Revisjonshistorikk [tilbake]

Å gå fra BMW X-serie til amerikansk fremstår for meg som å gå fra himmel til helvete, på alle tenkelige vis, men for all del, smaken er som baken! Å skaffe seg gammelt amerikansk om man skal ha en "hverdagsbil" og kjører si mer enn 15-20.000 i året, er ikke det smarteste trekket man kan gjøre, men som hobbybil og en uvanlig, litt spennende bil? Et rungende ja! Men nei, en eldre Tahoe er IKKE vedlikeholdsfri, den er IKKE feilfri, verken mhp små eller litt større feil, og du får mer spenning med både delepriser og deletilgang. Sånn er det bare - og du bør kunne skru sjæl. Noe kynisk sett, det dreier seg om å svi av en pen bunke titusenlapper på det som egentlig er en bil som passer best som hobbybil - i tillegg blir det en ovseleg dyr hobby over tid. Dette med drivstoff-utgifter er bare toppen av isfjellet her - selv om det kan være ille nok! Tahoe er en stor og tung bil på godt og vondt, det får man ikke gjort noe med, likeledes er det en konservativ bil.

I ditt sted kjenner du jo BMW ganske så godt, kanhende en X5 er mer etter din smak. Dette med "småfeil"....finner du en bil som er passet normalt godt på, og du fortsetter med å følge opp med et normalt godt service og vedlikeholdsregime, ja da sparer du vanligvis deg selv for mange problemer. Så enkelt er det, uansett hvilket merke det måtte stå i grillen. Nå er jo ikke 300.000 all verdens budsjett, kanhende du burde sikte på en vanlig stasjonsvogn isteden: en grei bruksbil som er litt enklere på alle vis - gjerne med firehjulstrekk - det gir deg en mer stabil og sikker bil hele året, en ekstra bonus er økt fremkommelighet. Men VANLIG STASJONSVOGN, fordi merkelappen "SUV" gjør noe med prisen i bruktmarkedet...du får "mer" bil for pengene, dvs nyere og i bedre stand i utgangspunktet, om du velger en stasjonsvogn. Den ekstra bakkeklaringa trenger du kun om du bor et sted der brøytebilen aldri kommer eller har en krøttersti de siste par kilometerne til hytta eller huset....har du IKKE noe av deette....er høy bakkeklaring unødvendig.

Jeg tenker at du med fordel kan vurdere Volvo 70-serie: den får du både som vanlig stasjonsvogn, men du får den også som XC70 om du bare MÅ HA "SUV". Du kan også vurdere 90-serie, de første årgangene var spennende ålright, men Volvo "tok grep" etterhvert! Fordelen for deg som kjøper er at et ufortjent dårlig rykte gir deg gunstigere pris....mer bil for pengene!

Ja, du kan også se hen til Passat....og Skoda Superb.....! Også disse finnes som vanlig stasjonsvogn i søkk og kav, med firehjulstrekk og mye greit utstyr, til og med gode motorer får du! Og vil du ha litt mer bakkeklaring, med "flotte SUV-detaljer", ja da finnes Passat Alltrack der for deg, og Superb kaller vel sin plastbefengte verasjon for "Scout"! Legio muligheter, og MYE greiere bilhold enn en tilårskommen amerikaner! Men igjen....smaken er som baken...du bør sette deg ned og tenke gjennom behov og kjøremønster, og finne ut av om du ønsker deg en hobbybil med visse utfordringer, man skal vite hva man går til med Tahoe...eller en for alle praktiske hensyn grei og relativt problemfri bil fra denne siden av dammen! Glem heller ikke dette med NAF-sjekk, du legger så mye penger på bordet at du bør sørge for å sjekke at du ikke kjøper deg en drøss problemer i form av skjulte feil og mangler. NAF-sjekk....FØR FØR FØR du undertegner kjøpekontakten....og nei - "tilstandsrapport" fra selgers eget verksted er IKKE like godt! Lykke til!

Antall visninger