Revisjonshistorikk [tilbake]

Det har blitt meg fortalt at det i store trekk er sånn at girkassa er det eneste som er påkrevet å bytte etter at taxiperioden er over. En større aktør i taxiåbransjen i Sørlandets hovedstad har delt denne erfaringen med en av mine venner, der skifter man girkassa når man tar bilen ut av taxi-poolen og spanderer en service på den, hvorpå den går videre til neste lykkelige eier!

Nei, jeg har aldri kjøpt Mercedes Taxi, men jeg har hatt veldig lyst flere ganger! Dog kjøpte jeg en gang i tiden en Passat Taxi, det er med god margin den beste bilen jeg har hatt så langt, den var passet godt på, den var tvers i gjennom pålitelig. Den hadde rulla drøyt 200' når jeg kjøpte den, ikke engang innkjørt altså. Jeg kjørte den rundt 300' til, og hadde lett kjørt den til en million eller mer, men dessverre, av og til får man den berømte idioten bak svingen i fleisen!

Det gode med taxikjørt biler er at de sjelden får tid til å bli kalde, med snaue 400' og en eier kan dt utmerket godt være en bil med mye langkjøring også, enda bedre. Ellers vil sannsynligvis eieren ha passet godt på bilen og skiftet slitasjedeler underveis. Er du usikker på bilens tilstand, betal for en NAF-test FØR du undertegner kjøpekontrakt og ta det derfra. Og nei, det blir normalt sett verken dyrere eller flere reparasjoner på en taxikjørt bil med en halv mille kilometer kjørt, enn en vanlig privatkjørt bil med si 100.000 kjørte kilometer. Tvert om - altfor mange privatpersoner driter i service og lar bilen gå for lut og kaldt vann! Det gjør IKKE en proffesjonell bruker som lever av bilen. Jeg har selv vært en sånn en - rett nok ikke i taxibransjen - men jeg passer godt på bilen min.

The Bottom Line er at nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpt en slik bil! Her får du jo en relativt ny bil til en grei pris, og som vi vet: det er antall år på veien som i første rekke tar rotta på en god bil, ikke antall kjørte kilometer. En en-eiers bil, gjerne en med ikke altfor mange sjåffører, det innebærer normalt sett at det er veldig mye god bil igjen!

Du undres også på dette med "aktiv" kjørestil: hva som ligger i dette, avhenger av hvem du spør. Generelt innebærer det imidlertid en idiot bak rattet, som innbiller seg at meningen med livet er å tyne motoren mest mulig, kjøre helt på grensen til at hjula slipper i svingene og ellers gjøre det han kan for å kjøre mest mulig røkkete, dvs rivstarter, brå og brutal giring og ditto nedbremsninger. Gjerne litt sladding og spinning også, da får sånne personer ståpels! Dem om det - bakdelen med en slik kjørestil ligger i sakens natur: dels er det en adferd som gir en ekstrem sikkerhetsrisiko, dels tar det rotta på selv den beste bil på null komma null. Du kjenner dem forøvrig ofte igjen på at de etter eget utsagn har "drittbiler" der "alt" går i støkker! Takke fanden for det! Og ja, det finnes selvfølgelig variasjoner over dette temaet også, noen har mer vett, noen har mindre vett. Men generelt bør man kjøre med vett og forstand, gjerne mykt og defensitvt. Da lever både du og bilen lenge i landet! Gjett hvorfor langpendlere lett kjører sine biler veldig langt uten problemer whatsoever! Lykke til som "taxisjåffør" om du ender opp med Charmedesen!

Antall visninger