Revisjonshistorikk [tilbake]

Hadde nær sagt...herremingud! Skal du ha den som hobbybil, jolly fine! Litt dyr hobby, men som alltid ellers, det koster å være kar! Tunge amerikanske biler står i særklasse her, penga får virkelig bein å gå på! Dels fordi vekta gjør noe med både slitasje på hjuloppheng og bremser, men også fordi det er noe vemmelig som heter "drivstoff-forbruk". Det sitter ikke akkurat en 1.6 TDI under panseret her, vi snakker om den rake motsetning! Legg til at dekka er svære, det er veldig morsomt å kjøpe dekk til amerikanske biler kan du tro! Husker ennå broder når han måtte ta opp lån for å få råd til dekk til en middels stor amerikaner, du og du, vi snakker om mer enn fire-gangern! Dat smme opplevde han med drivstoff-forbruket: 1.8 liter på PEN LANGKJØRING takk! Når han solgte dritten og bytta til en liten japs ramle drivstoff-forbruket til TREDJEPARTEN, hans netto disponible kjøpekraft skvatt opp flere hundre prosent gitt!

Når vi attpå til snakker om en GAMMEL amerikaner - med langt over 20 år på veien - da kan "alt" skje - selv om bilen angivelig ikke er kjørt stort! EU-godkjent? Vel, en EU-kontroll er ikke stort mer verdt enn papiret den er skrevet på i denne sammenhengen. Ja, skiltene henger på til en gang i 2023, men so what? Det er liksom litt mer som kan gi gråt og tenners gnissel her, legio muligheter for skjulte feil og mangler - og hivlken overraskelse: også amerikanske biler som er bygget opp på det viset vi snakker om her....ruster som kjeks! At bilen er made in US er dessverre ikke det samme som at alle eierne er entusiaster og gidder å sørge for understellsbehanlding av bilene sine. Ære være det som gjør det - men her er det som et minimum på sin plass å sjekke, sjekke og atter sjekke før kjøp - stikkord NAF-KONTROLL - DEN STORE!

Men, selv om bilen skulle være i grei brukstand: tro meg, det du betaler for bilen er bare en brøkdel av det du må punge ut med gjennom eierskapet her! Vil du virkelig deg selv så vondt - har du virkelig behov for et digert flak av en bil? Mitt klare og sterke råd til deg er at du heller bruker pengene på noe mindre "eksklusivt", gjerne en nyere "småbil" som Ford Mondeo, VW Passat eller dess like - da har du fortsatt grei plass og kan trekke si et par tonn om du velger en bil med AWD.

Som hobbybil? A complete different matter! Da kan du ha den stående og kose deg med å sitte i setet i garasjen og drømme deg vekk, du kan pusse på den, du kan holde den ved like og ta den frem en søndag eller to i året, den søndagen det ikke regner og er helt støvfritt! Men å kjøre noe sånt til daglig? Nada, det passer ikke inn i den tiden vi lever i, gitt at du ikke flytter til et nevnelig fritt og demokratisk land der borte i øst der diesel og benzin koster sånn circa fjerdeparten av norsk pris! Bare så det er sagt: når det ikke er en global pandemi å forholde seg til, koser jeg meg med å ta en liten tur i den retningen, det er en sann fryd å fylle diesel til en femmer for literen! Der koster også en ny VW Touareg si 4-500.000....og brukte amerikanere med masse muskler under panseret finnes også....til greie priser! Men sånn er det IKKE her: derfor: HOBBYBIL - men ikke bruksbil!

Antall visninger