Revisjonshistorikk [tilbake]

Kloke ord fra Kamerat Wizard, som vanlig! Kan bare tilføye en liten ting: alt mellom 0.5 og 1.0 liter pr 1000 km er egentlig "innafor" det området de fleste bilfabrikanter oppgir som "normalforbruk". Ja, dette er så "vanlig" at den som kjøper ny VW den dag i dag opplever at man får med en liter olje og klar beskjed om å passe på å peile olja, man hevder at bilen "skal bruke" olje når motoren er ny". Vel, det er ikke helt sant - om en motor først begynnerå bruke olja, da går det ikke over av seg selv!

Det er i et nøtteskall det du opplever, og ja, det kan man selvfølgelig mene mye om, jeg tenker at det er flere årsaker til at det er sånn: dels motorens konstruksjon, men også denne nymotens greia med "longlife" service og intervaller for oljeskift på 30.000+. Nei, olja som benyttes i dag er slett ikke "bedre" enn tidligere, den har bare ikke de samme tilsetningstoffene som olja i hine dage. Det har primært med at man vil unngå sot i diverse miljø-duppeditter å gjøre, men olja degraderes altså like raskt som før, og ikke minst: det er egentlig like mye snafs i olja som før - vi se det bare ikke. Den eneste måten å få dette ut fra motoren på, er oljeskift og filterbytte - verken mer eller mindre. Og nei, 1.8 TSI er ikke den eneste motoren fra verken VW eller andre fabrikanter som er oljetørst, fellesnevneren er i mange tilfeller longlife-service. Om det er "rett" eller ikke, jeg er en av mange som har lagt meg på oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, maks 20.000 ved mye langkjøring, siden tidenes litt ut på dagen.

Det skal nevnes at jeg også har et par andre mer eller mindre gode vaner: på våre nye VW har jeg konsekvent unngått å jage turtall og/eller gi bånn gass - kall det innkjøring - de første 15-20.000 kilometerne. Ja, "eksperter" påstår at dette er totalt unødvendig på "moderne" motorer, men himmel og hav - det er pinadø samme sorten innmat som det har vært de siste 70 åra, den eneste forskjellen er at man har en oppbygning og konstruksjon som er mer sensibel ifht oljetrykk, kall det gjerne mer "smørekritisk"! Det koster meg ingen verdens ting å være litt "snill" med en ny motor, ei heller koster det meg noe som helst å UNNGÅ Å TREKKE TURTALL før motoren og olja er gjennomvarm! En vane jeg har hatt siden jeg kjørte motorsykkel med datidens høyteknologi for 40-45 år siden, alle som har sett innsiden av en motor vil intiutivt forstå hva som skjer når det av ulike årsaker oppstår smøreproblemer! Legg til at olja i enda større grad enn tidligere er en kritisk del av varmehusholdet i en moderne motor - mange gode grunner til å være litt konservativ her!

Konsekvensen er at jeg aldri noensinne har opplevd å måtte etterfylle olje mellom oljeskiftene, verken på familiens VAG-mobiler - rett nok flest dieselbiler - opp gjennom åraene. Ja, jeg er klar over at en del av olja erstattes med vann på våre breddegrader, olja er fortsatt hygroskopisk, men alt i alt snakker vi om knapt nok målbart oljeforbruk, altså desiliter, kanhende inntil en halvliter oljeforbruk på 15.000 km. Selv ikke når jeg sporadisk har kjørt noen tusen kilometer i det store utland med et helt annet tempo enn her hjemme, i opptil 40 grader om sommeren, har oljeforbruket vært problematisk. Iallefall verdt å ha i bakhodet når du kjøper din neste bil, og en liten ting du kan nevne for vedkommende som kjøper din bil - et oljefobruk på opptil 1 liter pr 1000 km er jo ikke egentlig ikke noe stort problem før man eventuelt glemmer å peile olja jevnlig! Selg bilen til en grei pris, vær ærlig og korrekt, så kan det fort gå bra! Om neste eier vet om dette og peiler olja, kan han gjerne kjøre flere hundre tusen kilometer uten problemer whatsoever, han får mye olje om han handler olja i 4-liters dunker på BilExtra for hva det koster å overhale motoren!

HVORFOR SLIKE SMÅTING SOM DETTE ikke kommuniseres i større grad i eksempelvis motorpressen, kan man bare undres over. Mulig jeg er litt for mye "old school", men jeg har opp gjennom årene gjennomgående kunnet kjøre bilene mine 4-500.000 uten nevneverdige problemer whatsoever - herunder har jeg aldri hatt problemer med verken oljeforbruket eller andre "innvortes" problemer. Unntaket har vært at jeg en gang måtte få skiftet ventiltetningsringer på en Lada-motor, en femtilapp i deler og en liten ettermiddags jobb. Ellers hadde jeg i hine dagen en bil med automatisk understellsbehanlding: en tetningsring som burde vært skfitet ved cluchbytte ble uteglemt av en tidligere bruker og eier av bilen. Siden jeg kjører som jeg gjør, ble det aldri nødvendig å skifte clutchen de neste 300.000+ kilometerne, så bilen gikk hjem til Mor Russland ved 425.000 kjørte kilometer - fremdeles med automatisk understellsbehandlding! I parentes bemerket: dette var før EU-kontroller og "miljøkrav" ble fast rutine annethvert år - på godt og vondt.

THE BOTTOM LINE er at nei, du bør IKKE selge bilen din med "automatisk oljeskift", men vær ærlig, si det som det er, bilen bruker litt olje, så og så mye, og ha en åpen dialog med kjøper når du diskuterer pris - dog uten å gi altfor mye ved dørene - det koster ikke allverden å få en byttemotor til en hvilken som helst Skoda eller VW om det skulle gå helt galt, Noe kynisk sett: en motor er som en legokloss, det er helt kurrant å bytte. Det er verre med f.ex rust, og om din bil er grei iog passet på i fht rust, og ellers fin - pass på å nevne det som er POSITIVT med bilen også! Lykke til!