Revisjonshistorikk [tilbake]

Hei Jan! Æsj, dette er aldri noe hyggelig, som regel ganske ubeleilig og ikke minst kostbart å fikse. Det er dermed ikke vanskelig å forstå at du ser etter muligheter for komme unna dette på en litt rimeligere måte.

Jag har selv hatt et par Landcruisere og kjenner disse som solide og svært driftssikre biler. Men jeg har også tidligere hørt om at motorhavari kan forekomme. Særlig på de litt eldre bilene, her var det noen feil med dyser og diesel kommer ned i bunnpanna / oljen og motoren skjærer seg. Jeg har også hært om stempler som har sprukket. Men – som nevnt, dette var på eldre biler.

Akkurat hva som forårsaker et slik havari er ikke godt å si. Noen av disse motorene kan bruke noe olje – kan den ha vært kjørt med for lite olje en gang? Kan det ha vært fylt på feil type olje en gang? Og at det er senskader etter dette? Har alle service blitt fulgt?

Eller er det rett og slett mekaniske slitasje. Motoren har jo snurret rundt noen ganger. 2000 omdreininger i minuttet i 130.000 kilometer – det blir noen runder det … Uansett lite vits å spekulere i dette. Vi må heller vende blikket framover å se etter løsninger. Motorbytte hos Toyota er neppe noen billig fornøyelse. Jeg tipper vi fort snakker en pris på minst 150.000 kroner.

På en elleve år gammel bil som har gått såpass langt er all fabrikk- og nybilgaranti for lengst passert. Med mindre dette er en kjent feil / svakhet hos produsenten er det ikke noe å hente der. Du har kjøpt bilen din av privatperson. Det vil si at du har to års reklamasjonsrett. Denne reklamasjonsretten gjelder mot skulte feil og mangler. Altså ting som selger bevisst har holdt tilbake for deg. Det er kjøper av bilen som må bevise eller sannsynliggjøre at selger har tilbakeholdt viktige opplysninger.

Denne reklamasjonsretten fritar ikke kjøperen for undersøkelsesplikt, som prøvekjøring, generell kontroll av bilen og å sjekke for eksempel service historikk. Alle ting som er viktige. Slik jeg forstår deg har selger ikke holdt tilbake noe her. Dermed er jeg redd jeg har dårlige nyheter til deg. Slik jeg vurderer det kan du ikke kreve noe tilbake derfra. Han har solgt en bil som var i orden når der gjorde handelen. At du er uheldig i etterkant kan ikke vedkommende da lastes for. Den som eier problemet (deg) eier løsningen.

Men jeg skal i alle fall forsøke å hjelpe deg litt på vei. Som nevnt er nok dette er kostbar affære hos merkeforhandler, men det finnes et firma som tilbyr overhalte motorer, komplette med blokk og topplokk til disse bilene. Mens alt utenpå motoren som innsug, dynamo og dieselpumpe etc. må flyttes over. Disse motorene koster i overkant av 50.000 kroner. Det er slett ikke ille. Sjekk ut Nordic Motor Center sine nettsider for mer info. og priser.

Det er nok også smart å innhente flere priser på å gjøre jobben. Bare pass på at du får seriøse og kompetente folk til å gjøre jobben for deg. I motsatt fall det ende med en «never ending story». Ofte kan være smart å betale litt mer for å jobben gjort av skikkelige fagfolk med erfaring fra liknende jobber.

Det er kjipt og kostbart når slike ting skjer. Når du får orden på dette igjen tror jeg du har en bil er klar for flere hundretusen nye kilometere.

Ønsker deg lykke til med å få bilen på hjulene igjen!

Antall visninger