1 | opprinnelige versjon |
Kloke ord fra Kamerat Wizard, den opprinnelige XC90 ble nok lansert litt for kjapt en gang i tiden, men en ting skal Volvo ha, man tok grep for å luke vekk feilene. At Volvo Norge ikke er helt på hde med Volvo i Sverige når det gjelder kundestøtte, er a complete different mater, men uavhengig av dette, dagens 90-serie er på alle punkter en vesentlig bedre bil. Om en slik bil skulle ramle fra hverandre eller gi nevneverdige problemer etter kun en håndfull år, ja da burde nok Volvo snarest innstillt bilproduksjonen og gått over til å produsere noe enklere - som trillebår eller rattkjelker! I min verden står Volvo høyt på pallen over biler jeg har tillitt til, og bare så det er sagt, i min verden er det sånn at en god bil bør kunne rulle si 4-500.000 kilometer eller rundt 20 år uten nevneverdige problemer gitt et normalt godt vedlikeholdsregime. I store trekk, det er hva jeg selv har praktisert opp gjennom åra, og jeg har ennå tilgode å bli stående langs landeveien og grine med en bil som trekker sitt siste sukk der og da eller noe annet festlig! Nei, det er faktisk IKKE sant at "repasjonsdumpa" kommer etter 100.000 km, faktisk har jeg aldri sett snurten av den! Ei heller ramler bilen fra hverandre verken etter 100.000 km eller etter 5 år, 10 år, 15 år, 20 år...!
Rett nok har jeg bare kjørt "greie" biler som VW og - hold deg fast - Lada - kun en drøy håndfull biler som er "brukt opp" før de har endt som spiker eller gått videre til neste lykkelige eier over 45 år der jeg har kjørt lenger enn langt - men jeg tenker - helt ærlig og bunn seriøst - at om jeg skulle konvertert til noe annet enn de bilene jeg på sett og vis har grodd fast med opp gjennom åra, ja da hadde Volvo stått høyt oppe på lista over aktuelle kandidater! Volvo er en tvers gjennom seriøs produsent, som alltid har satt sikkerhet og kvalitetskontroll i høysetet, og de gangene man har vært uheldig på et eller annet vis, ja da tar man tak i det! Legg til en enestående kundestøtte i et land ikke langt unna oss- jeg tenker på Sverige - det i seg selv er en hel gullrekke med gode grunner til at du kan sove i trygg forvisning om at du kan eie den Volvo i både 20 og 30 år om du blir bare halvparten så glad i den som jeg har vært i mine biler opp gjennom åra! Men igjen: et normalt godt vedlikeholdsregime: pass på bilen og den passer på deg! Herunder UNDERSTELLSBEHANDLING, også Volvo ruster på norske vinterveier!
Sjekk "Motor" og søk etter artikler med "rust", "rustbeskyttelse", "fabrikkbeskyttelse", "rustskader" og gjerne til sist....Volvo....det er en drøss artikler over emnet, minst en omhandler konkret Volvo! Og merk deg formuleringen: "også Volvo ruster": den norske vinteren og den noe spesielle formen for "vintervedlikehold" der salt (og andre kjemikalier av den sorten som spiser opp bilene våre) er dårlig karma for ALLE biler! Sånn er det bare, de tider da vi hadde et EGENTLIG vintervedlikehold med BRØYTING og STRØING MED SAND er long gone, salting er angivelig mer "kostnadseffektivt" osv osv! Mon det - kanhende det reduserer antallet ulykker med trailere fra Polen på sommerdekk? Uansett, det er noe vi må innrette oss etter: som sagt: UNDERSTELLSBEHANLDING med jevnlig etterbehandling! Ellers lykke til videre med en feiende flott Volvo!