Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, det berømte vepsebolet er bare fornavnet her! Teoretisk er det korrrekt at man kan avvikle mer trafikk om man bruker begge feltene frem til innsnevringen, i praksis forutsetter dette at begge feltene tilpasser hastighet og avstand TIL HVERANDRE og at det blir en noe nær perfekt glidelås-avvikling av trafikken ved innsnevnringen. Som vi vet...det skjer bare ikke i Norge! Her hjemme i Steinrøysa vil bilene i venstrefila pressa på og forsøke å passere flest mulig biler, og når de kommer frem til innsnevringen, vokser horna frem i panna på dem, da SKAL de inn i høyrefeltet igjen, helst FORAN den bilen de måtte ha PÅ SIDEN når de når frem til innsnevringen! Da oppstår det ekstremt farlige situasjoner, min subjektive oppfatning er at Ola Dunk ikke er i stand til å bruke hue i tilstrekkelig grad til at et slikt kjøremønster kan fungere.

For ordens skyld: jeg har kjørt i flere land i Europa, den russiske føderasjon inkludert, og mang en gang opplevd tilsvarende situasjoner, både i form av veiarbeid som det artikkelen refererer til, men også i form av annen innsnevring av antall felt, enn si spesielle forhold der man kommer inn i ytterste venstre felt og må over til ytterste høyre felt for å ta av et par kilometer lenger fremme. Det høres "kurrant" ut, men i tett trafikk i en virkelig stor by med 8 felt i samme retning er det absolutt en krevende øvelse! Det som får dette til å gli, er at man i dette unevnelige landet der denne like unevnelige byen ligger innerst inne i finskebukta, ja der tilapsser alle tempoet på en fornuftig måte: de 8 feltene har tilnærmet samme hastighet - og når du slår på blinklyset mot høyre, ja da åpner det seg som på magisk vis en passende luke! Det skal tillegges at man også er gode til å holde en fornuftig avstand - og der har vi det magiske her: tilpasning av hastighet, grei avatand i utgangspunktet, slippe inn trafikk som veksler fil på en smidig måte!

The Bottom Line er at alle som har kjørt i Oslo eller Stavanger vil vite at sånn fungerer det absolutt IKKE i Norge! Disse holdningene reflekteres etter min oppfatning i den aktuelle artikkelen, der man legger til grunn at køen i venstrefeltet SKAL "KJØRE FORBI" køen i høyrefeltet! Spørsmålet kunne vært "finn en feil" her: i min bok er man på ville veier når man legger opp til at venstrefeltet skal trøkke seg forbi køen og deretter presse seg inn foran hver og en bil på høyre side. Det blir rett og slett en altfor krevende øvelse for Ola Nordmann! Sagt på en annen måte: her hjemme er vi oss selv nok - vi er ikke vant til å måtte tilpasse oss på samme måte som man må for å bo i, enn si kjøre, i virkelig store byer! Oslo - "storby"? Tull og tøys, på ring 3 utenfor trafikksterk tid er man forbi "storbyen" på 10 minutter! En storby, i ordets forstand, tar flere timer å komme gjennom.

Antall visninger