Revisjonshistorikk [tilbake]

Ikke som standardutstyr, men her dreier det seg om to ting som du står helt fritt til å kjøpe og innstallere. Det ene er en DEFA-alarm med en hel drøss mer eller mindre nyttige funksjoner som du altså får tilgang til via en app på en Smart-telefon...HER finner du mer om denne: https://docplayer.me/560025-Om-defa-link-full-kontroll-pa-bilen-og-defa-bilvarme-med-mobilen.html

  • Og nærmeste forhandler finner du lett vha vår beste venn Google evnt Defas hjemmesider. Be advised, en Defa-alarm monterer du ikke selv. Har hatt et par av sorten i våre biler opp gjennom åra, de har fungert upåklagelig, dog ingen så avanserte som denne nye saken!

Mhp dashcam er jeg noe usikker på om kameraet i artikkelen hadde en form for fjernvarsling til app eller om bileier sjekket vidoeen i ettertid. Det som er sikkert, er at de fleste dashcam har innebygd GPS og derved også en form for fartsregistrering, ofte også en kart-mapping der man kan se hvor bilen har vært, hvor fort den har kjørt og så videre. Men derfra til å gi varsel ved hastighet over fartsgrensen, er en funksjonalitet som ikke er helt vanlig. Dog ser jeg at det er kameraer som har mulighet for kommunikasjon via wifi, og begrepet "app" er nevnt. Ellers er jo et helt vanlig dashcam en god begynnelse her - burde vært standard i alle biler spør du meg - enkelte aktører i forsikringsbransjen er litt for glad i skyld-deling f.ex....med et dashcam kan man få rett i slike situasjoner, det kan bety hundre tusenvis av kroner. Men, du kan kontakte DETTE firmaet om du vil vite mer om dashcam, og finnes det et kamera med app-funksjonalitet, så har de det: https://bilkamerabutikken.no/

The Bottom Line er at slike løsninger krever en del av brukeren også. Ja, jeg har en del duppeditter selv, noen av dem er rimelig avanserte, men akkurat dette med Smart-telefoner opplever jeg mer som en tidstyv, enn en egentlig nyttig ting. Jeg ser imidlertid poenget i å ha en form for overvåking av bilen når den f.ex er på verkstedet, dog tenker jeg at det enkle ofte er det beste: om man noterer kiloemterstand når man leverer bilen på verkstedet, er man langt på vei. Med et vanlig dashcam i tillegg har man en kilde til som kan gi informasjon om hvor bilen eventuelt har vært og hvordan den er behandlet. Ja, det er selvfølgelig mulig for en uredelig person å koble fra et dashcam når man er ute på tur, men akkurat det kan man jo gjøre med det være seg en alarm eller et mer avansert dashcam også...går en uærlig person først over en rød linje, har han ikke noen skrupler med å krysse flere. Sånn er det bare....som sagt...dette med å notere kilometerstand er en god ting.

Ja, jeg har sett på dashcam-vidoene etter at min bil har vært på verksted også :-) Ikke noen sensasjonellle avsløringer der, ganske så kjedelig faktisk! Mange fordeler med å bo på landet, bileieren i artikkelen bor nok i Oslo eller i et annet mer gangster-prega område skal du se!

En ting du bør ha i bakhodet: et dashcam med kabel til lighter-uttaket og sugeskål duger ikke, få en proffesjonell aktør til å montere det for deg. Da kan du plassere det f.ex høyt oppe i ruta, på et sted der det ikke uten videre er lett å se for f.ex en uærlig mekaniker. En annen fordel er at du da også får en fast strømforsyning, uten kabler som henger og slenger, eller for den sakens skyld, løsner, på verst tenkelig tidspunkt - gjerne den dagen du får idioten bak svingen i fleisen! Dessuten får du på det viset et mye bedre oversiktsbilde av det som skjer foran bilen enn om kameraet står lavere.

Antall visninger