Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, i min begrepsverden er vel "10 år" bare å betrakte som det være seg en levetidsgrense eller "evig" når vi snakker elbiler.......og 250.000 km? En bil smaker best etter 300', en god bil bør kunne rulle minst 500' uten nevneverdige problemer. Forutsetningen er et normalt godt serviceregime, inkludert understellsbehandling med jevnlig etterbehandling. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" som enkelte importører hevder er "god nok", holder IKKE mål for en norsk vinter!

En del av ethvert vedlikeholdsregime er å overholde serviceintervallene, for haldex/DSG fra VAG er det som Kamerat Wizard sier, 60.000 km som gjelder - og nei - her er det IKKE slingringsmonn! Ellers er intervallene som Kamerat Wizard antyder, i nognelunde samsvar med det som var regelen i tidligere tider, altså FØR fabrikantene bestemte at serviceintervaller skulle holdes "hemmelig" for oss dumme forbrukere, eventuelt gjemems bort i "longlife" service! Og ja, det er VELDIG god økonomi med jevnlig service og oljeskift etc etc, koster lite, å la være derimot...kan koste MYE!

Andre ting som gir en god motor et langt liv er å la en ny motor få en innkjøringsperiode, man kjører rett og slet PENT - uten å trekke turtall - de første 10-20.000 kilometerne. Likeledes er det en god regel å unngå å trekke turtall på KALD motor - dvs til olja er gjennomvarm. At det har noe for seg? Garantert Jeg har rett nok ikke hatt mange biler opp gjennom rundt 45 år, men de er uten unntak kjørt lenger enn langt, uten at jeg noen sinne har opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Ja, den lokale merkeforhandleren - de siste par tiåra og litt til har jeg kjørt VW - griner fordi jeg "aldri" bytter bil - men so what? For min pengepung er det bedre å ta vare på bilen en stund, enn å bytte i tide og utide - stikkord: overgangskostnader!

Yhe Bottom Line er som alltid: TA VARE PÅ BILEN OG DEN TAR VARE PÅ DEG!

Vel, i min begrepsverden er vel "10 år" bare å betrakte som det være seg en levetidsgrense eller "evig" når vi snakker elbiler.......og 250.000 km? En bil smaker best etter 300', en god bil bør kunne rulle minst 500' uten nevneverdige problemer. Forutsetningen er et normalt godt serviceregime, inkludert understellsbehandling med jevnlig etterbehandling. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" som enkelte importører hevder er "god nok", holder IKKE mål for en norsk vinter!

En del av ethvert vedlikeholdsregime er å overholde serviceintervallene, for haldex/DSG fra VAG er det som Kamerat Wizard sier, 60.000 km som gjelder - og nei - her er det IKKE slingringsmonn! Ellers er intervallene som Kamerat Wizard antyder, i nognelunde samsvar med det som var regelen i tidligere tider, altså FØR fabrikantene bestemte at serviceintervaller skulle holdes "hemmelig" for oss dumme forbrukere, eventuelt gjemems bort i "longlife" service! Og ja, det er VELDIG god økonomi med jevnlig service og oljeskift etc etc, koster lite, å la være derimot...kan koste MYE!

Andre ting som gir en god motor et langt liv er å la en ny motor få en innkjøringsperiode, man kjører rett og slet PENT - uten å trekke turtall - de første 10-20.000 kilometerne. Likeledes er det en god regel å unngå å trekke turtall på KALD motor - dvs til olja er gjennomvarm. At det har noe for seg? Garantert Jeg har rett nok ikke hatt mange biler opp gjennom rundt 45 år, men de er uten unntak kjørt lenger enn langt, uten at jeg noen sinne har opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene. Ja, den lokale merkeforhandleren - de siste par tiåra og litt til har jeg kjørt VW - griner fordi jeg "aldri" bytter bil - men so what? For min pengepung er det bedre å ta vare på bilen en stund, enn å bytte i tide og utide - stikkord: overgangskostnader!

Yhe The Bottom Line er som alltid: TA VARE PÅ BILEN OG DEN TAR VARE PÅ DEG!

Antall visninger