Revisjonshistorikk [tilbake]

Helt korrekt som Kamerat Wizard sier, legg til at du strengt tatt ikke trenger å reise avsted til Autobahn for å kjøre i VIRKELIG motorveihastighet - norske "motorveier" er liksom ikke helt "der" - det er tilstrekkelig å kjøre på vanlig landevei med et lavere gir og derved et noe høyere turtall, typisk si 3000 o/min eller deromkring. Poenget er å få opp temperaturen i eksosanlegget, hvordan dette skjer er egentlig av underordnet betydning. Og nei - ikke tenk tanken på å demontere DPF og bruke propanbrenner....det ryker noe inne granskauen og kan gjøre mer skade enn nytte!

Det ligger også i sakens natur at bortsett fra dette med småkjøring, så er lave temperaturer noe dritt i forhold til denne renseprosessen. En Webasto eller annen motorvarmer er en god ting for oss med diesel under panseret, likeledes finnes det små flakser med "godstoff" som man fyller på tanken i dann og vann som angivelig skal bidra til at sot og acfallsprodukter, som jo er problemet her, forbrenner ved lavere temperaturer enn ellers. "DPF Cleaner" står det utenpå disse flaskene, til og med Biltema har dem, men vil man kjøpe et produkt med litt større sannsynlighet for at det er "god sort", kan BilXtra være tingen....også der har man et tilsvarende produkt.

Om det har noe for seg? Tja, jeg kjøpte nå et par flakser ved en anledning, når jeg ikke lenger er i aebe' blir det mer dassekjøring enn tidligere og mindre egentlig langkjøring. Spesielt på vinteren kan det oppstå problemer, men bank i bordet: en eneste gang på drøye 80.000 km har jeg opplevd at varsellampa som indikerer at DPF puster dårlig, har tent. Et par mil på landeveien etter oppskriften over var nok, da slukket lampa, siden har det gått greit. Det skal nevnes at den ene gangen lampa viste seg, var helsa i bånn, det ble kun dassekjøring, attpå til midtvinters.

Når det gjelder modifiksasjoner etc....som Kamerat Wizard antyder, det er IKKE lurt! Ikke bare for denne greia med "for-miljløets-skyld" og øvrigheta som kommer og river av skiltene om de får snusen i dette, men også fordi det er litt som å pisse i buksa i en mørk dress: det kan fungere en kort, men stakket stund, så kan det oppstå problemer. Sånn er det bare. Bilen er rett og slett for ny, hadde det vært f.ex en VAG med keramisk katalystator (fra -89 og opp til rundt årtusenskiftet) ville jeg sagt at demontering, spett og slegge, slå ut innmaten og montre igjen hadde vært en farbar vei! Men selv om en keramisk katalysator EGENTLIG er noe ala DPF, er det ikke helt "der"! Dels fordi den aldri var egentlig påbudt i Norge, ingen gidder å se etter om den er der eller fungerer som den skal, men også fordi den er enklere: det er bare en ekstra "potte" med som navnet antyder, keramisk innmat. Siden metall og kermaiske greier har forskjellig utvidelseskoeffesient, begynner det før eller siden å skrangle noe ovselig! Det e r der SPETTET kommer inn som en grei løsning!

Men å gjøre noe sånt med DPF? VELDIG, VELDIG, VELDIG lite smart! Men have no fear, det enkle er ofte det beste, en kosetur på landeveien i dann og vann, eventuelt også DPF Cleaner på tanken! Lykke til!

Antall visninger