Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, det er ingen fare om luftrykket avviker bittelitt fra "fasiten". Hvor stort avvik du kan ha uten at det har konsekvenser i form av økt slitasje, avhenger imidlertid av flere faktorer, den mest åpenbare er dekkdimensjon og bilens faktiske totalvekt der og da. Kast et blikk i bilens instruksjonsbok, der vil du finne at anbefalt lufttrykk varierer med både dekkdimensjon og hvor mye last du har i bilen. Noe fornenklet sett, om du har x % for lite i forhold til anbefalt lufftrykk uten last og hiver inn full nyttelast, vil det ha større negativ effekt enn om du ikke hadde all denne ekstra vekta! Og som vi vet - de færreste er som deg (og meg) og måler lufftrykket jevnlig - for ikke å snakke om at de færreste gidder å pumpe inn ekstra luft når de skal ha med seg hele slekta og pikk og pakk på det være seg helgetur eller "Norgesferien"! Ja, x % kan påvirke både ifht slitasje og endrede kjøreegenskaper, spesielt ved mye last, men det skal en del til før det forringer kjøreegenskapene så mye at det blir problematisk - enn si en åpenbar sikkerhetsrisiko.

Det er sagt mye om dette, bla vil du få betydelig økt risiko for vannplaning ved feil lufttrykk, og ved 30 % for lavt lufftrykk vil dekkenes levetid halveres...og drivstoffofrbruket øker visstnok 6 % vet mellom 0.6 og 1.0 bar for lite trykk....min subjektive oppfatning er at begge disse tallene er en betydelig underdrivelse...i praksis vil kun et dekk på bilen med så lite trykk gi mellom 10 og 20 % økt forbruk. Ellers merker man jo dette rimelig kjapt....bilen blir veldig tung å styre her!

I min verden er et fornuttig "vindu" å holde seg innafor med sommerdekk +0 / - 10 %. Det oppnår jeg ved å sjekke sånn omtrent annenhver måned - i praksis når jeg legger om dekk og en gang eller to mellom dekkskiftene - oftere om jeg skal kjøre med mer last. Sjelden det er nevneverdig avvik, det ligger godt innafor 10 %, og ja - også jeg har en nogenlunde "korrekt" trykkmåler, i den grad ukalibrerte måleinstrumenter i garasjen hos oss vanlige dødelige er korrekte :-) Bensinstasjonenes trykkmålere er like pålitelige som en politiker før valget, sier ikke mer :-)

Og som du er inne på, lufftrykket måles fortrinnsvis med "kalde" dekk, dvs sånn omtrent luftemperaturen i skyggen. Forskjellig temparatur kan utgjøre iallefall 0.2 til 0.3 bar. Ellers er verken for høyt eller for lavt luftrykk bra, det forringer kjøreegenskapene, det gir økt slitasje, og for mye lufftrykk øker også dekkstøyen markant. Unntaket er vinterdekk, der anbefaler dekkbransjen at man fyller 10 % ekstra, begrunnelsen er knyttet til volumet av kald luft, og som kjent det hender faktisk at det blir kaldt her hjemme, vinteren er ennå ikke avskaffet! Herfra tar jeg også min tommelfingerregel og tankegangen om at 10 % er et fornuftig vindu å holde seg innenfor. Men det forutsetter altså at man har sånn passe kontroll med hva man faktisk måler, stikkord: at trykkmåleren man bruker ikke er spinn hakkende gal! På en av mine trykkmålere - en av den digitale sorten - er det f.ex oppgitt en toleranse på +/- 0,1 PSI eller 0,01 bar, mens de konvensjonelle - iallefall der hvor dette er oppgitt i det hele tatt - typisk ligger rundt +/- 1 PSI. Helt greit, selv om det nok er en fare for at nøyaktigheten er en smule overdrevet og vurdert på en meget god dag :-) For oss vanlige dødelige som IKKE kjører på bane og fyller dekka våre med nitrogen, vil vi klare oss veldig bra med den tankegangen du og jeg har :-) Trampeklapp for deg, du er en klok mann som refekterre over dette på en god måte!

Antall visninger