Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette med registerkjede vs reim har du vel fått svar på i ditt andre spørsmål som du tydeligvis har lagt inn nokså samtidig? Når du nevner dette med oljeforbruk, ja, det er relativt vanlig, men derved er det ikke sagt at det er "greit". I min verden ville jeg ikke kjøpt en bil med et så høyt oljeforbruk som det du nevner, min subjektive oppfatning er at årsaken til at VW - og mange andre fabrikanter - går ut med et oljeforbruk på det være seg 0.5 eller 1.0 liter pr 1000 km som "normalt", er en form for helgardering: man INFORMERER kunden....og kan således be kunden ryke og reise om han klager på oljeforbruk etterhvert som han bruker sin feiende flotte, nye bil!

Om jeg hadde EIET en bil med 0.5-1.0 lter pr 1000 km? Vel, det ville ikke bekymret meg noe særlig, man kjøper jo IKKE olje til 700+ pr liter ved merkeverkstedet :-) Men det er jo litt kav å huske å etterfylle da....om du har VELDIG lyst på denne bilen ellers, ville jeg nok spandert en NAF-test, eventuelt en sjekk av motorens kondisjon, FØR jeg undertegnet kjøpekontrakt!

Nå sier du ikke noe om hvor langt bilen er kjørt, til sammenligning har konen en annen VW med 1.2 TSI under panseret. P.t kjørt rundt de 80', og nei, det er ikke oljeforbruk av betydning, aldri behov for å etterfylle olje mellom oljeskiftene - vi skifter olje OG filter hver 15.000 km....det er god karma om man vil at motoren skal ha det godt og leve lenge i landet! Tilsvarende har jeg en 2.0 TDI selv, samme med oljeforbruket der. Min tidligere Passat med 1.9 TDI hadde rulla snaue 500', heller ikek der hadde jeg oljeforbruk av betydning mellom oljeskiftene....så NEI, det er IKKE nødvendigvis sånn at en bil "skal" bruke olje! Tvert om - på våre bereddegrader opptar olja en del kondensvann, dette "skjuler" til en viss grad et moderat oljeforbruk.

Men ja....det er ikke så rent få VAG-motorer som har et markant oljefobruk. Min subjektive oppfatning er at dette kan ha sammenheng med at kundene følger "longlife" service, dvs at man venter med å skifte olje til bilens sensorer og overvåkingsystemer sier "service". Det kan visstnok fort gå både 30 og i enkelte tilfeller 40.000 km da....etter min bok er det høl i hue....man trenger ikke kaste mer enn et blikk på en sprengskisse av motorene for å vite at dette IKKE er lurt! Ja, man "sparer" litt på dette, spesielt om man tar service og oljeskift ved merkeverkstedet....der priser man olja som om det skulle være flytende gull! Men om man lar etuavhengig, AUTORISERT verksted ta jobben, koster det plutselig MYE mindre - for samme olja! Det kan man mene mye om, for min del skifter jeg heller DOBBELT SÅ OFTE ved et uavhengig verksted fremfor å gamble med motorens indre liv. Mer komplisert er det ikke!

JEG ER OGSÅ blant dem som er FORSIKTIG PÅ GASSEN til MOTOROLJA ER GJENNOMVARM. Det er en GOD VANE som jeg tilegnet meg for 45 år siden, det bidrar også til at motoren har det godt! Typisk er jeg altså snill med gassen og unngår turtall over de 2000 til motoren er varm, med en 1.2 TSI betyr det rundt en mil, med 2.0 TDI snakker om si minst 2, som regel 3 mil.

THE BOTTOM LINE ER AT JO, GOLF er en god førstebil, og 1.2 TSI er for alle praktiske hensyn, en god motor gitt at den har REIM. DSG-kasse er en fordel - motoren har rett nok LITT anvendbar kraft fra lave og midlere turtall - men den liker aktiv giring....med manuell kasse skal du være glad i å gire! Men smaken er som baken - det går relativt greit, ta en grundig prøvekjøring og vurder selv!

Antall visninger