Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, Kamerat Helmar har et ovseleg godt poeng, nevnte Peugeot er et prakteksempel på en grei og fornuftig elbil! Hadde nær sagt...litt som E-Golf :-) Men elbil er i seg selv en grosse overgang da, det DÅRLIGE er at elbiler krever en smule tilpasninger ifht kjøremønsteret....stikkord her er først og fremst rekkevidde...dernest skal man ikke ta det forgitt at man får billige deler....og så videre.

Men jeg ser poenget: med en rimelig, grei elbil kan man forvente si 10 problemfrie år, og gitt at det ikke kommer dramatiske endringer ifht f.ex bruksavgifter, ja da blir det omtent like billig som å kjøre en grei dieselbrenner! Det skrytet skal elbilen ha! Når det gjelder "greie" konvensjonelle biler, går det dessverre en rød strek ved sånn omtrent slutten av 80-tallet: ved introduksjonen av katalysator og kravet om avgassrensning, ble det plutselig så meget mer komplisert å eie og vedlikeholde en benziner! For dieselbiler kom den røde streken litt senere, ja, VAG introduserte bla keramiskske katalysatorer så tidlig som 1989 om jeg ikke husker feil - men til Norge kom ikke denne leamikken før mange, mange år senere - bla pga norske særavgifter. Derved kunne vi som tok inn en bruktbil med denslags, bare hive inn et rør isteden når innmaten begynte å skrangle!

Senere kom keramiske katalysatorer og annet miljøsnafs også hit, men fremdeles var det så enkelt som å slå ut innmaten med dertil egnet verktøy og ta EU-kontrollen med et stort smil, ingen merka noe likevel! Men etter euro 5....for ikke å snakke om euro 6....ble alt så meget verre!

THE BOTTOM LINE er at du nok kan finne en grei løsning om du hygger deg litt med min liste, glemte forresten å nevnte Toyota FØR hybrid-tiden...f.ex Corolla er en VELDIG grei bil! Men ellers trampeklapp for vår gode venn Helmar, en elbil fra PSA er noe av det greieste i markedet i dag!

Og nei, jeg må innrømme at jeg ikke engang tenkte tanken på elbil her, terniggkast 6 for Helmar som tenkte utenfor boksen her!

Antall visninger