1 | opprinnelige versjon |
Nja - Kamerat Wizard har fått med seg hele gullrekka her, og ja, man kan endelig forsøke å bruke kjepp på vepsbolet - underforstått forsøke å bevise at dette er Mazda som har slarva under produksjonen - men be advised, det er så små summer involvert at man knapt nok får opp saken for tingretten. Om girkassa hadde ramla i biter og ligget igjen på asfalten etter 5 år og tre dager, ja da hadde man kanhende hatt en sak, men her vil det i praksis være like lett å bevise at dette er Mazda sin skyld som å bevise at månen egentlig er en svær grønn ost!
Nei, dette er ikke første gang sånt skjer, kfr f.ex Subaru som har solgt biler med spennende motorer og nesten like spennnede girkasser gang på gang på gang gjennom en årrekke! I Subarus tilfelle skal vi ikke se lenger hen enn Sverige for å se full tilbakekalling og det hele! Men i Norge? Nada, selv om motorene har rasa som perler på en snor, har Subaru Norge sett en annen vei.
SELVFØLGELIG kan man prøve, men for 60.000 kroner har du lite å vinne og veldig mye å tape. Som Kamerat Wizard antyder, prøv å komme i en positiv dialog med Mazda Norge og merkeforhandleren det er nøkternt realistisk å håpe at du f.ex kan få deler til selvkost og en hyggelig pris på jobben, det kan fort gjøre noen tusenlapper. Win-Win for begge parter ville jeg si, ikke minst deg - og med litt flaks holder den nye girkassa lenger enn bilen! Jeg tenker også at dette alternativet er sikrere og bedre på sikt enn f.ex å få reparert girkassa hos et spesialverksted, spesielt gitt at det kan være en iboende svakhet i din girkasse. Og ja, det er ergerlig, men gitt at bilen din er rustfri (har du nderstellsbehandlet bilen underveis...?) og ellers i mekanisk god stand, vil jeg hevde at alt mellom 40 og 60.000 - for en ny girkasse som kan gi deg en god bil i si 3-400.000 kilometer til om du passer på bilen din like godt som jeg gjør med min - det er en god deal uansett - det blir ikke mange kronasjene pr kilometer eller pr år.
Det er det psykologen og økonomen kaller vurdering av alterantivene: i ditt tilfelle kan du muligens kjøre med girkassa en stund til, men vibrasjoner er noe dritt: det drar med seg andre ting! Før ellers siden vil det oppstå en situasjon der bilen ikke er kjørbar, kanhende med følgeskader, vips, så er bilen verdt kroner 0! Om du skal "ta saken videre" i det være seg forbrukerorganer eller rettsystemet, vil det i beste fall ta mange år og koste ovseleg mykje pengar! Bortsett fra at du risikerer å gå på et tap, vil det ta så lang tid at bilen din meget vel kan bli verdt kroner 0. Kall det gjerne en "bordet fanger" situasjon: det er ekstremt vanskelig å "vinne". Kfr forøvrig at selv om du "vinner"....så skal eventuell erstatning innkreves....sjekk "Motor" ifht akkurat den biten...!
Et tredje alternativ er altså å gå i dialog med "de andre" og komme frem til en sånn passe spiselig løsning. Slik jeg forstår det, ligger det allerede et tilbud om ny girkasse til 60.000 på bordet. Om du ikke oppnår noe bedre enn dette - greit nok - det betyr at du med rimelig grad av sikkerhet har en bil som leverer det den skal i minimum 10 år fremover - det blir 6000 i året! Helt grei kostnad spør du meg - og ja - du har andre utgifter på bilen også - men jeg legger her til grunn at du ellers har en god bil som du har passet godt på - da er det ingenting å lure på! Ellers tenker jeg at dersom du har et normalt godt forhold til merkeverkstedet, vil man gjør det man kan for å få på plass en løsning som begge parter kan leve med. Absolutt verdt et forsøk! Tenk positivt, du har vært våken og observant og tatt tatt problem før det fikk utvikle seg til noe enda verre! Tenk løsning når du går i gang med dialogen med verksted, og spe gjerne på med en passe dose "stakkars deg", for det er virkelig kjipt dette her. Men det kunne altså vært verre - det er mitt mantra når det skjer sånne ting. Lykke til - for alt hva det måtte være verdt!