Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, du kan få en del gode tips i DISSE to artiklene: https://www.if.no/magasinet/bil/bilbytte/import-av-bil/

https://www.santanderconsumer.no/magasinet/bilmc/importere-bil-fra-tyskland-slik-gjor-du-det/

Som du ser, det er mer enn en ku som er løs, det er hele fjøset! Problemstillingen for din del vil være dels vesentlig kortere fabrikkgaranti, dels vesentlig dårligere forbruker-rettighteter...Norge er i en positiv særstilling der....og vil du ha "bruktgaranti", ja da må du antagelig kjøpe den! Med en bil som helt sikkert koster flesk, der ting kan og vil gå i støkker, enn si koster vanvittig mye å reparere om det først skjer noe, vil du måtte gjøre nøye avveininger her! Noe kynisk sett, et greit kompromiss kan være å betale hva det koster å få hjelp fra en norsk forhandler/bruktimportør, da får du til en viss grad dekning gjennom norske forbrukerrettigheter, og du kan kjøpe en "norsk" bruktbilgaranti. Helt sikkert en ganske heftig premie, men det er prisen du må betale for ikke å vente på en nybil.

At det nok er ekstraordinære ventetider på grunn av såvel pandemien som flomproblemer, ikke minst underleverandører som sliter, ja det er en el av spillet! I tillegg har helt sikkert mangelen på halvlederkomponenter - kall det gjerne "elektrnonikkbrikker" - betydning også for BMW! Ja, ventiden kan bli lenger enn lang om du bestiller en ny bil, på den annen side sett: 5 års nybilgararanti kan absolutt være verdt å vente på! Om det ikke har noen spesiell verdi for deg - si at du ser for deg å selge bilen igjen etter et år eller to - så har det garantert beldig stor betydning for neste kjøper av bilen! Betydning, i den forstand at det vil være en skikkelig showstopper om du står der og drømmer om å få "god pris" for en feiende flott og sjelden bil, og så står du der med en skikkelig klamp om foten - bilen har ikke garanti i det hele tatt! For mange potensielle kjøpere vil dette være en skikkelig showstopper, vips, så blir bilen tungsolgt...og salgsprisen synker deretter!

Antall visninger