Revisjonshistorikk [tilbake]

Greit nok, broder var med østover for noen år tilbake for å oppleve den gode følelsen det alltid gir å ha russisk jord under skosålene! I den anledning var han ivrig kunde på det vi kan kalle den lokale Rimi-sjappa, og som i f.ex Frankrike, har man et utvalg som ville fått en norsk kolonial-forhandler, enn si vinmonpolet, til å rødme av forlegenhet! Broder testa alle sortene Vodka, greit nok, i tillegg alle sortene med øll. Den siste dagen knerta han en "partybox" med øll, du vet, en sånn greie som ser ut som en vanlig øll-boks, med en viktig forskjell: volumet er på rundt 5 liter! Og prisene er ås lave at man kan le hele veien til banken. Når det er sagt: det er høyere andel avholdsmennesker i RF enn her hjemme, derfor er juice-hylla like velassortert, i en vanlig kolonial snakker vi som regel om en 10-20 meters reol med juice av alle sorter. Jeg fyller alltid "smuglerrommet" under bagasjerommet på Golfen med juice, det går lett 40 liter ned sammen med reservehjulet, i tillegg tar jeg gjerne med noen titalls liter til i bagasjerommet. Kan tro tollerne hadde blitt skuffa om de hadde stoppa meg, men det er noe med det: jeg både ser snill ut og er ganske så snill, de gangene det har vært storkontroll - ganske ofte på grensa til Norge - har de vinka meg imellom med et stort smil. Sånt liker vi - og jeg smiler selvfølgelgi tilbake.

ELLERS ER VI VEL STORT SETT ENIGE om mangt og meget. Og nei, jeg er vel ikke så veldig negativ til elbiler, men jeg er negativ til veldig mye rundt elbilene, eksempelvis elbil-lobbyen som står og skriker som måker ved enhver anledning: skal ha, skal ha! Mye vil ha mer og så videre, men ærlig talt, jeg tenker at avgiftsfriheten for elbiler var på overtid for flere år siden. Det blir helt feil at de som kjøper elbil, ikke engang skal betale moms, kall det gjerne en hån mot vanlige skatteytere med midlere og lave inntekter....hvem av oss vanlige dødelige kan flotte oss med en Tesla X....? Og hvorfor i alle dager skal elbiler frese mellom bommene billig eller gratis? Jeg ser ærlig talt ikke en eneste god grunn til det - noen må jo betale regninga unansett! Hvor blir det av solidaritetsprinsippet - som politikerne angivelig setter så høyt i andre sammenhenger?

Jeg tenker også at dette går på bekostning av såvel veibygging som kollektivtrafikken. Det blir rett og slett helt feil når elbiler skal være så billge å bruke at folk setter seg og matpakka i elbilen fremfor å bruke kollektivtilbudet - i f.ex Oslo! Der utgjør også elbiler i kollektivfeltet en aktiv hindring for kollektivtrafikken - det er pinadø så bak mål som det kan få blitt!

Legg til det begredelige faktum at 50 % av verdens elektrisitetsproduksjon fremdeles kommer fra kullkraft. At 5 millioner nordmenn er overpriviligerte hjelper lite i den store sammenhengen: om vi ser litt kynisk på det, innebærer dette at resten av verden i alt det vesentligste kjører elbilene sine på køl! Mao er verdens elbiler i stor grad omtrent like "miljøvennlige" som et kølfyra lokomotiv fra århundreskiftet! Skjønt - et damplokomotiv har nok noe lavere utslipp pr kilowatt enn et kølkraftverk! Fort gjort å glemme sånne bagateller for MDG og de derre her hjemme! En annen ting elbil-lobbyen fornekter, er ressursbruken og utslippene fra batteriproduksjonen, enn si at selve bilen nødvendigvis også er noe mer ressurskrevende å bygge. Det derre med at en Tesla X generer utslipp ved porduksjonen alene som matcher en diesel-Merceddes etter 600.000 km er ikke tull.

