Revisjonshistorikk [tilbake]

Generelt er en bruktbil verdt det den mest entusiastiske kjøperen der ute vil betale! Og som vi vet, de som handler bil, har ofte en ting felles: de vil ha mye og betale minst mulig! Og du som står der og skal selge den feiende flotte bilen din, ja du vil selvfølgelig gjerne ha best en for deg best mulig pris! Den korte versjonen her er at det betyr at bilen må fremstå som attraktiv i markedet, og prisen må være såånn nogenlunde i samsvar med "de andre" der ute, gjerne litt lavere om du ønsker et raskt og relativt problemfritt salg. Og kanskje viktigst av alt: skal du selge uten å få problemer og klaging og syting i etterkant, ja da er det to ting som gjelder: en NAF-test - en 60 punkters test burde i utgangspunktet være nok - og en godt gjennomarbeidet kjøpekontrakt. Det dreier seg om å gardere seg i forhold til skjulte feil og mangler, og sørge for å opplyse om det som en overivrig kjøper av den sorten som elsker å klage og "reklamere", kan sette fingeren på! Du sørger også for at kjøperen har tilgang til servicehefte og verkstedshistorikk - få gjerne en utskrift fra verkstedet - og få inn i kjøpekontrakten at dette er fremlagt for kjøper! Da har du svart på hvitt at du har oppfylt din "opplysningsplikt", og kjøper har skrevet under på dette! Veldig viktig, spesielt for deg som er i godt moden alder og neppe selger biler hver dag (som oss andre...også jeg er i godt moden alder, men til forskjell fra deg, jeg selger ikke bilene mine før de er godt brukt og litt til!)

Når det gjelder "riktig pris", kan man skrive en bok, men generelt er Skoda Octavia en lettsolgt bil med et godt rykte. Med 2015 snakker vi sannsynligvis også om det vi kan kalle den NYE versjonen, den er vesentlig forbedret i forhold til forgjengeren - det er en VELDIG god ting! I korthet: sikrere, mer komfortabel, bedre utstyrt, miljøvennlig, bedre alt! Dette med MOTOR sier du dessverre ingen ting om, men igjen generelt: de SMÅ benzinerne er minst etterspurt, de ligger mao lavest i pris. De små dieselmotorene er noe mer etterspurt, og her kan du skryte av VELDIG lavt drivstoff-forbruk når du skal selge! 2.0 bensin hhv diesel er omtrentl like populært, men 2.0 TDI, det være seg med 150 eller rundt 185 hk er kongen på haugen for mange! Rikelig med krefter, drivstoff-gjerrig, viktig å pushe de tingene som tiltrekker kjøperne og får dem til å velge den bilen DU har for salg her! 2.0 benzin er visstnok "sprek", vel, jeg foretrekker diesel, men noen liker benziner...og 2.0 benziner er jo tingen for de som liker sånt - det kan du selvfølgelig også argumentere med - i det hele tatt: dine salgsargumenter blir til ettersom har du har å selge, og det er også utgangspunktet for prisen!

DETTE MED UTSTYR er bop-bop: det gjør bilen lettere å selge, men noen stor greie for prisen? Det er det egentlig ikke - men har du "populært" utstyr som adaptic cruisekontroll og automat, ja da kan du legge deg i øvre del av pris-sjiktet for tilsvarende biler, gitt at bilen ellers er i normalt god stand, slik det jo fremgår av det du beskriver. Bilen din er etter mitt syn heller ikke kjørt spesielt langt, i min verden er en bil som ikek er kjørt mer enn 100.000 som ny å regne, en god bil som blir passet litt på, skal holde minst 500.000 uten nevneverdige problemer. Greit nok, slå av litt for kjente og si at minimum 300.000 er relatistisk her: da er det uansett minst 200.000 kilometer med en god bil igjen her - med 15.000 km i året blir det maaaaaaaaaaaaaange år det!

EN TING DU IKKE NEVNER, er om bilen din har firehjulstrekk eller bare forhjulstrekk. Siden du ikke sier noe om dette, regner jeg med at vi snakker om forhjulstrekk. For all del, det er helt greit, men jeg nevner det , fordi firehjulstrekk er mer etterspurt i markedet, og derved gjør det også noe - for ikke å si MYE - med prisen. Mao en helt annen pris - og den generasjonen Octavia du har, ble levert med det som heter Haldex 5 - mao den beste versjonen til nå av dette firehjulstrekket!

Vel, si at du har en forhjulstrekker, da søker du på finn og sjekker prinsivået for tilsvarende biler der, som en matematikklærer pleier å si, "vi ser lett at" prisen for en sånn Skoda ligger rundt 130.000, give or take, primært avhengig av motor og kjørelengde. Mao får du rask respons om du priser bilen din til 130.000, glem forøvrig ikke at 129.990 oppfattes som MYE lavere av kjøperne! Kjent tricks, virker nesten hver gang :-) Men - ops ops - har du en 2.0 TDI under panseret, ja da hopper prisen opp et hakk med det samme! I det hele tatt: du bør få hjelp av en god venn eller to til å utforme en god salgsannonse og ta noen gode bilder, gjerne også en venn som har kjeftamentet på plass og forstår nødvendigheten av dette med KJØPEKONTAKT og OPPLYSNINGSPLIKT!!!!!

Og som nevnt: NAF-test er VELDIG lurt her, det gir deg et dokument som lister opp det som er galt, da er resten underforstått bra! Det letter salgsjobben betraktelig, og ja, det koster litt, men er bilen i generelt god stand, ja da hiver du lett opp prisen 5-10.000 kroner og averterer med "nylig NAF-test" og "Generelt god stand"...ikke noe å lure på! Om bilen IKKE er understellsbehandlet siden den var ny, vil jeg si at NAF-test er OBLIGATORISK før salg - stikkord: rustdannelse! Er den grei ifht rust, ja da er det et KJEMPEPLUSS! Er den "ugrei", vel, ikke ta sorgene på forskudd, det er uansett en klar fordel for deg som selger å selge bilen med en dokumentert "tilstandsrapport".

PS: Du kan også spørre NAF om råd ifht en grei pris for din bil...koster lite...det kan gi deg en pekepinn på hvor du bør befinne deg i forhold til de 130...kanhende du kan legge deg på både 139.990 og 149.990....men igjen...det er mange løse tråder her....bla dette med MOTOR......!

ET FINN-SØK er forøvrig enkelt og greit, der finner du også ofte god inspirasjon til annonsetekst og argumenter for å selge bilen din, se EKSEMPEL her - et søk basert på 2015 og forhjulstrekk, lykke til, legg merke til dette med MOTOR og PRIS: https://www.finn.no/car/used/search.html?mileagefrom=80000&mileageto=300000&model=1.808.1355&sort=PUBLISHEDDESC&wheeldrive=3&yearfrom=2015&yearto=2015

Antall visninger