Revisjonshistorikk [tilbake]

Lista over relativt sett vanlig forekommende feil på disse modellene i de årgangene du nevner, er lenger enn barnas ønskeliste til julenissen! Men noe kynisk sett...Med Octavia snakker vi FORRIGE generasjon...den NYE kom høsten 2013....og er en vesentlig bedre bil på mange vis. Den FORRIGE har den fordelen at "alle" vet at den NYE er bedre...dvs gunstigere pris. Ellers er det først og fremst de små benzinerne som er problematiske fra før 2013 som er problematiske fra VAG....velger du en bil med dieselmotor har du et bedre utgangspunkt. 1.6 benziner uten turbo er også grei, men jeg er noe usikker på om du finner spesielt mange Octavia med denne motoren...mener den var mer vanlig under panseret på eldre modeller av VW. Automatkassene er stort sett greie, men velger du en bil med manuell kasse har du også der et potensielt problem mindre. Firehjulstrekk er kjekt å ha, men også her snakker vi forrige versjon av Haldex...godt nok, men ikke like bra som Haldex 5.

Octavia er i mitt hode en feiende flott bil, når du ramser opp en drøss Volvoer blir det liksom litt som å stikke fingeren opp i lufta: dette er en haug vidt forskjellige biler, der V70 vel er den klassiske her, rett nok større, men på mange vis det beste valget for de av oss som er litt konservative. De andre er først og fremst mindre - tildels mye mindre. Fellesnevnernen når det står "Volvo" øverst på plakaten på ruta, er at du må betale tildels mye mer enn for en jevngammel Octavia. Du bør nok sette deg ned og vurdere hvilke behov du har, og sette opp en prioritert liste over egenskaper du setter pris på. Litt smaken og baken kommer selvfølgelig også inn i bildet, men dersom en mest mulig "ny" bil er pri1 - det gir deg mer forutsigbart bilhold og normalt sett høyere driftsikkerhet - ja da er Skoda Octavia det beste valget. Men dersom du bruker tid på å finne et godt, om enn noe eldre eksemplar av V70, gjerne en bil som er kjørt 3-400.000 - det gjør noe med prisen - men NB - et GODT eksemplar - en bil som er godt passet på, gjerne av en proffesjonell bruker - ja da kan du gjøre et meget godt kjøp for et begrenset budsjett.

Du bør også se i retning av Kamerat Wizzards favoritter: Ford Mondeo hhv Ford Focus. Begge er greie biler, med god tilgang på deler - og lite problemer - omtrent som Skoda og Volvo. "Lite problemer" forutsetter imidlertid et normalt godt vedlikeholdsregime, både fra tidligere eier(e) og deg - jevnlig service, inkludert oljeskift med filterbytte - ALLTID filterbytte ved oljeskift - og ikke minst - jevnlig understellsbehandling / etterbehandling. For, en ting som er en SKIKKKELIG gjenganger i Norge, er rust, rust og rust! En motor som havarerer er peanøtter kostnadsmessig i forhold til kritisisk rust i bærende konstruksjoner, motoren skifter du på en kveld, men er det rust i bærende konstruksjoner, er spikerfabrikken neste stasjon for bilen. Så enkelt, så brutalt.

Rust kan komme i forskjellige former, den verste er skjult rust i bærende konstruksjoner. Ja, man kan sette opp en dassrull med problemområder som "bør sjekkes", men om du ikke er en svært dyktig garasjemkaniker eller fagutdannet mekaniker med lang erfaring, har du ikke en snøballs sjanse et varmt sted til å plukke opp alle mer eller mindre skjulte feil og mangler. Ja, du kan gjøre en grovsjekk, og du finner drøssevis av sjekklister på internett, bare å velge og vrake og skrive ut et par sånne lister og krøsse av! Men - når du finner BILEN med store bokstaver, en du kan tenke deg å kjøpe, ja da sørger du for å få innhentet en NAF-test - med en såvidt billig bil er 60-punkters testen mest aktuell - FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten! Koster 1500 spenn om du er NAF-medlem (med eller uten veihjelp), og som du vet....det skal ikke avdekkes rare feilen(e) før dette lønner seg - VELDIG! Om bilen er grei - jolly fine! Om bilen er UGREI med dyre, skjulte feil, ja da går du videre til neste bil! Og er det feil som kan fikses på rimelig vis, ja da er det MYE greiere å komme til enighet om enten reparasjon eller prisavslag FØR kontrakten er underskrevet!

Om selger - det være seg bruktbilselger eller privatperson - protesterer? Ja, da gir du beng, det er ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute! "Tilstandsrapporter"? Vel, spesielt i bruktbilbransjen er dette rapporter som ofte er preget av merra og havresekken, de er skreddersydd for å si alt og ingenting! Det gjelder både for AS Bruktbil i bakgården i Oslo et sted, og det gjelder bruktbilsalget hos forhandlere av tyske premium-merker.....som fatter alltid sa: stol aldri på en bruktbilselger!

Antall visninger