Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, jeg glemte den fantastiske vedgeneratoren i farta! Det var jo også et utbredt fenomen i Norge under krigen, som drivstoff brukte man gjerne ved av or, kappet i passende små biter, og fyra med begrensa trekk....kall det gjerne en form for tørrdestillasjon av ved! Den som har sett Ødemarkens menn, vil vite at Eustace i South-Carolina....tror jeg det er....bygde om en bil til vedgass-drift!

Jeg hadde selv en gammel vedgassgenerator på lur en gang på 70-tallet, hamster som jeg var samlet jeg også på en Moskwitch fra meget tidlig 60-tall med tanke på å ta motoren fra den og hive inn i min 1974-modell Moskwitch, i den hensikt å kjøre den på vedgass! Den gamle sideventila motoren gikk jo egentlig like godt på alt som kunne brenne, inkludert parafin og en blanding av diesel og bensin. Ja, jeg tenkte også tanken på å kjøre på hjemmebrent, kfr ovenstående! Heldigvis tok jeg til vett og la alle mer eller mindre vanvittige prosjekter på is, rødda opp i garasjen og tomta og hele sulamitten og fløtta etterhvert til en annen landsdel. Sånne prosjekter er alltid morsommere på tegnebrettet enn i virkeligheten, den kloke tar til vett FØR gjennomføringsfasen!

Mhp alternativt drivstoff som diverse vegetabilske oljer er det kurrant å kjøre veldig mange vanlige dieselbiler på dette, f.ex hadde min Passat B5 med en 1.9 TDI under panseret, en motor som ifølge typebetegnelsen og VW kunne kjøres på 100 % vegetabilisk olje. Den eneste tilpasningen man må gjøre, er å skifte dieselfilteret oftere. Og kjører man på brukt olje fra det lokale gatekjøkkenenet, må man filtrere og gjerne utøve litt praktisk kjemi, men det er faktisk en ganske lønnsom aktivitet man kan hygge seg med der hjemme i garasjen! Ikke noe hokus-pokus, jeg vet de som gjør det!

Dette med LUKTA fra eksosen er jo alltid et spennende tema, men so what? Det lukter bedre fra en dieselbil som kjører på den gamle frityrolja, enn av chipsen som er stekt i dritten! Jeg har selv kjørt på russisk fyringsolje....da lukter det svidd asfalt fra eksosen....VELDIG! Selve "dieselen" man fyller på tanken, lukter som det vi kalte "solar" i Norge tidligere. Jeg har også kjørt på tennvæske når Rimi hadde tilbud som var billigere enn diesel en gang på 90-tallet, det lukta utegrill lang vei! Skikkelig koselig synes jeg! Min kjære Passat B2 1.6D gikk som et skudd på tennvæske, i tillegg fikk jeg svidd av koksa på en utblåsningsventil som vel må beskrives som "utslitt" :-)

Kamerat Wizard nevner også biofuel av f.ex skogsavfall. Dette er utbredt i andre land, bla i Sverige har man kommet godt i gang med dette. I Norge har politikerne effektivt kvelt alle forsøk på å lage bbiofuel med avgifter, avgifter og atter avgifter! Idioti spør du meg, men det er kanhende begrunnet med at den norske stat tross alt baserer en betydelig del av sine inntekter på netopp fossilt drivstoff....da blir det som det blir! Jeg har mine meninger om dette, vi har ubegrensede mengder med skogsavfall, når det komposterer i skogen gjør det selvfølgelig nytte for seg og bidrar til å binde opp nytt CO2. Samtidig er det jo sånn at komposteringsproessen i seg selv frigjør klimagasser, jeg tenker at et kompromiss, der en del av bio-avfallet blir konvertert til gass, må være en win-win situasjon for både samfunnet og miljøet. Her hvor jeg bor har man jo sogar et anlegg som benytter både husdyrgjødesel og husholdningskompost til gassproduksjon, som igjen kan benyttes til gassdrevne kjøretøyer....eller kraftproduksjon...bare å velge!

At vi i større grad burde brukt gass fra nordsjøen til tyngre kjøretøyer og busser, er også en del av dette bildet: også det ville vært win-win! Men det er tydeligvis bestemt at norsk gass ikke skal brukes innenlands! Så da så - da blir det som det blir! I den russiske føderasjon er gassdrevne nyttekjøretøyer i fremmarsj, i virkelig store byer gir dette et betydelig bidrag til reduksjon av skadelige utslipp. I det hele tatt: som Kamerat Wizard sier, mulighetene er mange! Bare vår kreative fantasi setter grenser - og avgiftene!

Antall visninger