Revisjonshistorikk [tilbake]

Det er skrevet noe nartikler over dette emnet i årenes løp, mange av dem av svært oppegående og seriøse mennesker. Konklusjonen er den samme: piggfrie vinterdekk gir relativt sett lengre bremselengde og dårligere veigrep ved temperaturer på oversiden av 0, og jo varmere det er , jo mindre grep har du. Spesielt gjelder dette på våt vei. Sånn er det bare, og ja, vi er alle klar over at det faktisk finnes en god del sommerdekk som slipper enda lettere, for all del! Min subjektive oppfatning er at det burde være utsted importforbud for enkelte sommerdekk, stem på meg som samferdselsminister, så ordner jeg det!

Men likevel....piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret er en krevende øvelse, iallefall om du ikke bor på et sted der du har grønn vinter med maks +10 istedenfor sommer! Er du blant dem som kjører på piggfrie vinterdekk i sommerhalvåret i den tro at det er "like sikkert" som å kjøre på gode sommerdekk...da tar du veldig, veldig feil! Ja, det går stort sett greit, ikke går det spesielt fort på den norske landeveien, og de fleste som har noen år bak rattet vet å tilpasse både farta og kjørestilen etter det veigrepet man har til enhver tid. Her innebærer det at den som kjører på piggfrie vinterdekk - eller for den sakens skyld- sommerdekk av den rimelige sorten - bør kjøre med skjerpet aktsomhet og gjerne holde lavere hastighet enn man ellers ville gjort.

Siden du nevner begrepet "bærekraft": det er ikke spesielt "bærekraftig" med piggfrie vinterdekk på sommeren...de slites lynraskt om temperaturen overstiger 20+. Det gir deg i beste fall redusert mønsterdybde påfølgende vinter, i verste fall kjører du med kritisk liten mønsterdybde allerede i vintersesong nummer to - i min verden betrakter jeg vinterdekka som kass når de er 4 mm eller mindre på vårparten. Da kjører jeg dem ut på sommeren ålright - men som antydet over - da tilpasser jeg farta og kjørestilen deretter! Når høsten kommer eller mønsterdybda går under 2 millimeter, bytter jeg dem uansett - bikker de 2 mm midt på sommeren, ja da hiver jeg på sommerdekka og får lagt på nye vinterdekk på vinterfelgene så jeg er klar til vinteren.

Og nei - det er ikke noe stress whatsoever - når jeg gjør en grundig jobb med sjekk og rengjøring av bremser, innfetting av hjulbolter og nav, sjekk av luftrykk, korrekt tiltrekking av hjulbolter - det går unna på en time i normalt tempo. Om man legger om til sommerdekk for tidlig f.ex og derved må legge om en gang ekstra - da skipper man nevnte sjekk - da går det på et kvarter om man jobber fort. Dobbelt så lang tid om man jobber i normalt pensjonisttempo. Så neeeeeeeeeeeeei......jeg ser ærlig talt ikke verken problemer med dette - eller de 10 påståtte "fordelene" du viser til . For meg er det viktig å ha best mulig sikkerhet sommer som vinter, da kjører man i størst mulig grad med dekk som passer for årstiden - mer komplisert er det ikke. Og uavhengig av årstid, de aller fleste som har kjørt noen år - for min del har jeg kjørt alt fra motorsykkel til 10-tonner opp gjennom 45 år - den viktigste faktoren for å unngå ulykker, er å tilpasse farta på det viset jeg antyder over, og ikke minst: ha fokus på det man driver med der man sitter bak rattet. På et tidspunkt fant jeg det f.ex riktig å kutte ut radio og musikk mens jeg kjører - det bør alle på den andre siden av 30-40 gjøre.

Jeg er også over gjennomsnittet opptatt av å ha de beste dekka som kan kjøpes for penger til min bil. En ting du ikke nevner over: vær klar over at dekk med lavere hastighetsindeks ofte har lavere støynivå og mykere gummiblanding. Om du kjører på piggfrie vinteerdekk hele året av den grunn, kan du med fordel vurdere sommerdekk i rett dimensjon, men med lavere hastighetsindeks, gitt at du først og fremst kjører i Norge og holder fartsgrensa. Men be advised, du får mangellapp ved EU-kontrollen om du viser bilen med sommerdekk....løsningen her er å vippe på vinterdekka før EU-kontrollen og bytte tilbake etterpå. Jeg har faktisk gjort dette grepet noen ganger opp gjennom åra, men "prisen" var selvfølgelig at det var fornuftig å begrense farta og ellers kjøre på nasjonalveier når jeg f.ex farta opp og ned til Spania innimellom. De siste åra har jeg imidlertid kjørt en bil som har mer ytelse, minimalt med vindstøy,, god lydisolasjon og en grei dekkdimensjon, så nå kjører jeg på dekk med rett haastighetsindeks - opp til 240 km/t. Litt høl i hue, men når jeg er i det store utland bikker jo bilen lett de 200, så neeeeeeeeeeeeeeeei......da kjører jeg IKKE på piggfrie vinterdekk eller sommerdekk med lavere hastighetsindeks! Legg til at enkelte sommere har det vært opptil 40 grader når jeg har vært ute på tur - da slites piggfrie vinterdekk bort-vekk på null komma null!

Å kjøre på dekk som markedsføres som "helårsdekk" meg bekjent er det et eller to dekk av den sorten i det norske markedet - er høl i hue. Dette er verken fugl eller fisk, de er dårlige som sommerdekk, og totalt ubrukelige som vinterdekk.

MITT RÅD TIL DEG - for din og andres sikkerhet - er å finne et kompromiss: kjøp deg gjerne skikkelig verktøy sånn at du kan ta dekkskiftet sjæl der hjemme om du har fysikk til det - øvelse gjør mester - og ha et sett gode sommerdekk, et sett vinterdekk av beste sort: Nokian Hakkepellitta for seriøse vinterforhold - Continental om du er mer opptatt av å ha et godt allround-dekk. Ja, det finnes andre vinterdekk, men skal du kjøre piggfritt, er det bare det beste som gjelder. Ved 3-4 mm på vårparten kjører du dem ut på sommeren om du er opptatt av å "bruke opp" dekka....men igjen...kjør deretter!!!!!! Dernest skaffer du deg gode sommerdekk - Nokian er en vinner der også - alternativt Michelin. Da får du støysvake dekk, du får optimalt veigrep og hele pakka. Vil du spare penger, sørg for at felgene er i en "fornuftig" dimensjon og ta en ringerunde før du kjøper dekka, prisforskjellene kan være på flerfoldige tusenlapper! Og neeeeeeeeeeeei....ALDRI kjøpe dekk på nett, der kan det være spennende hva du EGENTLIG får! Vinterdekk spesifisert for Tyskland f.ex er ikke helt tingen for den norske vinteren! Fikk sånne dekk med en bil en gang - kjørte 5 kilometer på dem - til nærmeste dekkpusher - det var pinadø nok - av med dem - selv om de var som nye!

I det hele tatt: tenk på at det er noen som er glad i deg der hjemme, gode dekk står veldig høyt oppe på lista over sikkerhetskritiske ting på bilen din! Lykke til!

Antall visninger