Revisjonshistorikk [tilbake]

Normalt sett to muligheter: uforbrent diesel eller kjølevæske som havner i forbrenningskammeret gir hvit røyk i et omfang som berettiger til bruk av begrepet "mye". Andre muligheter er kondens og så videre, spesielt i vinterhalvåret, og da som et "av og til" fenomen. Men når du sier "mye", regner jeg med at det er noe som vedvarer. I førstnevnte tilfelle er det sånn at diesel som blir varmet opp ovseleg uten å forbrenne eller bare delvis forbrenne, vil gi hvit røyk i et omfang som ville fått militære tåkeleggingsmaskiner til å blekne i forhold, spesielt når eksosanlegget etterhvert blir varmt. Jeg testet dette når jeg fyllte diesel på en benzin Laddis for noen tiår siden, om jeg ikke hadde forsvunnet i den tåkebanken som oppsto på E18 i beste sendetid, hadde jeg blitt bura inn som samfunnsfiende nummer en! Tilsvarende vil forøvrig motorolje som spruter ut på en varm manifold gi utrolige mengder med hvit røyk - og fellesnevneren for både diesel i eksosen og motorolje som spruter på varme steder, er at litt av væsken blir så varm at den neeeeesten tar fyr, derav den spennende lukta du nevner: som brent diesel. Jeg tenker som "brent asfalt", dersom du kjører på litt tyngre olje får du også sporadisk spennende eksos og "godlukt" :-)

Er det diesel, vil du også kunne se det i eksosrøret der bak, i form av dråper, gjerne en liten dam under eksosrøret der du har stoppet. Mulige årsaker? Tja - dyseproblemer er en mulighet. Det kan også være turboproblematikk, gjerne en lekkasje - da snakker vi olje. En tredje mulighet er om du har en tannreim - eventuelt et kamkjede - som har hoppet over en tann. Da kan det også skje spennende ting, men normalt sett vil du få flere indikasjoner på at noe er spinn, hakkende galt da.

ER DET KJØLEVÆSKE, ja da er den billigste muligheten en lekk topp-pakning. Er det sprekk i toppen eller sylinderblokka, ja da er det enkleste å bestille en byttemotor, dvs en overhala motorblokk med topplokk, men uten generator og turbo og alt det andre. Og om dette mot formodning er en nyere bil - med fabrikkgaranti - da kan du rope hurra og la Møller ta problemet.

The Bottom Line er at det uansett kan være fornuftig å ta et ord med din favoritt-verksmester før du reiser avsted på ferie om min antagelse om at det er MYE hvit røyk som ikke går over liksom. Noe kynisk sett, de mulighetene som gir sånt som jeg kommer på i farta, kfr over, har alle en ting til felles: hver og en av dem har et betydelig potensiale for å medføre følgeskader av den alvorlige sorten. Ikke noe kjekt å kjøre Norge på langs med familien, bare for å bli stående og grine i grøfta på Dombås eller enda verre, på et veldig øde sted. Er du heldig, ja da er det enkelt å fikse, ha trua, så kan det fort gå bra! Men ikke ignorer det - hadde nær sagt - lytt til det bilen forsøker å fortelle deg her! Lykke til!