Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat Wizard her, jeg ville først og fremst sjekket dette med garanti - der det ikke foreligger et konkret fra importør er det alltid håp! Jeg innbilte meg at elbil-importøene hadde kappes ad om å gi garantier på både 7 og 8 år og vesentlig lenger enn 100.000 km, det springende punktet her er hva som gjelder for din bil! Ellers er det jo å håpe på at det kan være ladeproblemer eller andre problemer som er vesentlig rimeligere å håndtere - verdt å undersøke. Ellers er det jo et kjent forhold at også Li-Ion har begrenset levetid, og det er flere forhold som påvirker levetiden. Dessuten eldes batteriene uansett om de blir brukt eller ei. Noe kynisk sett: om man regner med at batteriene holder i rundt 10 år, koster det deg omtrent det samme å kjøre en fornuftig elbil som den du har, som å kjøre en tilsvarende passe stor dieselbil over det samme tidsrommet. Ja, elbil er altså relativt rimelig, men det er altså ikke noen "free lunch". At dieselbilen også kan rulle videre i minst 10 år til uten nevneverdige problemer, tar vi ikke med her - det er tross alt ikke mange som kjører bilene sine fra de er nye til de er modne for å bli spiker.

OM DET SKULLE VISE SEG at det verste alternativet er en realitet - altså at batteripakka nærmer seg end-of-lifetime, er det en mulighet å forsøke å finne et hoggeri som kanhende har en vrakbil med en batteripakke som passer til din bil. En god venn betalte 10.000 spenn for å plukke det han ville fra en E-Up på et hoggeri, herunder tok han med seg batteripakka og reguleringselektronikken. Kjekt å ha - kanhende han får bruk for det en vakker dag! Poenget er, at du har jo en feiende flott og populær bil, det er ikke umulig at det finnes en batteripakke på et hoggeri. Du har jo litt tid på deg ennå, bilen er jo forsåvidt brukbar til turer i nærområdet en stund ennå. Om du mot formodning ikke skulle ha dekning i garanti for batteripakka....er det verdt å bruke litt tid på å undersøke mulighetene. Ellers er det virkelig heftig med 250.000 spenn for en batteripakke, og jeg tipper den prisen er eks montering - regn med noen timers jobb for montering også!

The Bottom Line er at ja, batteripakker til elbiler er ovseleg dyre, og skal vi være ærlige, de er uforholdsmessig dyre. Uten sammenliging forøvrig, batteri til populære kameraer fra min favoritt-fabrikant koster mellom 700 og 900 kroner hos fagforhandleren....såkalt originale. Uoriginale via EBay og Kina koster en hundrelapp for to-tre støkker....og det har vist seg opp gjennom åra at de "uoriginale" har like lang, ofte lenger, levetid enn de såkalt "originale" batteriene. Det som er litt dumt, er at det ikke uten videre er mulig å få tak i tredjepartsbatteripakker til elbiler. Ja, du kan få tak i løse celler, men da må du på et eller annet vis få tak i en kapsling og sitte og lodde forbindelser mellom en drøss celler der hjemme i garasjen. Det er ikke gangbart, derved kan den norske elbilbransjen sette den prisen de måtte ønske på batteripakkene. Om det er annereldees i andre land, kan man saktens undersøke, for all del, Norge er et høykostland på alle vis. Men jeg ville ikke hatt for store forhåpninger her, elbiler har meget liten markedsandel i EU. Det gjør noe med tilgangen på deler som batteripakker, det gjør noe med prisnivået.

Det som kan være gangbart her, er som nevnt en brukt batteripakke til en grei pris og finne noen som kan montere den inn for deg - kanhende forhandleren er grei med deg her. Men igjen: det aller beste er selvfølgelig GARANTIDEKNING! Lykke til!

Antall visninger