1 | opprinnelige versjon |
Ja, som Kamerat Wizard antyder, bilen kan være kjørt ovseleg mye lenger, den kan være "tuklet" med, den kan ha minst en tidligere eier som er blant dem som innbiller seg at "aktiv kjøring" er det eneste som gjelder....ofte med kun to posisjoner på gasspedalen - ikkeno' eller bånn gass . hele denne gullrekka er helt fantastisk når det gjelder å ødelegge en ellers god bil, i særdeleshet gjelder dette for en dieselmotor. At bilen var tungsolgt, kan indikere at det er ting som har skremt andre potensielle kjøpere - pris alene er noe en erfaren bilselger vil korrigere rimelig kjapt.
Uavhengig av hva som er den underliggende årsaken her, bilen har tross alt 11 år på veien, det gjør noe med en bil uansett om den så har stjerne i grillen eller ikke. Om bilen i noen grad er neglisert underveis, ja da sitter du uansett med et potensielt vedlikeholdsbehov. De tingene du har skiftet, er forsåvidt ikke noe man burde kunne forvente ved kun 171.000 kilometer på en dieselbrenner, men si at bilen er utsatt for en eller flere av de uheldige omstendighetene som er nevnt her, da må du regne med å skifte sånne ting. Du får trøste deg med at det er lenge til neste gang du må skifte disse delene - krøss fingrene! Men så var det resten av bilen da - slik jeg forstår det, er ditt egentlige problem at du har en berettiget frykt for at andre ting skal ramle av eller gå i støkker!
Ja, det kan skje, men det kan også gå helt greit! Når du fikk skiftet de tingene du nevnte - tok du et ord med verkstedet som gjorde jobben? En god mekaniker vil se mye når han plukker ut f.ex en turbo, han vil også si noe om bilens generelle status. Jeg tenker at dersom bilen hadde vært hinsides alt håp, ville man gitt deg et ord her: man skifter ikke en turbo om motoren er kass - og så videre. Det andre du kan gjøre, er å spandere en NAF-test på bilen din og ta det derfra. Det kan gi deg en indikasjon på om det foreligger andre, skjulte feil og mangler. Når det gjelder rettigheter og plikter osv osv, finner du en grei oversikt HER: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/
I ditt tilfelle forstår jeg det imdilertid sånn at du allerede har skiftet både det ene og det andre. Om du IKKE har hatt en dialog med selger underveis, blir det plutselig atskillig verre: kfr at selger skal få en rimelig mulighet til å utbedre feil og mangler ved eget verksted evnt egen verkstedsforindelse. Ellers har du normalt sett 5 års reklamasjonsrett, gitt at det ikke dreier seg om kommisjonsalg. Uavhengig av hva det er eller ikke er: prøv å komme i en positiv dialog med selger og ta det derfra. Ellers er det mulig å ta saken via forbrukerorganer osv, men be advised, når vi snakker om en 2010-modell er det neppe noe poeng i å ta saken via rettsappararet. Utnytt din relasjon til selger, du nevner at du kjenner ham - tenk løsninger - finn kompromisser. Lykke til!