Revisjonshistorikk [tilbake]

Nå har jo opptil flere svenske verksteder rutiner som bidrar til å gjøre denne prosessen enklere. Og i disse covid-tider synes det som om køen på rød sone er vesentlig kortere enn på grønn sone, kfr bla yrkes-sjfører som fra tid til annen har vært i harnisk over "andre" som sniker i køen på grensa ved å kjøre samme veien som yrkestrafikken...altså på rød sone.

Og nei, moms på frakt om det ikke er en betalbar tjeneste, det får man ikke. Det er kun fakturabeløpet fratrukket svensk moms som er relevant her, det er ikke sånn at tolleren står og legger til et sjablongbeløp eller nærmest kilometeravgift for "transporten" av bil fra grensa til det svenske verkstedet og tilbake igjen. Vel er det mye galskap, men et sted går grensa!

The Bottom Line er at selvfølgelig kan man ha sine meninger om det særnorsk moms- og avgiftsystemet, men det er prisen vi betaler for å bo i et land der man ikke minst nå om dagen kan føle seg hensatt til grensekontrollen inn mot Øst-Tyskland på 80-tallet. Jeg har selv bla opplevd å komme langt sydfra i Europa og krysse grensa til Danmark med min meget begrensede kvote med et eller annet i bilen, og passere danskregistrerte biler med ufattelige mengder tyske varer, både av den flytende sorten med alkonol og andre varer, på motorveien i Danmark. Når vi nå også må betale moms fra første krone på våre kjære pakker fra EBay (og i noen tilfeller snaue 300 spenn til posten), får vi trøste oss med at det faktisk er enkelte ting som er verre i andre land: både UK og Sverige har tilsvarende bestemmelser for postpakker fra land utenfor EØS!

Likevel, reparasjoner av bil på den andre siden av grensa mot Tyskland for en danske f.ex er veldig mye greiere enn det for oss nordmenn å reparere bilen i Sverige eller Danmark. Mange vil kunne føle dette regimet som unødig rigorøst, og skal vi være ærlige, den norske stat ville isolert sett ikke gått "glipp av" veldig mange avgiftskroner på dette. På samme vis taper egentlig ikke den norske stat kollossale summer på at nordmenn kjøper sjokolade og tobakk i Sverige, f.ex i 2019 handlet Ola Dunk for 16 milliarder kroner hos Søta Bror! Med mva og norske særavgifter snakker vi ikke om mer enn si halvparten i netto tapte avgifter for den norske stat - og da tar vi hardt i! Til sammenligning utgjør "tapet" bare i engangsavgift og mva på elbil-politikken snaue 20 milliarder!

Men så var det dette med "norske arbeidsplasser" da! Om de 16 milliardene hadde blitt brukt i Norge, kunne vi vel plussa på si 4 millarder - halvparten av halvparten - som må være et rimelig beløp for norske særavgifter i vårt tanke-eksperiment her. I tillegg kommer dette med arbeidsplasser inn i bildet: teoretisk må det være flere butikkansatte for å skyfle alle disse varene over disk, det betyr færre som går og sutter på fingeren på NAV. Da blir det litt mer penger av det, og det er her politikerne i all sin uendelige visdom og like uendelige omsorg for oss, sørger for det er tildels strenge kvoter på alt fra verdien av varer og tjenester utført i Sverige, til alkohol, tobakk og sjokolade- jaggu rart det ikke ble innført en "bruskvote" også mens sukkeravgiften sto på!

Om vi er litt djevelsens advokat her, er hele toll- og avgiftsystemet en mekanisme som ikke bare skal sikre staten inntekter fra alt som passerer grensa, det skal også beskytte norske aktører! Ikke bare norske produsenter av varer og tjenester, men det skal også bidra til at norske aktører skal kunne opprettholde et høyt prisnivå - ref mantraet "Norge er et høykostland"! Nei, det er faktisk IKKE sånn at det er bare lønnskostnadene som er høyere i Norge, det er også alle innsatsfaktorer som går inn i enhver økonomisk virksomhet! Og hvorfor er det så dyrt? Jo.....alt er jo avgiftsbelagt, må vite, rett nok er det forskjellige påskudd for avgiftene: noe er begrunnet med "for miljøets skyld", mens andre "for folkehelsas skyld"....og så videre! Legg til enda en ting som gjør det dyrt å være norsk i Norge: fortjeneste! Over hele fjæla! Det er faktisk IKKE sånn at det er BONDEN sin skyld at norskprodusert mat er 60 % dyrere enn snittet for EU-landene! Det er heller ikke sånn at f.ex produsenten i Kina er den som får de 300 kronene som Elkjøp beregner seg ekstra for den 3 meters HDMI-kabelen du kjøper i Norge....kontra eksakt samme kabel i Sverige! Det er nok å se på milliardoverskuddene og mangemillioners lønningene i f.ex dagligvarebransjen i Norge for å se en virkelig stygg årsak til at "Norge er et høykostland" !

Noe lignende ser vi i bilbransjen også - og nei - mekanikeren har rett nok grei lønn etterhvert, men han er faktisk IKKE den som er skyld i at timeprisen på verkstedet overstiger timeprisen for en skikkelig flink og ovseleg dyr advokat! OG DER ER VI TILBAKE TIL SAKENS KJERNE: det er flere årsaker til at du i lovs form er pålagt å betale moms for varer og tjenester på grensa., hadde nær sagt flere sterke motiver og drivkrefter til at det er sånn! Når sant skal sies, tollvesenet driver ikke klappjakt på dem som måtte ta service i utlandet, man kunne jo sett for seg at man måtte plompere panseret når man kjørte ut av landet - sånn har det faktisk vært i unevnelige land i enkelte perioder! Men der skjønte man raskt at dette var bare tull og avskaffet ordningen like kjapt som den ble innført! Men det så unektelig idiotisk ut: en drøss biler med tape med offisielt segl rundt hele motorrommet! Jaggu godt norske politikere ikke får med seg alt!

Ja, du kan helt sikkert snike deg over grensa uten å betale moms etter en service hos søta bror, kanhende du ikke får spesielt lang og hard straff om du blir tatt også...det hender faktisk at tollerne ser gjennom fingrene med små forseelser her. Men nåde deg om det er storkontroll og du har et par bokser øll for meget - enn si sterkere saker! I det store hele: det er tillatt å bruke hue, som Kamerat Wizard forsåcidt antyder, men prinsipalt sett er vi alle moralsk og juridisk forpliktet til å bruke de etablere prosedyrer for refusjon av svensk mva og betaling av norsk mva. Sånn er det bare, så får det være opp tll hver enkelts samvittighet om man vil gjøre seg til smugler eller ei.

Antall visninger