Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, nok en sak der det viser seg at det særnorske begrepet "årsmodell" gir sand i maskineriet og dårlig stemning for arme eiere av biler som plutselig blir gjort x år eldre, det være seg ved kjøp og salg, eller enda verre, ved en skadetakst! I sistnevnte tilfelle har man jo attpå til betalt f.ex kaskopremie ut fra en si 2010-modell, mens bilen blir gjort til en "faktisk" 2005-modell etter en skade! Ja, i min familie hadde vi faktisk en sånn sak, og forsikringselskapets "grunnlag" for å gjøre bilen X år eldre, var det norske bransjeforlagets oversikt over serienummer for diverse biler!

Nå var det jo visserlig sånn at bilen både var produsert, fortollet og førstegangsregistert rundt årskiftet 1990-91, ikke tre år tidligere som forsikringselskapet frekt og arrogant hevdet! Bilen var imidlertid bruktimport, av en "Baureihe" som aldri ble tatt inn til Norge som nybil....vi la frem dokumentasjon og bekreftelse fra såvel VW AG., den spanske importøren, det spanske biltilsynet, det norske tollvesenet, det norske biltilsynet osv osv, men neeeeeeeeeeeeeei, forsikringselskapets kvasivurderinger basert på en eneste kilde - attpå til en direkte irrelevant og uriktig kilde - ble forsøkt lagt til grunn i en absurd krangel som varte i årevis! Legg til at bilen var forsikret i samme selskapet i en årrekke - basert på bilens originale dokumenter - før den ble smadret av en idiot som kjøre på rødt lys! Bakgrunnen for selskapets iver etter å gjøre bilen eldre, var at samme selskap satt på begge sider av bordet...man prosederte "skylddeling".....!

POENGET ER ....at den eneste som kan si noe sikkert om NÅR din bil er produsert....er produsenten. Dette vil den norske importøren kunne sjekke opp....og da MÅ MAN ta bryet med å gå et hakk eller to oppover i systemet...slikt som "Rødboka" og andre norske kilder er IKKE godt nok! Det er s enkelt som at det ikke er noen "standard" som definerer hvordan et chassnisnummer er bygd opp og hvilken informasjon som kan leses ut av hvilken bokstav! Det er også tilfeller av Hurra for den liille forskjellen, der den "etablerte" fortolkningen i det norske markedet ikke nødvendigvis er korrekt. Sånn er det bare - men hva det innebærer for DIN bil, er ikke godt å si - det vet bare produsenten! Når det gjelder Suzuki, produserer man jo bilene tilnærmet like i år ut og år inn, det er mer regelen enn unntaket at det ikke er noen dramatiske forskjeller fra år til år. Men at din bil skal være en "overligger" - som har samlet støv i 5 år før den ble registert? Neppe.

Uansett....ja...det KAN under gitte omstendigheter ha en betydning for deg. Det må du vurdere, men den STØRSTE konsekvensen vil være ved et eventuelt salg...eller en forsikringskade. Om du har betalt "for mye" for bilen? Kanhende...men få nå bekreftet hvor gammel bilen FAKTISK ER før du slår på stortromma! Og da tenker jeg på PRODUSENTENS VURDERING!

Ellers er den tyske måten å tenke på - med ERSTZULASSUNG og BAUREIHE - en langt ryddigere måte å gjøre dette med vurdering av bilens alder og så videre på! I Norge har det utviklet seg en uskikk der nybiler som blir solgt ETTER den 1.7 blir solgt som "neste års" modell, mens biler som blir solgt FØR denne datoen, er "fjorårdets" modell. Dette henger i fra en svunnen tid der norske bilimportører fikk "årets biler" i en bolk, og solgte dem utover i året. Det ga jo en del bizarre utslag, bla fikk vår alles kjære Møller levert rundt 30 VW Jetta TD i midten av 1990....disse ble solgt som både "1990" og "1991" modeller...sogar ble en eller to biler etter sigende solgt som "1992" modell! Alle bilene var identiske, men Møller holdt leveringen av de fleste bilene tilbake for å skumme fløten av en avgiftsreduksjon som trådte i kraft 1.7.91! Kundene måtte betale prisen i kjøpekontrakten, mens Møller lot bilene stå på toll-lager til 1.7.91 og således slapp med redusert avgift! Og nei, dette er faktisk ikke eneste gangen sånt har skjedd!

Det "morsomme" er jo at bilbransjen selger sine biler som årsmodell ditt og datt, men i det øyeblikk bilen skal byttes inn, eventuet skadetakseres...ja da er den plutselig årsmodell X minus 1, 2 eller mange! Et år fra eller til er så sin sak, men 5 år..........det er i overkant av hva som er gangbart her! I ditt sted ville jeg nok undersøkt dette grundig, og tatt det derfra! Lykke til!

Antall visninger