Revisjonshistorikk [tilbake]

Alt er mulig å tukle med, men be advised, er du glad i bilen din og ønsker å unngå problemer, da dropper du slik tukling. Bortsett fra potensialet for økt slitasje og motorhavari, skal enhver endring av denne sorten meldes Biltilsynet og føres inn i vognkortet, i tillegg skal det meldes forsikringselskapet. Forsikringsleskapet krever at det skal være godkjent hos Biltilsynet, Biltilsynet forlanger dokumentasjon for at utslippene ETTER tuklingen er i tråd med bilens typegodkjenning, subisidiært satte krav. Og neeeeeeeeeeeeeei.....de etter egne utsagn "seriøse" aktørene som leverer slike tjenester der ute, er i 99 % av alle tilfeller overhode ikke interessert i å bistå med å trylle frem slik dokumentasjon...hvilken overraskelse! Som regel står det med små bokstaver et eller annet sted, at det er KUNDENS ANSVAR å skaffe slik dokumentasjon til veie!

Denne dokumentasjonen må komme fra enten bilfabrikanten....eller et akkreditert laboratorium. Du kan drømme om å få Mitsibushi Motors til å bekrefte noe som helst som man selv ikke har levert, og tilfelle nummer to? Det koster flesk.....og be advised.....det er på ingen måte sikkert at utslippene oppfyller kravene etter en "chpping". Tvert om!

Kjøre uten godkjenning? Helt hyperintelligent, da er bilen din pr defisjon ikke lenger i samsvar med typegodkjenningen og ulovlig på offentlig vei. Verken mer eller mindre. Om du kommer ut for en ulykke og denne moroa kommer på bordet? Vel, regresskrav er det minste du kan forvente. Og skulle du slippe unna både onkler og ulykker, så er bilens salgsverdi i realiteten redusert til kroner 0, og du er faktisk pliktig til å opplyse om dette ved ethvert salg.

The Bottom Line er at dersom bilen din er for "dau" for deg - du holder antagelig fint følge med trafikken uansett - så bør du rett og slett bytte bil til en bil som har den stallen full av hestekrefter du måtte mene du bare MÅ HA fra fabrikk - og således godkjent .

Antall visninger