Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra gutta her, legg til at vi i det norske markedet har en blanding av hummer og kanari når det gjelder rustbekyttelse av nye biler som kommer til landet....noen importører har faktisk fått med seg at den norske vinteren og den evige saltinga av veiene ennå ikke er avskaffet og gir bilene en ekstra runde med rustbeskyttelse og understellsbehandling før de selges til norske kunder, mens andre påstår at "fabrikkbeskyttelsen" er god nok. I førstnevnte tilfeller bør bybilen uansett ha en ny behanling eller etterbehandling etter et par-tre år, mens i sistnevnte tilfelle bør nybilen kjøres direkte fra forhandler til understellsbehandling når kunden henter den, med påfølgende etterbehandling annethvert til tredjehvert år. Sånn er det bare, dessverre gir mange beng, da går det som du antyder: bilene ruster, og når de passerer 5-6 år - som jo er nokså vanlig alder på en bruktbil for dem som har et begrenset budsjett - ja da er det mange biler som ruster som kjeks!

Det ligger i sakens natur at man ALDRI bør kjøpe en bil med det være seg kritisk rust eller begynnende kritisk rust - ser man f.ex antydning til rust som er dypere enn overflaterust i bærende konstruksjoner, gå videre - det er så enkelt som at det man ser med en enkel inspeksjon, ja det er kun toppen av isfjellet! Når du finner en bil du tror er god osv - merk deg Bennys kloke ord om skjult rust og spander en NAF-test, det kan i mange tilfeller avdekke skjulte feil. En 60-punkters NAF-test koster 1500 for medlemmer, medlemskap uten veihjelp koster ikke stort. Å kjøpe en bil med kritisk rust derimot - det er en massiv økonomisk katastrofe! Ja, om du er god til å sveise sjæl og har tilgang til et sted å stå og sveiseutstyr av den sorten du IKKE kjøper på Biltema, ja da kan du muligens klare å holde bilen på veien. Ellers? Gi opp først som sist, det er ikke noe som heter å "ta rusta" med enkle midler, har rusta først fått tak, ja da tar den bilen - uansett! Dette går jo også på sikkerhet....å kjøre rundt med skjulte rustfeller er en ekstrem risikosport!

THE BOTTOM LINE er at man bør velge bil blant de bilene som A: er understellsbehandlet når de kom til landet, eventuelt av første eier ila det første året, og fortrinnsvis jevnlig etterbehandlet. Tips: sjekk HISTORIKKEN for understellsbehandlingen, om bilen er "nylig tectylert" i anledning salget, ja da skal det lyse et stort rødt lys: dette er et velkjent tricks for å skjule rusta før salget!

Have no fear, det finnes faktisk en god del biler i din prisklasse som er greie i forhold til rust også! Det tar gjerne bare litt lenger tid å finne dem, og igjen: få hjelp av NAF - FØR - FØR - FØR du undertegner noe som helst som minner om kjøpekontrakt! Det er så myyyyyyyyyyyyye enklere å si NEI, enn å kjøpe bilen og oppleve at man plutselig sitter på gata fordi golvet er gjennomrusta eller noe annet festlig! Og neeeeeeeeeeeeeei, en EU-kontroll er INGEN garanti for at bilen ikke har kritiske mangler eller kritisk rust! Jeg har selv kjøpt en bil som var parkert med skilter på og fersk godkjenning året i forveien - åssen den gikk gjennom kontrollen undres jeg fortsatt på - den hadde uavhengig styring på begge forhjula, dødgang som føltes som en full omdreining av rattet, praktisk talt ikke bremser - kun et marginalt fungerende håndbrekk - og når jeg demonterte bilen i den hensikt å bruke den som delebil - det var jo derfor jeg kjøpte den - knakk bilen på midten når jeg løsnet mellomakslingen! Helt fantastisk, men motoren var i allefall utrolig god, det skal selgeren ha! Det hører med til historien at jeg kjøpte bilen for skrap-pant, dengang en drøy tusenlapp.

Jeg må medgi at jeg ikke inspiserte bilen spesielt nøye før jeg heiv på prøveskilt og kjørte den de 3-4 mila hjem til meg sjæl. Det burde jeg kanhende gjort, men lakken var jo fin, i halvmørket på kvelden så den faktisk ganske så flott ut! Men det var altså utenpå!

