Revisjonshistorikk [tilbake]

Mange kloke ord her, jeg sluter meg til med tranpeklapp og diplom til dere alle! Det enkle svaret er at om vi ser bort fra dette med at det er helligbrøde å bruke en Amazon til "bruksbil", så er det faktisk sånn at en hvilken som helst kolisjon, selv i relativt lave hastigheter, vil medføre at både du og familien med stor sannsynlighet kan sende flyttemelding til hytte med torvtak! Det som berga oss i de tider Amazon og dess like var "malen" for sikkerhet, var mindre trafikk med derav følgende større sjanse til å unngå sammenstøt av den vonde sorten, enn si vesentlig lavere tempo i trafikken. Likevel...det var jo ulykker før også, og dersom du er i tvil om dette med konsekvensene jeg nevner ove, ta en titt på ulykkestatistikken i hine dage: andelen døde og alvorlig skadde i forhold til antall ulykker var ikke noe å kimse av! Rett nok har Volvo (og Mercedes) tatt sikkerhet mer seriøst enn andre siden tidenes litt ut på dagen, men det har faktisk vært en rivende utvikling de siste 50-60 åra, enn si de siste 10 åra!

Jeg har selv hatt noen "minneverdige" opplevelser, bla fikk jeg smadra en Passat B5 av en forb... idiot som vrengte over i min kjørebane i 60-70 km/t med en bil på 1.6 tonn med første treffpunkt i A-stolpen, dernest døra og B-stolpen. Uten et godt konstruert kollisjonsbur, stålbjelker i dørene og sidekollisjonspute ville jeg fått 1.6 tonn stål i fanget. Gitt en moderat oppbremsning osv snakker vi om et kraftstøt på feil side av 30 tonn - selv i såvidt moderat hastighet som her. Likevel, jeg fikk varige skader av smellen, en trøkk 16 i bla hodet som smalt i kollisjonsputa er en ting, men hodet sitter fast i nakken...og som akuttkirurgene så kjekt uttrykker det: i en kollisjon skjer det alltid noe med skjelettet og innmaten. Det kan jeg bekrefte - det er så enkelt som at f.ex hodet stopper i kollisjonsputa, men hjernen blir liggende og skvalpe inni knotten! Det samme gjelder indre organer, kroppen stopper i sikkerhetsbeltet, sikkerhetsbeltet absorberer energi inntil så og så mye, men resten? Det er mer enn nok til å mose innmaten! Jeg var heldig: relativt "lav" hastighet, en godt konstruert bil der en del av energien ble absorbert, kollisjonsputer: ja, jeg fikk varige skader, men jeg fikk ikke alvorlig traume i nøtta, lever og milt sprakk ikke, jeg slapp med skrekken.

I en Amazon har du ingen ting av den gullrekka som redda skinnet mitt, da blir det kroppen på de som er inni bilen most. Når milt og lever sprekker? Vel, da er gode råd dyre - da er det ikke mye tid å spille på for ambulansemannskapene og akkuttlegene! Dessverre har vi ikke akuttleger med i sykebilene i Norge....det har man faktisk i andre land....og jeg har hatt et par samtaler med melemmer av den yrkesgruppen opp gjennom åra! Ja, jeg har kjørt gamle biler store deler av livet, men på et punkt fikk jeg råd til å skaffe meg nyere og sikrere biler, på veien dit hadde jeg altså mer enn en vemmelig opplevelse som fikk meg til å tenke gjennom tingene! Jeg har sogar også kjørt motorsykkel av den hissige sorten, det ville jeg ALDRI gjort om jeg hadde visst det jeg vet nå!

Skjønt, jeg har alltid vært litt opptatt av dette, det du kan gjøre sjæl, er jo å kjøre som folk - skaff deg gjerne veteranbil, men ha den som en HOBBYBIL - glem dette med "motorvei"!!!!!!!!

Ellers er ideen til Kamerat Helmar ganske god, men jeg ville nok sett mer i retning av en S-klasse her. Dog - det koster mer. 190-serie er et vesentlig bedre alternativ sett fra et økonomisk ståsted, enklere å holde vedlike, rimeligere på alle vis. I det hele tatt: man skal ikke kimse av Mercedes når det gjelder dette med sikkerhet! Allerede i 1958 introduserte Mercedes sikkerhetskupe, rett nok ikke riktig like avanserte løsninger som vi har fått senere, men milevis foran alle andre!

Som ellers: se opp for rust - det er en skikkelig showstopper på alle biler som er eldre enn 10 år. og det er en ekstrem sikkerhetsrisiko om en bil har skjult rust i bærende konstruksjoner. Jeg tenker også at Volvo kan være et godt alternativ, dog snakker vi da 850 eller nyere. Hadde nær sagt - V70 fremstår på mange måter som en moderne klassiker, det er en bil med sjel og nerve, samtidig som det er en moderne bil på alle vis, og ikke minst, det er en bil som er mulig å kjøpe og eie som hobbybil for oss vanlige dødelige! Og føler du at du MÅ HA Amazon for å ha en skikkelig hobbybil, ja da skaffer du deg FØRST en nyere, SIKKER BIL som familiebil.....SÅ skaffer du deg en Amazon som du virkelig kan kose deg med når økonomien og forholdene ligger til rette for det! Lykke til!

Antall visninger