Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, dette med ladekø, ladetid, den evige undringen om hva det faktisk koster å lade hos den ene eller andre tilbyderen av lading langs veien, enn si denne lille bagatellen med at rekkevidden på en elbil er såvidt begrenset at variasjoner som følge av temperatur og føreforhold aber pløtzlich blir et faktisk problem som ødelegger moroa for de bolde elbileiere, er, som du antyder noe som på mange vis er nærmest tabu å nevne, enn si diskutere i det offentlige rom! Dels er det så enkelt som at det har gått prestisje i den symbolpolitikken som elbiler unektelig har blitt, dels har vi en elbil-lobby som nærmest overkjører alle som måtte heve stemmen og antyde at det faktisk er sånn at elbiler ikke er for alle! Noe kynisk sett, av og til får man en sterk og nagende følelse at elbil-fanboyza praktiserer en "er du ikke med oss, så er du mot oss" retorikk!

Men joooooooooooo.....det er faktisk mange høyst reelle problemer med elbil i ein vanleg kvardag ! Gullreka nevnt over er på ingen måte uttømmende, og det verste er at det vil ta mange, mange år før vi har en løsning på disse problemene: for at landet skal kunne "elektrifiseres" i tråd med politikernes vyer, må både høyspentnettet og distribusjonsnettet for elektrisk kraft oppgraderes, det medfører enorme kostnader, og det er en så stor oppgave at bare første fase vil ta minst 10 år! Det er faktisk ikke så mange månedene siden det ble vedtatt å (prøve å) komme i gang! Dernest er det denne bagatellen med batteriteknologi: selv om elbilfanzen lever i fornektelse, Li-Ion teknologi som jo er nærmest enerådende i dag, har begrenset levetid - uansett hvordan man vrir og vender på det, uansett hvor optimistisk man forsøker å være. Dernest har Li-ion relativt lav energitetthet ifht vekt, det koster flesk, det er en teknologi som medfører betydelig forbruk av kritiske råstoffer, og ikke minst: utslippene ved produksjonen er massive. Ny batteritekonolgi er noe som tvinger seg frem, men voooops....da skjer det plutselig noe med verdien på dagens elbiler!

Ser vi igjen på de mer praktiske sidene, er det mer enn en elbil som har svært kostbare deler, enn si svært arbeidskrevende prosedyrer for såvel reparasjoner som utskiftinger av deler. En unevnelig amerikansk produsent har også problemer med å kunne levere såvel verkstedstjenester som reservedeler - det har man faktisk hatt like siden begynnelsen. La det være sagt at også andre produsenter av elbiler har slike problemer i større eller mindre grad! Og når du er inne på dette med vekta...en unevnelig amerikansk produsent leder jo faktis kan her: som du jo er inne på, når vekta overstiger to tonn, ja da skjer det noe med absolutt alt som har med dynamiske egenskaper å gjøre! Kjør bak en Ta på en vei med normale svinger og bli betenkt! Kjør bak en Ta på en vei som har litt mer krevende svinger og bli lettere sjokkert! Nå vil selvfølgelig fanboyza skrike opp og forsøke å påstå noe annet, men uavhengig av alt svada her: fysikkens lover er faktisk IKKE opphevet for denne unevnelige produsenten! Sånn er det bare! Det gjør jo også noe med slitasje på hjulppheng, og det stiller helt andre krav til bremsene! Legg til moroa med bremser som ruster og "setter seg" som en følge av regenering - så ja....det er rimelig enkelt å konludere med at elbiler har problemstillinger som i større grad burde vært tema, både blant oss bilinteresserte og folk flest, men også i faglige fora. Ikke for å lage støy og svartmale, men for at disse problemene skal få en løsning, for å bidra til at de som vurderer å skaffe seg elbil, faktisk vet hva de går til og ikke blir liggende og grine første dagen! Og ja - som Kamerat Wizard antyder: i dag må man faktisk tenke sjæl og i stor grad nærmest grave frem relevant informasjon sjæl! Burde ikke være sånn, men sånn er det bare!

Antall visninger