Revisjonshistorikk [tilbake]

Mange kloke ord her, og skal jeg være helt ærlig, har nettopp denne Mercedesen en høy stjerne hos meg. En god venn som også er medlem i autoriserte gjerrigknarkers landsforbund, har en sånn, og han har kjørt år ut og år inn uten problemer whatsoever. Nå kjører riktignok heller ikke han så mye lenger, mener bilen hans nærmer seg opp mot de 200, 100 til så kan man vel kalle den innkjørt. Og som Kamerat Helmar sier, det er egentlig VELDIG lurt å dra til Sverige...eller til Danmark....som min gode venn gjør. Mantraet "Norge er et høykostland" gjør seg VELDIG gjeldende om man bruker BSO! Men dette er en grei bil - et uavhengig, autorisert verksted gjør ofte like godt eller bedre arbe'. Det dreier seg egentlig mest av alt om å velge sine samarbeidspartnere med omhu, og når man finner noen som leser tankene dine og gjør like godt arbe' som du ønsker deg, ja da tar du godt vare på dem og bruker dem i år ut og år inn!

Når det gjelder Skoda, snakker vi om en bilfabrikant som bygger VW, bare bedre. Jeg har vært på en av fabrikkene for noen år tilbake, det eneste som gjør at jeg kjører VW og ikke Skoda i dag, var lang leveringstid sist jeg handla bil. Superb er en feiende flott bil om du trenger såpass stor bil, men be advised, ta gjerne en tur innom Skoda-sjappa og se litt nærmere på Octavia også, den er stor innvendig og noe mer kompakt utvendig, noe lettere er den også, med de fordeler det innebærer. En Golf, bare bedre plassutnyttelse og et litt mer spennende designspråk. Superb på sin side er Passat i forkledning, bare mer for pengene og på alle vis like god eller bedre. Enkelte "ekseprter" klager på "dårlig understell", merkelig nok mener de samme "ekspertene" at Passat er myyyyyyye bedre. Forstå det den som kan - demperne er av samme sort og hjulipphenget er et barn av samme mor - ingen egentlige revolusjonerende forskjeller der.

Om Skodaen kan gå lenger enn langt? No problemas. Det kan Merecedes også, oppskriften er enkel og grei: ta vare på bilen og den tar vare på deg! Dvs service til korrekt intervall, NB NB NB oljeskift - ALLTID med filterbytte - hver 15.000 km - max 20.000 ved mye langkjøring - og understellsbehandling med jevnlig etterbehandling. Det lønner seg bokstavelig talt med alt som kommer fra VAG, og min gode venn med Mercen....han har også passet på den biten med bilen sin,. Koster lite og gir mye - spesielt om du er en klok mann som har skjønt at dette med å kjøre bilen lenger enn langt og eie den si 10 år eller mer, er en smart ting sett fra et økonomisk ståsted: stikkord: overgangskostnad. Jeg har selv kjørt en Passat 1.9 TDI snaue 500.000 før den ble smadret, bilen fremsto som ny både teknisk og hadde nær sagt, kosmetisk....bla aldri nødvendig å etterfylle olje mellom oljeskiftene...heller ikke ved motorveikjøring i det store utland i 40 grader+, og uforskammet nok, den bikka fremdeles 200 km/t uten problemer selv det siste året. Det kan nevnes at bilen gikk til de evige spikerpakker med original cluch, original vannpumpe osv osv, så ja. jeg er ikke i tvil om at en Skoda med 2.0 TDI under panseret lett passerer de 500'. Men igjen: det er ingen free lunch her: man må passe på bilen - og kjøre som folk! Bla denne bagatellen med å unngå å piske turtall før olja er gjennomvarm, er en veldig smart ting å gjøre for at motoren skal leve lenge i landet og ikke bla utvikle økt slitasje som igjen medfører økt oljeforbruk!

For meg ser det forøvrig ut som Mercen du nevner, ikke har firehjulstrekk....mens Skodaen har Haldex 5, dvs siste generasjon Haldex. Det gjør en vesensforskjell, det gir deg en vesentlig mer stabil bil hele året, mao bedre sikkerhet, og du får bedre fremkommelighet som en ekstra bonus. Vel verdt å vurdere - og skulle jeg hatt Merc....vel...firehjulstrekk er gilde saker!

THE BOTTOM LINE er at dette er litt smaken og baken. Prøvekjør begge, gjør deg opp en mening om hvorvidt du kan ha glede av firehjulstekk eller ikke, og ta det derfra. Det er jo litt prisforskjell også, og til syvende og sist er det bilens faktiske tilstand som betyr mest her - prisforskjellen mer enn utligner forskjellen i kjørelengde. I og med at vi snakker om noen kilometer kjørt med begge to, ville jeg spandert en NAF-test på den bilen jeg likte best - FØR - FØR - FØR kjøpet - og tatt det derfra. Mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler før kjøpekontrakten er underskrevet, og er det for dyre feil - greit nok - gå videre til neste på lista og ta samme runda der! En 60 punkters NAF-test koster 1500 spenn eller deromrking for medlemmer - medlemskap uten veihjelp koster ikke stort, vel verdt prisen i form av f.ex tilgang til NAF sitt nettverk av juridiske samarbeidspartnere om man skulle få en skade der motparten er forsikret i samme selskap f.ex...det kan gi ganske så interessante sprell for å vri selv en opplagt sak til "skylddeling" :-)

I det hele tatt: noen liker mora, noen liker dattera! Ikke lett å velge mellom disse to! Prøvekjør, det er tross alt deg som skal være fornøyd med bilen i mange år! Lykke til!

Antall visninger