Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, det står i klartekst i annonsen at bilen er tukla med....den er chiptunet, i tillegg er DPF fjernet, EGR er "optimalisert" eller kodet vekk - et av to. Denne gullrekka er med sikkerhet IKKE - IKKE - IKKE godkjent og ført inn i vognkortet!!!!!!!!!!!!!! Legg til at det også er en festlig endring av eksosanlegget, her er det et stort potensiale for en saftig mangellapp og kjøreforbud ved neste EU-kontroll. Den eneste måten å få skiltene tilbake på da, er å tilbakeføre bilen til originalt oppsett. Om dette er mulig, er et åpent spørsmål, det eneste som er hundre prosent sikkert er at det kan koste betydelige summer. Ja, det er selvfølgelig en hypotetisk mulighet for å få "godkjent" dette mikket, men be advised, det krever et av to: dokumentasjon fra Volkswagen på at bilen oppfyller satte utslippskrav med disse endringene eller dokumentasjon og måleprotokoll fra et akreditert laboratorium som viser at bilen faktik oppfyller satte utslippskrav.

Etter min oppfatning vil Volkswagen bare hive på røret om du ringer for å spørre om man vil innestå for at denne bilen kan godkjennes. Da gjenstår det en syltynn mulighet i form av en avgassmåling. Å tro at en bil som er tuklet med på dette viset går igjennom? Det er å tro på nissen, det eneste man kan oppnå er en saftig regning for jobben, men skiltene får man ikke tilbake! Med et festlig eksosanlegg i tillegg ?!? Et tapt prosjekt - denne bilen er så ulovlig at det ryker!

The Bottom Line er at bilens verdi for meg ville vært omtrent skrap-panten - kanskje litt mer for de delene man eventuelt kunne solgt. I klartekst: STAY AWAY - finn en annen bil for pengene dine, og uansett hva du gjør: kjøp ALDRI en bil som er "tuklet" med!!!!!! Rent bortsett fra at det innebærer at bilen ikke lenger samsvarer med typegodkjenningen, skjer det ting med hele drivlinjen: økt slitasje og redusert driftsikkerhet er blant de tingene som følger med. Er du i tvil, stil deg et enkelt spørsmål: hvem har best forutsetninger for å få en motor til å fungere optimalt - VAG - i egenskap av verdens største bilprodusent - eller A/S "JALLA" som driver med chiptuning i en garasje et sted? Be aware, årsaken til at de som "chipper" bilene sine ikke får dette ført inn i vognkortet, er nettopp de forholdene jeg påpeker over: A/S "JALLA" og de andre som selger chiptuning, lover gull og grønne skoger! Men en ting får man ALDRI: dokumentasjon for at utslippene er i tråd med bilens typegodkjenning og satte krav! Tvert om - et sted på reklamen står det kanhende "det er kundens ansvar å dokumentere at avgasskravene overholdes"!!!!!

Ellers er Amorok et knallbra alternativ om du vil ha en bil som er grei både på vei og under litt røffere forhold. Toyotas HiLux er hakket tøffere, men ikke like grei på veien. Ellers har du jo Isuzu, det er et godt alternativ, og du har Mitsubushi, men NB NB NB: vi snakker om biler som er konstruksjonsmessig betinget til å ruste - se opp for rust! Tenk understellsbehanlding fra bilen var ny, med jevnlig etterbehandling, om du finner en sånn bil, hipp hurra! Ellers er det jo bare å sjekke i vei - og akkurat dette med rust er altså en god grunn til å tenke NAF-test! Nei, nei og atter nei, forhandlernes "tilstandsrapporter" er ofte ikke verdt papiret de er skrevet på! Stikkord: merra og havresekken!

Og nei, det er faktisk IKKE rasjonering på gode biler! Gå i gang med friskt mot, ta deg god tid til å finne et godt utgangspunkt, så spanderer du en NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten, da er du så trygg som det går an å være når du handler bruktbil. Lykke til!

Antall visninger