Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er flere problemstillinger her, det som slår meg er at jeg mener å ha plukket opp at det finnes lovbestemmelser mot urimelige kontrakter. Når du i egenskap av eier av en bil blir satt nærmest sjakkmatt av en "takst" av bilen din ETTER at du lever i troen på at handelen er opp og avgjort, fremstår det som ekstremt urimelig at du aller nådigst får lov til å BETALE for å levere fra deg en bil som etter alle solemerker har en ikke ubetydelig salgsverdi. At en proffesjonell aktør velger å benytte seg av det som for meg fremstår som en kontrakt som i praksis gir ham en nærmest ubegrenset økonomisk garanti for feil og mangler på den bilen han tar inn, fremfor å gi deg et tilbud basert på en bruktbiltakst av denne bilen, er i beste fall ekstremt uryddig.

Hva som ligger i de 90.000, kan absolutt være relevant, både i forhold til beløpets størrelse, men også i forhold til hvilke feil og mangler som angivelig finnes, ut over det man med rimelighet må kunne forvente på en bil som tross alt har 13-14 år på veien. Noe kynisk sett, det selger sier, er at du får 70.000 for bilen din....en fair pris gitt normalt god brukstand på en såvidt gammel bil som på sitt vis er ettertraktet i markedet. I TILLEGG sier selgeren at DERSOM DET ER NOE SOM HELST FEIL MED BILEN, ja da skal DU værsågo' punge ut for hva det koster å utbedre dette! Tro hvor lenge dette gjelder....selger han bilen med GARANTI også...og lar DEG få regninga etterhvert som ting går i støkker? Man må jo uvegerlig undres - dette var jaggu en ny vri! Og NEI, for meg ville et slikt forsøk på "helgardering" fra selger medført ØYEBLIKKELIG avslutning av ethvert kundeforhold, jeg ville pinadø ikke kjøpt en LEKEBIL engang fra en slik aktør!

Et betimelig spørsmål....hvilken garanti fikk du egentlig på den bilen du kjøpte av Ringerike Bil...?

THE BOTTOM LINE er at dette er advokatmat, og NAF sine advokater har normalt sett relevant spisskompetanse. Et godt sted å begynne, er det du nevner: hva i alle dager ligger i disse 90.000? Dernest vil kontrakten være svært relevant, så tar han det derfra. I ditt sted ville jeg uansett vurdert å omgjøre hele handelen - subisiært ta innbyttebilen tilbake og selge den som reparasjonsobjekt om så skulle være - om du bare får 20.000 for den, kommer du jo 40.000 bedre ut av det! Og kanhende det er relativt enkle forhold å utbedre - kanhende forhandler legger absolutt høyeste prisnivå til grunn for de tingene som ligger i bunnen av kravet på 90.000. I det hele tatt: få et skriftlig svar på hva i alle dager som foregår her, og ta det derfra. Lykke til!

Antall visninger