Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann!

Jeg har full forståelse for at du har opplyst feil kilometerstand i vanvare her. Det er selvfølgelig både synd og leit – både for deg og kjøper.

På den annen side; her har du driti deg ut – for å si det på godt norsk. Da må man tørke opp etter seg. Så enkelt og så brutalt. Så beklager jeg at dette er svaret du helst ikke vil høre.

I mitt hode er en forskjell i kilometerstanden på 20.000 kilometer vesentlig. På en bil som ikke har gått lengre enn dette er den prosentvise forskjellen stor også. Du har rett og slette annonsert og solgt en vare på feilaktig grunnlag.

Hva en forhandler tar for samme bil er helt irrelevant i denne saken. Det er din bil og prisen du har valgt å sette på den vi snakker om. Når det så vier seg at den har gått vesentlig lenge enn det du har opplys i annonsen, forstår jeg godt at selger blir skuffet og reagerer. Det hadde jeg også blitt.

Dette med kilometerstand er en viktig parameter ved bilkjøp. Kanskje for viktig for enkelte. Men det er jo også en grunn til at for eksempel leasingselskaper fakturerer både én og to kroner per kilometer for biler som har overkjørt i forhold til kontrakten …

Selv om kjøpe ikke kan fraskrive seg undersøkelsesplikten her, er jeg redd du har ikke bare en dårlig sak, men svært dårlig sak her, om dette trekkes videre inn i juridiske prosesser.

Bilen er ikke dårligere, på grunn av dette, enn når han så og prøvekjørte den. Men å oppgi feilkilometerstand er en vesentlig «mangel». Selv om det er gjort i vanvare og uten overlegg.

Som sagt jeg vet du ikke har gjort dette med vilje, eller for å lure noen. Jeg synes likevel at du bør bære ydmyk nok til å ta på deg skylden for feilen her. Ta kontakt med kjøper, redegjør for situasjonen og kom til en enighet om en kompensasjon som dere begge kan leve med. Det er mitt råd til både deg og kjøper i denne saken.

I denne saken er jeg redd dere begge er den tapende part. Kjøper får en bil som har gått lengre enn hva han trodde, og du får mindre penger for den en det du håpet på.

Med ørlitt godvilje fra begge parter tror jeg dere kommer til en enighet her!

Lykke til!

Heisann!

Jeg har full forståelse for at du har opplyst feil kilometerstand i vanvare her. Det er selvfølgelig både synd og leit – både for deg og kjøper.

På den annen side; her har du driti deg ut – for å si det på godt norsk. Da må man tørke opp etter seg. Så enkelt og så brutalt. Så beklager jeg at dette er svaret du helst ikke vil høre. Dermed mener også jeg at en kompensasjon er på sin plass her.

I mitt hode er en forskjell i kilometerstanden på 20.000 kilometer vesentlig. På en bil som ikke har gått lengre enn dette er den prosentvise forskjellen stor også. Du har rett og slette annonsert og solgt en vare på feilaktig grunnlag.

Hva en forhandler tar for samme bil er helt irrelevant i denne saken. Det er din bil og prisen du har valgt å sette på den vi snakker om. Når det så vier viser seg at den har gått vesentlig lenge enn det du har opplys opplyst i annonsen, forstår jeg godt at selger kjøper blir skuffet og reagerer. Det hadde jeg også blitt. gjort.

Dette med kilometerstand er en et viktig parameter ved bilkjøp. Kanskje for viktig for enkelte. Men det er jo også en grunn til at for eksempel leasingselskaper fakturerer både én og to kroner per kilometer for biler som har overkjørt i forhold til kontrakten …

Selv om kjøpe ikke kan fraskrive seg undersøkelsesplikten her, er jeg redd du har ikke bare en dårlig sak, men svært dårlig sak her, om dette skulle gå så langt at det trekkes videre inn i juridiske prosesser.prosesser. Derfor er det å komme til en enighet er er viktig.

Bilen er du solgte er jo ikke dårligere, på grunn av dette, enn når han så og prøvekjørte den. Men å oppgi feilkilometerstand er en vesentlig «mangel». Selv om det er gjort i vanvare og uten overlegg. overlegg fra din side. Dessuten påvirker det jo verdien negativt.

Som sagt jeg vet du ikke har gjort dette med viten og vilje, eller for å lure noen. Jeg synes likevel at du bør bære ydmyk nok til å ta på deg skylden for feilen her. Du virker litt for ydmykt til å være en svindler og lurendreier. Ta kontakt med kjøper, redegjør for situasjonen og kom – om du ikke allerede har gjort det. Kom til en enighet om en kompensasjon som dere begge kan leve med. Det er mitt råd til både deg og kjøper i denne saken. kjøper. Jeg tenker at et avslag på rundt 10.000 kroner kanskje er passelig kompensasjon her.

I denne saken er jeg redd dere begge er den tapende part. Kjøper får en bil som har gått lengre enn hva han trodde, og du får mindre penger for den en det du håpet på.

Med ørlitt godvilje og forståelse fra begge parter tror jeg er jeg sikker på at dere kommer til en enighet her!

her! Lykke til!

til og god sommer!

Antall visninger