Poenget? Ikke la deg forlede av blank lakk, ta det god tid - og igjen - ta gjerne med deg en venn og skaff deg en proffesjonell vurdering FØR du kjøper bilen! Vil ikke selger akseptere det siste, gå videre, da er det en hund begravet et sted!

NÅR DU HAR FUNNET EN GREI BIL sørger du selvfølgelig for understellsbehandling sånn at du kan ha den noen år, det er god økonomi og en av de beste investeringene du kan gjøre. Lanolin er forsåvidt greit, det kan ha fordeler, men be advised, det er også en behandling som krever etterbehandling noe oftere, jeg har plukket opp at noen sier hvert år. Det er så enkelt som at lanolin er mer utsatt for mekanisk slitasje, og det vaskes bokstavelig talt bort i løpet av en vinter eller to.....uansett hva entusiastene som selger dette godstoffet måtte hevde. Det er så enkelt som at vannet langs veien får ganske god fart opp under bilen, i tillegg er det ikke helt rent. Sånn er det bare. At lanolin nok tørker inn noe treigere i hulrom, det kan være. Men jeg har brukt en leverandør som bruker godstoff fra Mercasol, dvs et relativt tyntflytende produkt i hulrom, tørker inn etter 2-3 år. Under bilen brukes et mer robust middel fra samme leverandør, passende intervall for etterbehandling er to-tre år, alt ettersom hvor mye man kjører og hvorvidt man kjører på veier med mye grus og snafs som bokstavelig talt sliter høl på understellsbehandlingen.

Hva man velger er egentlig en smaksak, Mercasol lukter LITT, lanolin lukter LITT MER. Det avgjørende for min del har vært at det ikke er så mange mila til han som har Mercasol-sjappa, dessuten gjør han veldig, veldig godt arbe'. En god understellsbehanldingsjobb skal ta minst to dager, en dag med vask og rengjøring av understellet med demontering av deksler osv og påfølgende tørking, deretter minst en dag til påføring av godstoff, etterarbeid som sjekk av drensplugger osv og ikke minst...bilen skal "renne av seg" og bli rengjort. Koster typisk en femtusenlapp og oppover hos min leverandør, en tusnelapp mindre for etterbehandling. Han holder til langt ute på landet, det gjør noe med prisen....stikkord: lav husleie! Ja - du kan finne billige aktører inne i byen også, men be advised, det finnes de som bare sprøyter i vei UTEN Å DEMONTERE PLASTDEKSLENE UNDER BILEN! Det er bortkasta spør du meg....de samme folka slarver forøvrig med hulromsbeskyttelsen og denne greia med drenspluggene og rengjøring også.

Uavhengig av om du foretrekker lanolin eller noe annet, velg en VELRENOMMERT aktør som har holdt på en stund, spør gjerne andre, ta et besøk og se åssen de gjør jobben!

DET ER ELLERS TO MÅTER Å FÅ "MYE GOD BIL FOR PENGENE PÅ": den ene er å finne en bil som er kjørt noen hundre tusen av en proffesjonell bruker, gjerne en taxi! Dette er som regel biler som er passet godt på, men kjørelengden gjør jo noe med prisen du betaler! Dernest kan du velge en bil som er litt mindre populær i markedet: si f.ex Citroen fremfor Peugeot....eller f.ex Skoda Octavia - fordi det er solgt VELDIG mange av dem - eller Skoda Fabia....Skoda Roomster....fordi de ser litt spesielle ut....eller Seat av et eller annet slag! Da får du mer bil for pengene enn om du kjøper VW Golf! Og er du ungkar og sprellemann og kan greie deg med en litt mindre bil: se hen til VW New Beetle, for 150.000 får du faktisk en ganske så ny bil, spesielt om du velger en bil med 1.6 TDI eller 1.2 TSI under panseret! Pass bare på at de små benzinerne fra VAG må ha TANNREIM - ikke kamkjede - kamkjedestrammeren har gitt mange motorhavarier av den brutale sorten!

Endelig har du Kamerat Wizards vinner: Ford Mondeo hhv Ford Fokus gir deg gode biler til greie priser, velg gjerne dieselmotor så har du bil i lange tider! Men husk....verken Ford eller VAG har annet enn "rustbeskyttelse fra fabrikk når de blir solgt i Norge...dvs vær ekstra ops på rust! Ellers terningkast 6 og trampeklapp for en mann som tenker på dette med rust FØR han går i gang med å kjøpe bil, lykke til!

Antall visninger