Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, du vet selv hva du kan dokumentere av påløpte kostnader for restaueringen, og du har sannsynligvis både bilder og annen relevant informasjon. En problemstilling du skal ha i bakhodet her, er at forsikringselskapet IKKE er i slekt med julenissen! Tvert om! Normalt sett ønsker man å betale ut minst mulig, og helst mindre enn det også! Nå har vel det toget gått allerede, men det du skal ha i bakhodet med det som for meg fremstår som en kollisjon med svært mye energi involvert, er at dette ALLTID gjør noe med skjelletet, ofte også indre organer...spesielt HODET er utsatt. Jeg skal ikke gå i detalj her, men det er der de virkelig store konsekvensene på sikt, enn si erstatningene, ligger. Du sier heller ikke noe om hvem som hadde skylda, eller for den sakens skyld. om det ble skylddeling...eller om du ble sittende med skylda. Alt dette har betydning sett fra et erstatningsrettslig ståsted - si at du har en kamerasekk med fotoutstyr verdt 100.000....får DU skylda...dekker kaskoen din kanhende 10.000 kroner av dette....verdt å ha i bakhodet!

Mhp bilen er det selskapets - med trykk på SELSKAPETS - takstmann som har bukta og begge endene. Han er ikke bare instruert og lært opp til å gjøre jobben på den måten selskapet forventer, han er også enten ansatt eller selvstendig næringsdrivende som er avhengig av selskapet for å ha mat i skapet og smør på skiva. Sånn er det bare - så mye for habilitet og objektive vurderinger. Når det er sagt, det er STOR forskjell på forsikringelskapene, noen selskaper agerer som reinspikka kjeltringer, andre ligger midt på treet, mens et par støkker faktisk prøver å gjøre en god jobb.

En ting som gjelder i de to førstnevnte tilfellene, er at jo, du kan endelig forsøke å snakke med selskapet om verdsettingen av bilen din, og du kan snakke med takstmannen. Men, det er et stort men her: altfor ofte blir du plutselig omklassifisert til "vanskelig" kunde i det øyeblikk du ikke godtar "tilbudet om erstatning" uten innsigelser. En ting til å være ops på: i tilbudsbrevet legger man ofte inn formuleringen "endelig oppgjør" eller lignende med små bokstaver....det innebærer i ytterste konsekvens at du frasier deg rett til erstatning du ellers kunne hatt krav på. I det hele tatt, man skal være oppmerksom, sogar telle fingrene, når man har håndhilst på en forsikringsmann!

Når det er sagt, alt det Kamerat Wizard sier, bør du merke deg. Jeg kan legge til at en rask titt på finn - se HER: https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.813.1397&sort=PUBLISHEDDESC&yearfrom=2005&year_to=2005

Noe kynisk og helt sikkert alfor enkelt sett, dette tilsier at erstatning stor kroner 270.000 nok vil fremstå som et tilnærmet korrekt oppgjør sett fra selskapet side. Vær ops på at selskapet også vil legge "Rødboka" til grunn, men når din bil er såvidt gammel, vurderer man også f.ex finn.

Ja, du har formodentlig en annen variant over temaet LC, den er så og så restaurert, men er dette kommunisert til takstmannen? Hvordan er det i såfall kommunisert? Skal du oppnå noe mer, forsøk en høflig dialog, det synes jo som om ditt selskap iallefall ligger "midt på treet". Da vil du fortsatt være venner med dem, og hvem vet, du har mulighet til å oppnå et bedre tilbud! Prøv først - uten å slå på stortomma. Vil du gå "videre", vær klar over at det er vanvittig mye arbeid og voldsomt ressurskrevende! Ja, du ha rettshjelpsdekning i forsikringen, men du bør ha et KLART OG VELBEGRUNNET SYN PÅ HVOR MYE BILEN DIN ER VERDT før du går i gang! Hvor mye har du å vinne på dette? Jeg vil si at dersom det TOTAL SETT dreier seg om mindre enn 100.000, kan det meget vel vise seg at den prosessuelle risikoen er høyere enn eventuell gevinst. Vær klar over at også DOMMERNE I RETTSYSTEMET er påvirket av selskapenes syn på hvordan ting skal være! Det er altså ingen selvfølge at du vinner frem - selv om du har en aldri så "god" sak!!!!!!!!!

Det vil en advokat med rett kompetanse kunne si deg, stikkord NAF sine samarbeidsadvokater. ER du NAF-medlem får du også et fritt rettsråd. Men igjen: RETT KOMPETANSE er alfa og omega her, dette er krevende saker uansett personskade eller ikke! Uavhengig av hva din advokat måtte komme til: HØR PÅ ADVOKATEN: sier han at du bør roe nerva, ja da er det GODE GRUNNER til det!

