Revisjonshistorikk [tilbake]

Med utgangspunkt i den antatte månedlige besparelsen tenker jeg at det primært dreier seg om til og fra jobben kjøring, med typisk 10-12 mil daglig med en bompassering hver vei. Altså ikke noen voldsom distanse, men med bompenger på toppen av norske drivstoff-avgifter, blir det penger av det. Her er det tre ting du bør ha i bakhodet: bompengeinnkreving for elbiler vil komme før vi aner, det er så enkelt som at politikerne følger nøye med på antallet elbiler som passerer gjennom bommene både her og der! På et punkt vil "inntektstapet" oppleves som så smertelig at man klasker til med bompenger - uansett hva elbilforeningen og resten av hylekoret måtte "synes".

Dernest må du ha mulighet for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Uten dette er du henvist til å betale relativt dyrt for strømmen ved kommersielle ladetilbud.

Den tredje tingen du bør spørre deg selv om: hvorfor i alle dager gå for en brukt Tesla når du kan kjøpe f.ex en ny Nisseleif for såvidt over 200.000 kroner ? Rett nok noe kortere rekkevidde, men legger du på en hundretusenlapp til, får du rekkevidde som burde kunne bringe deg til og fra jobben året rundt - igjen gitt at vi snakker om 10-12 mil totalt - eventuelt litt til. Ja, for Tesla-menigheten er sikkert Model S kule greier, men trenger du egentlig å drasse på over to tonn bil for å bringe deg sjæl og matpakka til og fra jobb? Og for "Norgesferien"....både Nisseleif og et par-tre andre elbiler av den fornuftige, passe store sorten fungerer mer enn greit nok som familiebiler også! Nei, de er ikke riktig like store, men det dreier seg om tilpasninger - og dette med "tilpasninger" er noe du uansett må gjøre om du konverterer til elbil!

At det er overveiende sannsynlig at en Model S påfører deg store utgifter? Garantert, det er en relativt tung bil, selv om du mot formodning skulle slippe ekstraordinære reparasjoner av den virkelig dyre sorten de første tre-fire åra - krøss fingrene - er bilen såvidt tung at både hjuloppheng og bremser er mer utsatt for slitasje enn på en bil som veier halvparten. Og når ting må skiftes, ja da koster det mer. Sånn har det alltid vært, og sånn vil det forbli: en bil som veier si et tonn ekstra, har en lei tendens til å gi mening til ordtaket "det koster å være kar". Enkelte påstår også at de må skifte dekk veeeeeeeeeeeeeeeldig ofte, det kan ha en viss riktighet, mye vekt og "fantastisk" ytelse gjør noe med dekkslitasjen også. Med "tøffe" dekkdimensjoner, høy lastindeks og ditto hastighetsindeks vil man meget raskt oppdage at dekka koster skjorta! Om jeg hadde vært i arbe' ennå og hadde sett i retning av elbil, ville jeg gått for en helt vanlig, trøtt og kjedelig Nisseleif, E-Golf, Zoe....whatever....alt annet enn Tesla! Noe kynisk sett: Model S - eller hvilken som helst annen Tesla - er ikke bedre på noe som helst av det som er viktig for en pendlerbil! En annen ting som kan være lurt å sjekke, er hva det faktisk koster å forsikre aktuelle alternativer!

Ellers har det å eie Tesla et par sider som tilsier at man bør styre unna om man - som meg - var avhengig av bil for å komme til og fra jobb H24/7: en ting er tildels variabel kvalitet - det kan man forsåvidt leve med. Men langt mer betenkelig er det at man fra tidenes litt ut på dagen har hatt problemer med såvel tilgang på verkstedstjenester som reservedeler. Før eller siden trenger man begge deler - og hvilken overraskelse - det er ikke helt liketil å få gjort noe som helst på en Tesla utenfor Oslo-gryta - og deler - det får man i utgangspunktet kun fra....Tesla! Voooops....om bilen står en måned eller tre - da sitter man med tunga i brødristeren når man trenger bil hver dag!

The Bottom Line er at du ikke bare får høyere driftsikkerhet, greiere tilgang på verkstedstjenester osv og sannsynligvis lavere verditap om du velger en ny, fornuftig og grei liten elbil ala Nisseleif og "de andre" - du får også en vesentlig bedre totaløkonomi og kan le hele veien til banken! Nei, det er ikke veldig mye billigere å kjøre elbil enn f.ex en grei dieselbrenner - men gitt at du har et par av disse vemmelige bompengepasseringene hver dag og altså velger en elbil av den mer "folkelige sorten", kan du iallefall regne med å spare si noen tusenlapper over det være seg en 5 eller 10 års periode. Sparer du mer, ta det som en hyggelig overraskelse og slå på det store smilet :-) Lykke til!

Antall visninger