Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, på tross av elbilfansen iherdige forsøk på å prate ned markedet, det har vist seg at verdien på konvensjonelle biler går faktisk IKKE "ned mye raskere"! Det er så enkelt som at Norge fremdeles er et land med relativt betydelige avstander og spredt bosetting. Og nei, det er IKKE så enkelt som elbilforeningen vil ha det til: bare sette seg ned og sette krøss her og der på kartet, og "kreve" en massiv utbygging av ladestasjoner og tilhørende infrastruktur! Som vi vet, en ladestasjon svelger glatt unna like mye strøm som et helt lite boligfelt! Det norske elektrisitetsnettet må oppgrades kraftig for å være i nærheten av å kunne levere det vyene om "elektrifisering" av riket krever. Det vil koste et trefsiffret antall milliarder, og det er ekstremt ressurskrevende - det vil ta tiår.

Legg til festlige ting som "ladekø" og en pris på lading langs veien som allerede i dag tangerer en pris som gir en kilometerkostnad som overstiger hva det koster å kjøre dieselbil! Summen av faktiske ulemper som uvegerlig følger med elbil i Norge, og det faktum at de aller fleste av oss har et kjøremønster og behov som ikke lar seg oppfylle med en elbil vi faktisk har råd til å kjøpe - så har du forklaringen på at dieselbiler i bruktmarkedet er mer etterspurt enn noensinne før. Ja, sogar nyere benzinere er populære blant mange! Elbiler på sin side har som vi vet, en lei tendens til å falle som murstein i verdi, blant annet som en følge av en høyst begrunnet angst blant kundene for batterienes levetid! Ja, jeg er klar over at det er mange jokere som avgjør batterienes faktiske levetid, hurtliglading er f.ex en skikkelig showstopper her, likeledes lever batteriene lengst i landet om man holder dem mellom si 20 og 80 % av full kapasitet. Uavhengig av hvor mange som klarer å lade batteriene sine på en optimal måte, nøkternt realistisk vil markedet inntil det har bygget seg opp en større erfaringsdatabasae - kall det gjerne tillitt til dagens batte4riteknogi - gå ut fra at batteripakkas levetid - og derved i praksis elbilens økonomiske liv - vil være rundt 10 år, give or take et par-tre år. Det gjør noe med verdifallet for elbiler - og det bidrar til å opprettholde etterspørselen for brukte dieselbiler i et marked man skulle tro vlle bli dominert og styrt av prisen på nye elbiler.

Om elbilandelen av nybilsalget øker, ja da blir det naturlig nok færre brukte dieselbiler, enn si benzinere, i markedet....win-win for alle som skal selge en kurrant konvensjonell bil, prisnivået vil forstatt være regulert av tilbud og etterspørsel...færre biler....høyere etterspørsel....selgers marked. Hva fremtiden ellers vil bringe, er vanskelig å si noe om: det eneste vi kan være sikker på, er at avgiftsnivået for såvel elbiler som konvensjonelle biler vil gå opp, både kjøpsavgifter og bruksavgifter. Sånn er det bare - det er politisk vedtatt for omtrent 70 år siden at bil er "luksus" i Norge, det skal koste å eie en bil, det skal koste å bruke bil. Det får vi ikke uten videre endret. Vi kan også se for oss bruksrestriksjoner i "storbyene", og tro meg, det vil også omfatte elbiler, det er faktisk IKKE spesielt "effektivt" og "miljøvennlig" å transportere seg sjæl og matpakka til og fra jobb med elbil heller! En helt annen ting er at det faktisk IKKE finnes så mye som en eneste egentlig "storby" i Norge, selv om politikere i metropoler som Haugesund og Farsund - hver på sitt vis - bruker begrepet "storbyproblemer" som argument for f.ex innføring av bompenger!

"Ny batteriteknologi"? Vel, vi kan selvfølgelig se for oss en game-changer her, men det skjer ikke med det første, kanhende det blir en possible manjana. Uavhengig av hva man ellers måtte mene og tro, ny batteritekonolgi kan være rimeligere, den kan gi oss høyere energitetthet pr volum pr kilo og så videre. Hva skjer da? Joda, elbiler kan bli praktisk anvendbare, gitt at vi klarer å få på plass en fungerende infrastruktur FØR dette teoretiske gjennombruddet. Uten å gå inn i de øvrige problemstillingene: hva vil dette gjøre med bruktmarkedet? Jooooooo.....de som måtte sitte med en grei, rimelig elbil kan "bruke den opp" uten å ha noen store, smertelige tap. De som har belånt huset til oppetter skorstienen for å kjøpe en feiende flott elektrisk SUV i dag...? Vel, jo dyrere en bil er, jo større blir verdifallet, jo mer smeretelig blir tapet.

Og den like feiende flotte dieselbilen du har kjøpt? Joda, den vil fortsatt ha en verdi i markedet, sannsynligvis både i Norge og i andre land. ER vi litt pessimster, vil den selvfølgelig tape seg i verdi, men det vil jaggu elbilen som blir solgt i dag også, sannsynligvis vil en el-SUV - ny i dag - ha et vesentlig høyere verditap totalt sett enn din diesel-SUV som du tross alt har kjøpt BRUKT - en stor del av verdifallet er allerede tatt av første eier, hipp hurra! Mao ingen grunn til å grine, og bekymringer - det kan du da om og hvis sorgene kommer, KOS DEG med bilen din! Og glem ikke at jo LENGER DU EIER EN BIL, jo lenger du koser deg med den, jo lavere blir verditapet pr kilometer, pr år, whatever! Jeg har faktisk - helt bevisst - kjøpt en ny dieselbil for noen år tilbake, i den hensikt å ha den i minst 20 år - eller til jeg går over til tog og taxi på permanent basis! Ja, bilen blir neppe spesielt mye verdt om 20 år, men om jeg skulle byttet til si el-suv i dag, ville overgangskostnaden vært veldig, veldig mange hundre tusen! Det er penger jeg ALDRI "sparer inn" på noe som helst vis - elbil er - overraskende nok - heller ikke noen "free lunch" !

THE BOTTOM LINE er at ja, man kan spekulere seg dønn i hjel, men i min verden bør man kose seg mens man kan, og heller ta sorgene om og hvis de kommer! De hjerteligste gratuslasjoner til en mann som deg, som våget å velge bil etter behov og faktiske preferanser i en bryrtningstid, måtte du og familien ha mye glede av bilen i de årene dere eier den!

Antall visninger