Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke og gode ord fra Kamerat Wizard, kan bare tillegge at den tiden du har planlagt å eie bilen, er av avgjørende betydning her. I min verden bytter jeg ikke bil før bilen blir smadret rundt meg eller kilometertelleren runder de 500 og/eller jeg står der med feil eller mangler som gjør at selv jeg mister pågangsmotet og løsta på å eie bilen videre - da er det på tide at den går videre til neste lykkelige eier - som regel for sånn circa skrap-pant! Noe kynisk sett, man skal bruke opp en god bil!

Når det gjelder elbiler kan det jo være litt annerledes, det skjer jo stadig nye ting, kanhende man får angst for at det kommer ny batteriteknologi i nær fremtid, da faller verdien som en murstein! Eller man kan drømme at batteripakka ikke lenger tar lading og må skiftes, da er det game over! Og kanhende er du av den sorten som føler at du bare MÅ bytte bil når du har hatt den et par år! Legio muligheter, og nei, gitt at du ikke kjører mye i et område av landet der veiene minner om Dødehavet om vinteren, vil ikke et år fra eller til ha stor betydning. Når det er sagt, Hyundai er en av de importørene som tar dette med rust seriøst, det innebærer at man gir alle biler som kommer til Norge en behandling med det etter mitt hode beste kompromisset: Mercasol. Derved er bilen din godt rustbeskyttet i utgangspunktet, men som vi vet, "godstoffet" tørker inn etter to-tre år. Det er altså god grunn til å vurdere etterbehandling, det koster ikke stort, men gir egentlig mye.

For en potensiell kunde som meg ville det også vært av avgjørende betydning for om jeg ville kjøpt din bil eller ikke - ja - jeg hadde nok tilgitt det om du hadde lagt ut bilen for salg neste år uten å etterbehandle den, men om vi hadde snakket om 4-5 år fra førstegangsregistrering? Ja, da hadde det vært en skikkelig dealbreaker! Og nei, jeg er ikke den eneste her ute som har denne greia med rust vs understellsbehandling høyt oppe på lista, det betyr i klartekst at du går glipp av mange potensielle kjøpere om du en gang i fremtiden legger bilen din ut for salg uten etterbehandling.

Om dette betyr veldig mye ved salget? Tja, igjen, det avhenger av hvor mange år du "oversitter" idet vi kan kalle "intervallet" for etterbehandling med. Det som er helt sikkert, er at uten etterbehandling kan og vil rusta komme, uansett hvor mye du underspyler og ditt og datt. Og oppstår det rust - spesielt på en elbil - kan det bli game over før du får sagt "katastrofe", rett og slett fordi rustreparasjoner er noe dritt på konvensjonelle biler. Med en elbil - der du har denne greia med kapslingen rundt batteripakka osv osv å tenke på - vil jeg si at det er et tapt prosjekt allerede i utgangspunktet. Legg også merke til hva Hyundai-importøren selv sier HER: https://motor.no/bil/store-forskjeller-i-rustbehandlig-av-nye-biler/192512

Diplom til Hyundai her - dette er svært seriøst, og flere hestelengder foran en unenvelig importør av mine ellers veldig kjære VW som går ut og hevder at fabrikkbeskyttelsen er "god nok"! Vel, kanhende for Sahara og omegn...men som det fremgår av Hyundai-importørens klare og sterke uttalelse: den norske vinteren generelt og det noe spesielle vintervedlikeholdet med salting, salting og atter salting er noe av det verste en bil kan utsettes for!

The Bottom Line er at dersom du ser for deg å bbeholde bilen mer enn si to år til, ville jeg ikke vært i tvil: ETTERBEHANDLING! Det er også en joker til her: du skal ikke se bort fra at importøren setter det som et vilkår for at rustgarantien skal gjelde....at du faktisk etterbehandler! Det ville jeg absolutt sjekket opp - om rustgarantien din opphører å gjelde om du IKKE sørger for etterbehandling, ja da får du med sikkerhet et verditap. DEN ANDRE TINGEN - som Kamerat Wizard er inne på: spør samtidig din merkeforhandler subisidært importen om råd mhp HVOR du kan få utført godt arbe' på rikitg måte! Man har sannsynligvis en avtale med aktører som benytter produktlinjjen fra Mercasol, og slik jeg kjenner disse aktørene, sørger de for jevnlig kursing op oppdatering av kunnskapene som må være på plass for nettopp å gjøre en god jobb med bla elbiler. Lykke til!

Antall visninger