Revisjonshistorikk [tilbake]

Det første jeg ville sjekket....eller fått sjekket...er glødepluggene. Om du ikke vet åssen du gjør det selv, er det ingen stor greie for et verksted. Om bare en glødeplugg er kaputt gewesen sein, ja da start bilen vesentlig treigere....først og fremst på KALD motor. Om TO er kaputt, ja da begynner det å bli spennende å starte på morran'! Er 3 av 4 kaputt, ja da er det som å vinne i lotto om du klarer å starte. Hvor du ligger på skalaen her, er ikke godt å si, men det vanligste er at man for alle praktiske hensyn reagerer på treig start når EN glødeplugg er ute av dansen. Når du først er i gang....skift like godt alle samtidig, det er litt som lyspærer, når en går, ja da er det sjelden lenge før den neste tar kvelden.

Glødeplugger holder en god stund, typisk 100.000 km eller mer. Derved har de også en tendens til å sitte godt, derfor skal man velge sitt verksted med omhu. Erfaring er et viktig nøkkelord her, de rette mekanikeren får som regel ut glødepluggene uten noe særlig dikkedarer, og har som regel også utstyr til å løse problemet uten å demontere toppen om en glødeplugg skulle knekke underveis. Sagt på en annen måte: ikke ta sorgene på forskudd, det kan fort gå greit! Lykke til!

Antall visninger