Revisjonshistorikk [tilbake]

Yes, Benny hadde rett nok en Audi A5 TDI som var sånn passe innkjørt, naturlig nok gikk den videre til en svigersønn! Gode biler dør ikke, de finner bare nye eiere! Meine Passatenwagen nærma seg VELDIG de 500' når en idiot tok en "engelskmann" og smadra bilen med meg og bikkja inni! Nå er jo ikke 500' noen grense for hvor langt en Passat B5 med 1.9 TDI kan rulle, har hatt flere bekjente opp gjennom åra som har logga tilsvarende kjørelengder før de solgte bilen og lot neste eier overta stafettpinnen! Om ikke min bil hadde blitt smadret, ja da hadde jeg nok vært i arbe' ennå og hatt et tall mellom de 6 og 700' på kilometertelleren. Bilen var som ny å se til, uten rust, aldri påkrevet å etterfylle olje mellom oljeskiftene og så videre! Girolja ble sjekka tidligere samme året, da var nivået der det skulle og olja var klar som godt drikkevann! Forrige sjekk var vel rundt 250.000 km tidligere. Ja, bilen fikk en byttegenerator et sted på veien, men starteren, vannpumpa, clutchen var orginale...i det hele tatt, svært mye av bilen var originalt etter 485.000 km.

En god bil - jeg hadde lett kjørt den en million, i min verden er det sånn at en god bil skal vare lenge, typisk 4-500.000 km uten nevneverdige problemer. Det er så enkelt som å opprettholde et normalt godt vedlikeholdsregime, oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20' er alfa og omega for alt som har med TDI å gjøre, og understellsbehandling hører med! Ta vare på bilen og den tar vare på deg er mitt motto, og nei, jeg stoler like mye på Møllers påstander om at "fabrikkbeskyttelsen" er god nok i forhold til rust og at "longlife" service er "godt nok, som jeg stoler på politikernes valgløfter i disse dager! Som trådstarter er inne på: man skulle nesten tro at det var en plan fra bilbransjens side med i bildet her: få forbrukerne til å tro på sånne eventyr, gjør det i tillegg sinnsykt dyrt og unødig komplisert å reparere bilen - vips - så er bilens økonomiske levetid redusert fra si 20-25 år til 10 år eller mindre!

Dette med elbiler og batteripakker er en skikkelig joker her, elbilfansen sprer det glade budskap om at neeeeeeeeeei, det er slett ikke sant at batteripakkene har en begrenset livslengde! Man hevder også at såvel kraftelektronikken som elmotorene har nærmest evig liv! Vel, vi som har hatt beina solid plantet i den delen av arbeidslivet der vi ser livets harde realiteter for sånne ting, tror altså ikke helt på dette heller! Når vi vet at disse delene har en absurd prislapp, og at det ikke er helt enkelt å skifte noe som helst på en elbil - stikkord: høye spenninger, høye strømstyrker involvert - ja da gir det seg selv at den økonomiske levetiden blir betydelig redusert! Hvem vil vel bruke si 4-450.000 for å skifte batteripakke til en 10-12 år gammel Tesla S....enn si 90-100.000 for å skifte motor på en Renault Zoe etter kun 42.000 km der garantien var na-na - ref en stakkars Zoe-eier i herværende spalte for ikke så lenge siden? Uavhengig av hva man ellers måtte mene, man kan jo pinadø kjøpe byttemotor TO GANGER - og skifte dem - på en konvensjonell bil for den prisen!

Legg til et elbiler sleper på flere hundre kilo dødvekt! Det gjør noe med slitasjen på hele gullrekka, fra drivlinjen til hjuloppheng og bremser! Med "regenering" i tillegg kan det bli spennende å holde bremsene i en slik stand at elbilen kommer gjennom EU-kontrollene etterhvert! For ikke å forglemme at unevnelige elbiler av den store, tunge sorten, markedsføres med "fantastiske ytelser"! Mulig det...men som vi vet fra tidligere tider....høy ytelse har sin pris, her er det nok en faktor som gjør noe med slitasjen på hele gullrekka! I det hele tatt: det synes virkelig å være lagt opp til at dagens elbiler skal ha en svært så begrenset levetid i forhold til det vi er vant til!

"Bra for miljøet"? Nada! Her snakker vi om et massivt overforbruk av innsatsfaktorer, fra sjeldne jordmineraler til metaller og alt mulig annet vi putter inn i elbilene! Med et ikke ubetydelig forbruk av energi, som igjen innebærer massive utslipp - snakker vi om et miljøavtrykk som får en hvilken som helst konsenvsjonell bil til å fortone seg som miljøvennlig i forhold! Kfr det etterhvert velkjente regnestykket fra tyske Adac: et unevnelig flak av en amerikansk elbil har alene ved produksjonen så store utslipp at en velkjent tysk kvalititetsbil med dieselmotor under panseret kan kjøres 600.000 km - minst - før vi har en break even hva utslipp angår! Ja, elbilfansen vrir seg om i krampe for å forsøke å vri og vrenge seg bort fra dette, men til dags dato har jeg ikke sett annet enn svada og bortforklaringer - kall det gjerne synsing - ikke en kjeft har vært i stand til å påvise konkrete feil i beregningene fra våre tyske venner! Så har da også nettopp Tyskland ingeniører med svært høy kompetanse på det de driver med - den skal de ha!