The Bottom Line er at det er knusende ergerlig å få smadret en god bil som kunne holdt i mange, mange år til. Og ja, jeg er klar over at i forsikringsvilkårene som regel står at bilen skal erstattes med "hva det vil koste å gjenanskaffe en tilsvarende bil hos forhandler"!!!!! Merk deg spesielt den siste passusen...det er en VESENSFORSKJELL på privat salg og salg hos forhandler! Likevel, også dette synes å være gjemt og glemt i det øyeblikket en skade oppstår. Sånn er det dessverre, og ja, jeg har vært der - jeg også. Ikke noe moro! For min del var det imidlertid atskillig større summer involvert, ikke bare i forhold til tingskade, men også personskade, dessuten hadde jeg hunden i bilen. Dette med hunden var kjipt, han overlevde, men fikk brudd i både bekkenet og ryggen. Det klarte ikke den norske veterinæren å finne ut av, det fikk jeg avdekket ved en stor dyreklinikk i St Petersburg, RF. Det hører med til historien at mitt forsikringselskap og motpartens selskap satt på samme side av bordet og forsøkte å vri en kollisjon der motparten vrengte over i min kjørebane, til "skylddeling". Vel, for å gjøre en lang historie kort, man må gjøre de rette tingene i rett rekkefølge, og man må være ærlig, korrekt hele veien. Herunder sørger man for at politiet kommer til stedet og oppretter sak, man går til lege så snart som overhode mulig og får journalført store, små skader og plager - absolutt alt - går det 5 dager (tror jeg det er) eller mer, ja da har man tapt sin rett!

Dernest kontakter man NAF, får kontaktinformasjon til NAF sine juriiske samarbeidspartnere i rimelig nærhet, og tar det derfra. Og nei - man godtar pinadø ikke verken "skylddeling" eller skambud om man vet bedre - og ikke selv har forårsaket uhellet gjennom grov uaktsomhet.

Som du skjønner, det er mye å forholde seg til når uhellet er ute. Du finner jevnlig relevante artikler over disse temaene i "Motor", nå har NAF-medlemmer også tilgang til eldre årganger av bladet på nett. Ja, du kan finne det ellers også, men be advised, det er en krevende oppgave å finne ut av dette på egen hånd! Igjen....advokat, advokat og atter advokat! Men igjen: vurder nøye den prosessuelle risikoen, ikke hyl opp om det ikke er rimelig grunn til det, glem aldri at DITT EGET FORSIKRIINGSELSKAP forvandles til en AKTIV MOTPART i det øyeblikk du blir uvenner med dem! Og alle selskaper har en drøss heltidsansatte advokater som er der for å kverulere og valse over kundene så mye som mulig og litt til om det oppstår tvistesaker!

BEGYNN MED TIPSENE OVER PLUSS SAMMEN MED DE KLOKE ORDENE FRA KAMERAT WIZARD og tenk NØYE GJENNOM hvor mye du mener bilen din er verdt....og hva du kan dokumentere av påkost og så videre...og forsøk å komme i dialog med f.ex takstmannen, gjerne via saksbehandler!

Som sagt, det varierer veldig fra selskap til selskap! I saken der bilen min ble smadret med meg inne, var UMULIG å komme i kontakt med noen som helst hos selskapet i det øyeblikket jeg ikke la meg flat og tilltiende godtok skyldeling og skambud! Selv skriftlige henvendelser fra min advokat - brev, mail, fax - forble ubesvart. VEL, jeg byttet selskap.....noen år etter fikk jeg en virkelig stor naturskade! MITT NÅVÆRENDE SELSKAP var en helt annen skål, der var man VELVILJEN SELV, når man bare kom i gang ble problemer som dukket opp ordnet på løpende bånd, og erstatningen for to biler som ble totalskadd? På konto på et par uker!

I DEN FØRSTE SAKEN TOK DET ALTSÅ MER ENN TRE ÅR, dagen før vi skulle i retten kom Politiets avgjørelse i saken jeg forlangte reist overfor motparten. Der sto ordene "grov uaktsomhet". Da var det plutselig ikke så moro å stå og skrike "skylddeling" og "stevning" lenger gitt!

POENGET ER: OM DU ER HELDIG, ER DITT SELSKAP AV DEN "GODE" SORTEN! La det være din rettesnor til det motsatte er bevist, vær løsningsorientert, vær ærlig og korrekt, det kan ordne seg! KEg og Kamerat Wizard krøsser fingre og tær og ønsker deg lykke til!

Antall visninger