakningspapir med feiende flotte ringer og ordet orginaldelerp på språket til herrefolket, ta f.ex bremseskiver...Audis skiver er pakket inn en og en. Hos VW kommer de to og to.........og hos Skoda kommer det en drøss i en kasse eller en eske :-) Gjett hvilke deler som er dyrest! Det er nesten som et skole-eksempel fra læreboka i pris-setting dette her, når man skal prise en vare, ja da er det det man tror kundegruppen er villig til å betale, som gjelder! Og ja, de fleste som skur litt sjæl er oppmerksomme på dette, og på vårt alles kjære internett finnes det søkbare delekataloger der man kan finne ut hvilke Skoda-deler som passer på Audien....og omvendt for de som måtte ønske det - f.ex hvis man ikke får tak i Skoda-delen! Og bare så det er sagt: om man handler deler i utenlandske nett-sjapper, er prisforskjellen vesenlig mindre, det er nesten så man kan mistenke at årsaken til prisforskjellene har et navn som begynner på "M" og slutter på "...øller"! Om da ikke våre venner hos VAG i Tyskland tenker som så, at Ola Dunk, han har olje og stinn lommepung! Aldri godt å vite, men Skoda er absolutt et fornuftig kjøp på alle vis!

Min subjektive oppfatning er at Audis verksteder har mest av nesa-til-værs faktoren, det er nesten så man føler at man må betale inngangspenger for å komme inn i butikken! Hos VW er det litt mer folkelig, men aller mest folkelig er det hos Skoda, både prismessig og i forhold til måten man blir tatt i mot på. Herværende Skoda-sjapp fortjener terningkast 6 på alle punkter, godt arbe' gjør de også! Men det er fortsatt sånn at du kan dele regninga på to - sånn circa - om du benytter et uavengig, AUTORISERT - aldri bruke annet enn autorisert - verksted. En del av forklaringen er at merkeverkstedene, ikke bare VAG, har en lei tendens til å prise olja (og et par ting til) som om den skulle være tilsatt flytende gull! Vi snakker om både 2 og 3 gangeren på literprisen for samme type olje, så moro er det liksom ikke å benytte merkeverskstedet! Legg til at både Skoda og VW er greie biler, i prinsippet samme bil med litt annerledes design - Skoda er gjennomgående penere synes nå jeg - og samme teknikk under skallet. Når det gjelder kvaliteten, har VW selv hevdet at Skoda er et pr hakk bedre enn VW, det har mye med arbeidstyrken å gjøre, ansatte hos Skoda har vesentlig høyere lønn og bedre HMS enn de aller fleste andre arbeidsfolk i Tsjekkia. Jeg var innom en av fabrikkene for noen år tilbake, der sto det "VW" overalt, i tillegg var det like rent og sleika i både lokalene generelt og gulvet spesielt som i min egen garasje (Jeg er litt pedantisk sånn).

The Bottom Line er at den eneste grunnen til at jeg kjører VW og ikke Skoda i dag, er at Octavia er en populær bil, når jeg handla bil var leveringstiden ovseleg mye lenger enn for Golf. Og ja - firehjulstrekk, motorer, all leamikken rundt - det er identisk. Når det gjelder Haldex 5 er det sånn at det er LITT trekk på bakhjulene hele tiden, systemet er raskere enn noensinne før når det er behov for å omdisponere kraften til drivhjulene, og det er en gjennomtenkt filosofi bak designet, ta gjerne en titt på Youtube og se hvordan konstruktørene har tenkt, søk på haldex 5 og Golf 7. Som jeg pleier å si, dette firehjulstrekket gir deg en mer stabil bil hele året, uansett føreforhold og hastighet, dette øker sikkerheten i betydelig grad, og denne greia med bedre frekommelighet om vinteren er en hyggelig ekstragreie du får med på kjøpet. Dette med hjulspinn er en saga blott, det skal være VELDIG glatt for å få hjulspinn med Golf / Octavia med firehjulstrekk!

Det dumme er at du kan kjøre opp en bakke med klonk is uten å merke stort, men du og du, så glatt det er når du skal ned i gjen! Nå har vel dette med et program for å kjøre sikkert NED en bakke også funnet veien til både Golf og Octavia etterhvert (gi meg gjerne et vink om jeg husker feil), da blir alt så meget bedre også NEDOVERBAKKE, kfr forøvrig at bla Landrover Freelander hadde dette for flerfoldige år siden. Jeg har altså IKKE dette på min Golf stasjonsvogn, men ellers har bilen alt jeg ønsker meg og mer til, til og med en toppfart som matcher standardutgaven av min kjære motorsykkel fra mange år tilbake! Om noen hadde fortalt meg dengang at jeg skulle kjøre en dieselbrenner med latterlig lavt dieselforbruk, menger av hestekrefter og en toppfart som ikke ligner grisen på mine eldre dager ville jeg nekta å tro det!

Og der har Octavia et fortrinn: Octavia er i større grad solgt med både 150 og 185 hk TDI med kombinasjonen DSG og firehjulstrekk, også på den "vanlige" stasjonsvogna. Der førte Møller som vanlig en litt sær policy, man kunne IKKE få denne kombinasjonen på andre versjoner enn denne jalla "Golf Alltrack" med "flotte SUV-detaljer" og så videre...plast opp og i mente........! Senere kom det visstnok vanlige stasjonsvogner med firehjulstrekk og DSG, men for meg ser det ut som om det er heller få av disse bilene, spesielt om vi snakker 2.0 TDI. Min subjektive oppfatning er at både Golf og Octavia kler 2.0 TDI bedre enn benzinerne, 2.0 benziner er den eneste benzineren som til nød kan fungere. Men 1.4 TSI hhv 1.2 TSI er definitivt ikke motorer som passer....mener man får firehjulstrekk med både 1.4 TSI....faktisk også 1.6 TDI....det blir rett og slett for mye giring og for lite krefter. Skal du ha en bil av denne sorten: velg Skoda Octavia med DSG / firehjulstrekk og 2.0 TDI, eventuelt 2.0 TSI!

Antall visninger