1 | opprinnelige versjon |
Vel, om selger har forsvunnet fra jordens overflate, har du et problem: der hvor intet er, har selv fanden tapt sin rett! Men, siden vi er inne på dette med "rett": dine rettighetre og plikter finner du i kronologisk rekkefølge HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
Som du ser, det er en vesensforskjell om selger er en privatperson eller en proffesjonell part. Det som er fellesnevneren, er at du uansett må ha orden på sysakene - stikkord dokumentasjon - og gjøre de rette tingene i rett rekkefølge. Som Benny skriver i en artikkel forleden, feilene må ha vært tilstede når du kjøpte bilen, underforstått her er at du må kunne sannsynliggjøre dette. Stikkord: kvitteringer. Men, det er et stort "men" oppe i dette: selger må få en rimelig sjanse til å utbedre eventuelle feil og mangler. Det har du tydeligvis ikke hatt mulighet til å gi ham - eller? Du sier heller ikke om om premissene for denne 50/50 garantien - hva som ligger i dette, om dette gjenspeiles i en kjøpekontrakt osv osv...
Uavhengig av hva som ligger i bunnen her, sjekk rettigheter og pliker og ta det derfra. Om selger er borte-vekk? Tja, rent hypotetisk sett kan de fleste personer spores opp, men det er ressurskrevende, og jeg tenker at det neppe er tilfeldig når det være seg en bruktbilselger eller en saksbehandler i et forsikringselsap aber pløtzlich gjør seg selv utilgjengelig. Selvfølgelig, det kan være sykdom, sånn kan man muligens tenke til det motsatte er bevist, men det kan også være at han var fullt klar over at du ville få mye moro med bilen og rett og slett har reist til Spania! Legio muligheter! Men jooooooooo.....du kan spore opp vedkommende, om ikke annet, så for å ha et sted å sende en skriftlig klage, gjerne med et "PS, jeg vet hvor du bor" med små bokstaver i siste avsnitt. Det er liksom det nivået det ligger på om det er bevisste handlinger bak selgers utilgjengelihget.
I sånne tilfeller er alt du måtte se for deg av mulige løsninger, plutsleig veldig, veldig vanskelig. Sagt i klartekst: det kan være et langt lerret å bleke. På den annen side sett: kanhende det ordner seg om du bare kommer i gang med klageprosessen og får kommunisert overfor selger at hei, jeg er ikke fornøyd! Heve handelen? Ikke sånn uten videre, igjen: selger har en rett til å forsøke å utbedre skaden, subisidiært innfri "sin" del av det du omtaler som 50/50 garanti. Som sagt: dokumentasjon - kjøpekontrakt, kvitteringer , klage....osv osv.......lykke til!