Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, den beste tilnærmingen til et emne som dette, er som Kamerat Wizard er inne på: finne ut hva man egentlig referer til - kapasitet eller effekt - og ellers passe på at man sammenligner epler med epler og pærer med pærer. Når det gjelder dette med elbiler, fremstår det for meg som om det er like mange meninger om hva man skal fokusere på overfor kundene, som det er selgere! Om vi holder oss til denne biten med batterier: for en stakkars bilselger som ofte knapt nok har kommet seg gjennom folkeskolen, er det mange nye begreper her! Ja, alle som ikke var mer opptatt av fotball og faktisk fulgte med i fysikktimene i grunnskolen, vil vite at spenning og strøm er relevante begrep når vi snakker om effekt, men siden man ikke akkurat setter seg ned og regner på ting, er det vanligste å snakke om effekt uten noe dikkedarer: altså watt, eller i denne sammenheng, kilowatt. Og som Kamerat Wizard sier, dette kan eksempelvis være knyttet til bilens elektriske motor for fremdriften: da snakker vi om kilowatt.

Om vi forflytter oss til batteriet, ja da er det først og fremst kapasitet som er interessant, eller egentlig hvor lenge batteriet kan levere så og så mye effekt.....altså blir enheten kilowatt-timer, eller kwh som det heter i elektrofrikenes lykkelige verden av forkortelser! Jolly fine, da har vi to størrelser som kan sammenlignes: batteriets kapasitet og motorens effekt! Men isolert sett er jo dette egentlig helt uinteressant: det er en øvelse i sjangeren tenk på et tall! Det forteller ingen verdens ting om bilens rekkevidde, momentanfobruk eller for den sakens skyld, ytelse!

DET SOM FORUNDRER MEG, er at elbil-bransjen bevisst forsøker å tåkelegge informasjon om sistnevnte forhold gjennom å hive ut påstander i retning av det trådstarter referer til, altså tallstørrelser som sier alt og ingenting. At det ganske ofte går over stokk og stein, gjenspeiles i nettopp sånt som at man bare må undres over hvilke størrelser bilselgerne står og snakker om! Ikke er det noe fornuft i den absolutte tallverdien, og når man ikke engang evner å forholde seg til rett benevnelse- korrekt enhet - ref dette med epler og pærer - ja da blir det for dumt! Dette skjer i de beste familier, og denne villfarelsen, der selgerne gjør alt de kan for å få kundene på kroken gjennom å smøre seg og snakketøyet inn ned vaselin før de går i gang med salgspratet, spenner fra helt fantastisk intelligente utredninger der kilowatt og kilowatt-tomer blandes sammen til den reneste lapskaus, og videre til unevnelige fabrikanter som har fokus på "fantastisk ytelse" og omtaler det som i realiteten er helt ordinære støtttesystemer, som om det skulle være en autopilot med samme funksjonalitet og godkjenningsregime som det vi finner i luftfarten!

Er det rart kundene blir forvirret :-) ? Min subjektive oppfatning er at det burde vært etablert en bransjestandard, som på enkelt og lettfattelig vis ga kundene innblikk i batterkapsitet og motorens effekt, jolly fine, men - her kommer et stort men - man burde også kunne trekke ut ting som hvor mye effekt motoren faktisk forbruker for å forflytte bilen en mil under gitte forhold: f.ex i konstant hastighet, si 50 hhv 90 km/t, i tillegg til WLTP-tallet for løpende forbruk. Ja, man kan gjerne oppgi rekkevidde i samme rennet, men om man presenterer et utvalg av relevante størrelser, får kunder som ønsker å tenke litt sjæl, et bedre grunnlag for å sammenligne aktuelle biler. Dette burde vært presentert på en enkel plakat, ala det vi ser på hvitevarer, klistra på ruta hos forhandleren. At man nok også burde fokusere sterkere på at WLTP-tallet ikke nødvendigvis gjenspeiler den rekkevidden den enkelte kunde kan forvente å oppnå med SITT kjøremønster, er hevet over tvil. Altfor mange ser ser seg blinde på tallene, og glemmer at det ligger et sett av premisser bak. Igjen, dette med en lettfattelig presentasjon, ville bidratt til at kundene hadde mer realistiske forventninger.

Ikke minst ville det vært en klar fordel om slike forhold ble mer forståelig, mer balansert fremstilt ved markedsføringen av hybride drivlinjer! Her kommer også dette med ytelse inn i bildet: som vi vet, både hybrider og elbiler med mer enn en motor, har ikke nødvendigvis full effekt fra alle motorene i drivlinjen tilgjengelig samtidig. Når enkelte fabrkanter tar en liten spansk en og oppgir "systemeffekt" som om det er så enkelt som å summere maksimal effekt fra alle motorene, får man selvfølgelig et feiende flott tall, kundene jubler - alle gutter liker jo å ha den største og så videre! Men så ser man f.ex på et av nåtidens feiende flotte displayer som viser status i drivlinjen, og oppdager til sin forskrekkelse at man IKKE har full effekt tilgjengelig til enhver tid på f.ex den elektriske motoren! Dette har skjedd gang på gang på gang, om jeg ikke husker feil har sogar bolde eiere av en unevnelig amerikansk elbil gått til sak fordi bilen har FOR FÅ PONNYER PÅ STALLEN!

Dette kan man mene mye om, men til syvende og sist går det dels på dårlig kommunikasjon, dels som trådstarter er inne på: manglende kunnskap om selv helt elementære forhold som hvilke enheter som skal legges til grunn - underforstått hva man faktisk snakker om, ha man faktisk måler! Når dette mangler, ja da skal man ikke forvente at den samme markedsavdelingen har snøring på grunnleggende måletekniske prinsipper - som hva vi måler i forhold til - og hvilke premisser som er lagt til grunn. Eller som nevnt innledningsvis: dette med epler og pærer: man må vite om man har epler eller pærer foran seg, og man må sammenligne epler med epler og pærer med pærer! Når selgeren begynner å rote med enhetene? Vel, om du er genuint opptatt av å få vite noe om den bilen selgeren snakker om, ja da må du rett og slett sparke selgeren på skinneleggen for å stoppe ordflommen og ta det derfra - gjerne be om en forståelig forklaring eller rett og slett spørre om det er noen som vet hva de snakker om i butikken! Hvis ikke? Vel, da går man videre....kanhende en annen forhandler har et bedre system på opplæring av sine selgere.

Og ja, man kan endelig forsøke å grave sjæl, men The Bottom Line er at selv grunnleggende fakta som kan være interessante for kundene, er vanskelige å finne frem til. Sånn er det bare, og jeg tenker at det ennå er høyt opp og langt frem her: bilbransjen henger i utgangspunktet ennå igjen i en verden der konvensjonelle drivlinjer dominerte, og der vil man være i mange år fremover. Til bransjens forsvar må man jo bare medgi at det tar tid å endre et eksisterende system. Vi får krøsse fingra og håpe på mer ryddige forhold fremover!

Antall visninger