THE BOTTOM LINE er at elbiler, slik de fremstår i dag, i beste fall er symbolpolitikk. Kjekt for å redusere lokale utslipp i virkelig store byer ålirght, men i den store sammenhengen? Nada! Min subjektive oppfatning er at den eneste farbare veien om vi virkelig skal gjøre en innsats for miljøet, må være spisset mot massiv reduksjon i globale utslipp. Det oppnår vi bare om vi kutter ut meningsløs symbolpolitikk: eksempelvis "elektrifiseringen" av Nordsjøen som egentlig bare flytter utslipp fra nordsjøen til EU....som jo brenner opp den samme gassen......om vi istedet lar gasskraftverkene der ute på sokkelen svive videre og selger eventuell overskuddskraft (ingen selvfølge med kraftoverskudd heller!!!!) fra det norske nettet til EU, ja da har vi en win-win for det globale utslippet! Tilsvarende vil vi ha en stor gevinst om vi satser mer på kollektivtransport, ikke bare i Oslo, men over det ganske land! Stikkord her må først og fremst være utbygging av jernbane og skinnegående transport, men også elektrifisering av intercity-busser og bybusser! I dag har vi rett nok "elektrifisert" bussene på nord-jæren....men jaggu står det noen svære dieselaggregater og durer i vei for å lade disse bussene et sted..........himmel og hav.....det sier jo sitt!

Å "ELEKTRIFISERE" VEITRAFIKKEN GENERELT vil for det første ta tid: verken høyspentnettet eller distribusjonsnettet for elektrisk kraft er i nærheten av å kunne støtte en stortsilt utbygging av ladestasjoner over det ganske land de første ti åra! Det er faktisk ingen trylleformler her, det er fremdeles et land der mange bor og lever sine liv i grisgrendte strøk, og det er tildels store avstander. Sånn er det bare! Ja, vi kan "elektrifsiere" Oslo-gryta, kanhende et par andre byområder, men så var det veinettets kapasitet da...løser vi egentlig noe som helst med å videreføre det egentlig meningsløse prosjektet det er, å bruke bil - uansett om det er en elbil eller en dieselbrenner - til å transportere far og mor og matpakka - som regel med far i en bil og mor i en annen bil - til og fra jobb? For det første gjør det noe med kravene til fortsatt storstilt utbygging av veier - som jo er et forsømt kapitell i Norge - for det andre vil en overgang til elbiler, som jo nødvendigvis har en begrenset levetid, være en videreføring, sogar en øking, av såvel unødvendig forbruk som økte utslipp. Fort gjort å glemme, men vår alles kjære bilen er faktisk ikke spesielt miljøvennlig - heller ikke om den er elektrisk! Jeg tenker at vi må planlegge samfunnet på en måte som gjør kollektivtransport til det foretrukne alternativet for de fleste, mens bilen blir en fritids- og feriegreie - dvs mindre bruk av vår alles kjære bilen! At det også burde være sånn at bilfabrikantene ble pålagt å bygge bilene på en måte som ga dem en vesentlig lengre levetid, og innførte straff og dask på lanken for importører som bla later som om vinteren og saltinga er avskaffet - ja alt dette er tiltak som burde vært gjennomført FØR "elektrifiseringen"!

Å FÅ SI 50 % av bilistene som suser inn fra Asker og Bærum til Oslo hver morgen over på kollektivtransport ville gitt en massiv miljøgevinst! På samme vis ville det gitt en massiv miljøgevinst om vi virkelig satset på utbygging av jernbanen over det ganske land, hadde nær sagt reverserte den massive nedbyggingen av lokalbanene på 60- og 70-tallet! Bare det å få si 25 % av godstrafikken over på bane ville gitt en betydelig reduksjon som virkelig monnet! Disse to relativt kurrante tiltakene ville gitt vesentlig større miljø-effekt enn diverse særavgifter som blir trødd ned over hodet på oss som av forskjellige grunner ikke har mulighet til å kjøpe eller løse vårt daglige transportbehov med elbil!

For å dra dette videre: kanhende vi burde gi politikerne avskjed på grått papir for søppelforbrenningsavgiftene som medfører titusener av unødvendige vogntog i det norske veinettet hvert eneste år - de fleste av dem ruller sogar videre til Sverige - for å brenne søppel! Helt fantastisk! Og her skal vi altså tvinge norske strømkunder med på symbolpolitikken med å elektrifisere nordsjøen - "for miljøets skyld"? Uten kommentar forøvrig, når dere alle forhåpentligvis bruker stemmeretten - tenk dere nøye om hvem dere stemmer på! Godt valg til dere alle!

Antall visninger