POENGET? Elbiler slik de fremstår i dag, er ikke "løsningen" på verken det ene eller andre. Jeg tenker at politikerne har begynt i feil ende: vi burde påbegynt oppgraderingen av elektrisitetsnettet for et tiår eller to siden, og vi burde satset mer på utbygging av tog og skinnegående transport, stikkord elektrifisert sådan, og vi burde gjort litt som Sverige: lagt til rette for buss-transport for å supplere skinnegående transport, og hvilen overraskelse: i Sverige lager man biodrivstoff så det bare synger etter, både alkohol og biodiesel! Utgangspunktet er bla skogsavfall!

Her hjemme har politikerne nærmest desimert både NSB og flere andre aktører, og enhver "satsing" på biodrivstoff har man drept med avgifter! Likeledes er gassdrevne kjøretøyer skattlagt så det er til å grine av! Norsk gass havner i EU....og gir transport med vesentlig lavere utslipp der....hvorfor i himmelens navn kunne vi ikke lagt tilrette for bruk av norsk gass i Norge? Argumentet fra politikernes side er bla at staten må ha inntekter....fra f.ex avgifter på drivstoff osv osv...og biler...! Hvilket igjen bringer oss tilbake til temaet - elbiler........! Snaue 20 milliarder i året er visstnok avgiftstapet knyttet til engangsavgift og mva.......! Jeg tenker at vi skyter oss selv i foten her, om vi hadde brukt disse pengene annerledes, kunne vi f.ex latt ganske mange mennesker reise gratis med kollektivtransport i og ved det vi omtaler som "de store byene". Det ville monnet mer i det store miljøregnskapet...kanhende vi ikke trengte å bygge så voldsomt mye veier i Oslogryta også - win-win for alle! I det hele tatt: vi bør ha en mer helhetlig tankegang for fremtidens transportsystemer i Norge, å fokusere så bak staur og vegger ensidig på elbiler er ikke noe annet enn en videreføring av problemene som følger med vår alles kjære bilen!

Apropos dette med kostnader: greit nok at elbiler er relativt rimelige på kort sikt, spesielt når man kan lade hjemme, men dagens batteritekologi har med sikkerhet begrenset levetid. Mine gode venner og eks-kolleger har regnet litt på det, de konkluderer med at en VW E-Up - som flere av dem faktisk har kjøpt som pendler-bil - vil havne på omtrent samme kostnader pr kilometer som en grei dieselbrenner....som de fleste av oss som bor her borte har som hovedbil :-) Kanhende litt lavere, men dette forutsetter null eller svært lave bompenger...det er ingen selvfølge i årene fremover! Ja, jeg er klar over at i nettopp VW E-Up er relativt kurrant å få tak i en brukt batteripakke, den er også grei å skifte om man som mine f.d kolleger jobber med såvel elektronikk, litt sterkstrøm og en ikke ubetydelig mengde montasjearbeid til daglig, men for den gemene hop vil elbilens økonomiske levetid uvegerlig være vesentlig kortere enn det vi er vant til med konvensjonelle biler.

Så neeeeeeeeei......det er ikke noen "free lunch" med elbil heller! Kostnadene ligger bare i en annen del av familiens bilbudsjett! Lett å la seg forføre av billig strøm, men for meg ville det bli veldig, veldig dyrt, enn si håpløst kronglete og tidkrevende, å kjøre elbil hjem til Mor Russland innimellom!

Der fyller jeg også tanken og en reservekanne eller to med diesel som koster litt mindre enn det norsk diesel ville kostet uten avgifter....! Dvs at jeg kjører den ene veien - hjem igjen - på veldig billig russisk diesel. Jevnfør dette med det faktum at elbilforeningen hevder at på gitte premisser koster det like mye å kjøre på strøm man "fyller" langs landeveien som det koster å kjøre på diesel med en vanlig dieselbil - så neeeeeeeeeeeeeeei.....det er ikke nødvendgvis bare grønne skoger med elbiler heller! Og da trekker vi IKKE inn at det koster å være kar for de som har en 2.4 tonns Tesla!

Om jeg skulle hatt elbil, ja da ville jeg nok satsa på en E-Up eller E-Golf, det holder til dassekjøring, og beholdt dieselbrenneren til seriøs kjøring og kosen! Men med min alder? Jeg kjører nok diesel til jeg konverterer til tog på heltid! Ha en fortsatt god kveld!

Antall visninger