Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, en liten ting til ettertanke her: i min grønne ungdom var det motorsykler for alle penga som gjaldt for meg, da leste jeg meg opp på alt som hadde med emnet å gjøre, herunder var jeg naturlig nok, spesielt opptatt av (blod)trimming og hvordan man likevel kunne få motoren til å leve lenge i landet. Spesielt i Tyskland var man dengang veldig opptatt av stempelhastighet, slitasje på sylinderveggene og ikke minst, forskjellig overflatebehandling, legeringer, sttøpeteknikker. For å gjøre en lang historie kort: uavhengig av hvor mye fonurligheter man la ned i selve produksjonen, en ny motor vil alltid ha en annen, grovere struktur enn en "innkjørt" motor om man ser på den i mikroskop. Dette innebærer mer friksjon på en ny motor. Mer friksjon = høyere termiske belastninger, mer slitasje, begge deler er noe styggeskap. På en motorsykkelmotor med datidens relativt høye trimmingsgrad fikk mangelfull innkjøring ofte brutale konsekvenser, selv om fabrikanter, selgere og så videre påsto at det var "jolly fine, bare dra på ut av butikken"!

Sånn var det altså ikke - mange spennende ting som kan skje med en motor gitt! Og nei, det skal IKKE mye til før det går veldig, veldig galt! Derfor sverger jeg til å være snill med gasspedalen de første 10-20.000 kilometerne. Ikke spesielt vitenskapelig, men det er neppe for ingenting at min kjære VW-forhandler sender med en liter olje og advarer mot "høyt oljeforbruk" hver gang man leverer ut en ny bil til de bolde kundene! På den tre-packen med nye VW vi har kjøpt her hjemme de siste åra, har vi konsekvent hatt en innkjøringsperiode....koster lite...og undre over alle undre, i garasjen har jeg tre uåpna en-liters dunker med Castrol Edge som fulge med bilene! Nå er jo ikke de 80-90.000 bilene våre har kjørt pr i dag rare greiene, men vi har aldri opplevd oljeforbruk av betydning, heller ikke ved kjøring i et helt annet tempo, med luft-temperaturer rundt de 40, på den russiske landeveien. Det forteller jo egentlig at jo....det er store muligheter for at det fortsatt er mining i å være litt snlll med motoren det første året eller så, og ellers unngå å piske ut hele stallen med hestekrefter til olja er gjennomvarm. Ja, det gjelder å ha trua, men pass på bilen, og den passer på deg :-)

Vel, en liten ting til ettertanke her: i min grønne ungdom var det motorsykler for alle penga som gjaldt for meg, da leste jeg meg opp på alt som hadde med emnet å gjøre, herunder var jeg naturlig nok, spesielt opptatt av (blod)trimming og hvordan man likevel kunne få motoren til å leve lenge i landet. Spesielt i Tyskland var man dengang veldig opptatt av stempelhastighet, slitasje på sylinderveggene og ikke minst, forskjellig overflatebehandling, legeringer, sttøpeteknikker. For å gjøre en lang historie kort: uavhengig av hvor mye fonurligheter man la ned i selve produksjonen, en ny motor vil alltid ha en annen, grovere struktur enn en "innkjørt" motor om man ser på den i mikroskop. Dette innebærer mer friksjon på en ny motor. Mer friksjon = høyere termiske belastninger, mer slitasje, begge deler er noe styggeskap. På en motorsykkelmotor med datidens relativt høye trimmingsgrad fikk mangelfull innkjøring ofte brutale konsekvenser, selv om fabrikanter, selgere og så videre påsto at det var "jolly fine, bare dra på ut av butikken"!

Sånn var det altså ikke - mange spennende ting som kan skje med en motor gitt! Og nei, det skal IKKE mye til før det går veldig, veldig galt! Derfor sverger jeg til å være snill med gasspedalen de første 10-20.000 kilometerne. Ikke spesielt vitenskapelig, men det er neppe for ingenting at min kjære VW-forhandler sender med en liter olje og advarer mot "høyt oljeforbruk" hver gang man leverer ut en ny bil til de bolde kundene! På den tre-packen med nye VW vi har kjøpt her hjemme de siste åra, har vi konsekvent hatt en innkjøringsperiode....koster lite...og undre over alle undre, i garasjen har jeg tre uåpna en-liters dunker med Castrol Edge som fulge med bilene! Nå er jo ikke de 80-90.000 bilene våre har kjørt pr i dag rare greiene, men vi har aldri opplevd oljeforbruk av betydning, heller ikke ved kjøring i et helt annet tempo, med luft-temperaturer rundt de 40, på den russiske landeveien. Det forteller jo egentlig at jo....det er store muligheter for at det fortsatt er mining i å være litt snlll med motoren det første året eller så, og ellers unngå å piske ut hele stallen med hestekrefter til olja er gjennomvarm. Ja, det gjelder å ha trua, men pass på bilen, og den passer på deg :-) Jeg kan tillegge at min f.d Passat 1.9 TDI rulla 485.000 før den ble smadra, den hadde ikke oljeforbruk av betydning, uka før den ble smadra toppa den med letthet 200+ på en unevnelig motorveistrekning i det store utland, og drivstoff-forbruket lå rundt 0.45 for hele året sett under ett. Bedre indikasjon på at motoren fortsatt er i topp kondisjon kan man vel neppe få!

Antall visninger