Revisjonshistorikk [tilbake]

Mercasol sitt produktspekter tåler mer mekanisk påkjenning under bilen, og hulromsbeskyttelsen tører inn etter typisk to-tre år - da er det på tide med etterbehandling. Mercasol trenger ikke riktig like godt inn, det er mao mer tyktflytende, det gjelder både det godstoffet som påføres under bilen, men også hulromsbeskyttelsen. Jeg har brukt et Mercasol-verksted gjennom flere tiår, årsaken er at denne aktøren er svært nøye med den jobben han gjør. Det innebærer bla at han demonterer alle deksler under bilen - ja - det koster litt mer da - men som de fleste vil innse: det er lite poeng å sprøyte på "godstoff" utenpå plastdeklser. Det er det faktisk en del aktører som gjør....om "noen" er billigere enn andre...ja da er det ofte en grunn til det! Å velge en velrenommert aktør som har vært i bransjen en stund er bokstavelig talt gull verdt - og NEI - en GOD JOBB skal ta TO DAGER - en dag til grundig vask og tørking av understellet, en dag til påføring av godstoff! Snarveier finnes ikke her! Og som du nok har skjønt - rustbeskyttelsen fra fabrikk på VAG sine biler er IKKE tilstrekkelig for en norsk vinter. Jeg kjørte våre nye VW direkte til understellsbehandling for noen år tilbake, og har siden sørget for jevnlig etterehandling. Et raskt blikk på understellet på en ny VW forteller deg hvorfor....det er kun bunnplata som har noe som minner om rustbeskyttelse, alt som er montert i ettertid er i beste fall "beskyttet" av et tynt lag med lakk. Gjett hvorfor nyere biler - ikke bare VAG - kan være godt i gang med å utvikle kritiske rustskader etter si 5-6 år - og da er vi snille med antallet år! I det hele tatt: understellsbehandling er en av de beste investeringer du kan gjøre, spesielt om du ser for deg å kunne glede deg over å eie bilen litt mer enn to-te år!

Med "Fluid" film tenker du antagelig på sauefett, eller lanolin som det heter på fint. Dette er i store trekk et "godstoff" som er mer tyntflytende, det skal angivelig "trenge bedre inn". Akkurat det tror jeg hva jeg vil om, men dette stoffet kleber unektelig svært godt til alle flater. Jeg tenker at alene denne egenskapen tilsier at man får en film som ikke slipper verken vann eller saltholdig vann gjennom med det aller første! Ja, jeg har vært fristet selv, men - det er et stort men: over tid vil mekaniske påkjenninger, eksempelvis vannspruten fra hjulene, rett og slett vaske vekk denne filmen. Min subjektive oppfatning er at dette innebærer at man nok bør sørge for etterbehandling med kortere intervaller, si et til to år, med denne sorten behandling, spesielt om man kjører mye i områder av landet der veiene minner om dødehavet på vinterstid: altså saltlake i ufattelige mengder. Mhp hulromsbeskyttelsen tenker jeg at det er bop-bop, der vil de to du nevner være likeverdige.

The Bottom Line er at det avgjørende vil være hvilke leverandører du har i rimelig nærhet: om det er EN som har vært litt lenger, og har et godt rykte, vel, da betyr egentlig det mer enn om man benytter det ene eller andre. Med DIN BIL er det imidlertid en problemstilling som du bør ta med når du ringer rundt eller oppsøker forskjellige leverandører: ELBILER har spesielle krav til både det ene og det andre. Her skal den som gjør jobben, vite hva han gjør! Mercasol har visstnok et system med kurs og opplæring av sine kjede-medlemmer, uten at jeg kan innestå for kvaliteten på dette opplegget...jeg har IKKE elbil....har bare hatt konvensjonelle biler opp gjennom åra. Ja, mye er likt på min Golf og din Golf, men dette med STRØM og KORTSLUTNING er noe man skal være ops på når man sprøyter i hulrommene....helt sikkert enkelte hulrom man bør unngå!

Om aktørene som driver med lanolin er like oppdatert, er jeg usikker på. Min subjektive oppfatning er at Mercasol er en landsomfattende kjede, mens "de andre" definitivt er mindre synlige. Det er ikke derved sagt at de er noe dårligere på noen som helst måte, men jeg ville definitivt spurt om man hadde kontroll på dette med elbiler, her spesifikt E-Golf. Lykke til!

Antall visninger