Revisjonshistorikk [tilbake]

Greit nok om det hadde vært en taxikjørt bil med 4-500.000 på kilometertelleren....da hadde vi typisk snakket om en bil med 3 år på veien. Men her snakker vi om en bil som har har 18-19 år på veien...det er a complete different matter! Ved "egensjekken" ville jeg først og fremst sjekket antall eiere...hvordan kjørelengden har oppstått...stikkord langpendling, yrkesbil eller taxi....og servicehistorikk / versktedshistorikk....stikkord...hva er egentlig byttet? Jeg ville også satt det som et absolutt krav at bilen har vært understellsbehandlet på et tidlig tidspunkt, helst bør en Mercedes av denne årgangen være kjørt rett fra forhandler til understellsbehandling, og den bør ha hatt løpende etterbehandling, typisk med to-tre års mellomrom. Dernest er det dette med kjørelengden...denne bør du verifisere....det er like enkelt å "justere" kjørelengden på en Merc som alle andre biler...er bilen taxikjørt litt lenger enn 3 år, skal du ikke se bort fra at den er kjørt dobbelt så langt. Verdt å ha i bakhodet, man skal ikke miste hodet fordi om bilen ser "bra ut".

Dette er også et spørsmål om pris: det er ikke rasjonering på brukt E-klasse av denne årgangen, typisk snakker vi om 50.000 give or take, ofte biler som er kjørt rundt de 200. Nei, jeg ville generelt ikke vært redd for å kjøpt en Merc i denne klassen med verken 400.000 eller 800.000 på kilolemetertelleren, men jeg ville nok satt et tak på 50-60.000 - og da skulle jeg vært HELT SIKKER på at bilen ikke ramla fra hverandre si to-tre EU-kontroller fremover - der er MIN skala. Andre vil kanhende si at for 50.000 kan man le hele veien til banken om bilen holder to år uten nevnverdige problemer og reparasjoner av den typen som koster mer enn du ga for bilen.

Når det er sagt, om du ikke kjenner selgeren VELDIG godt og stoler på ham herfra til evigheten, ville jeg spandert en NAF-test, enten den LILLE på 60 punkter...eller den komplette....førstnevnte koster rundt 1500 kroner om du er medlem (medlemskap uten veihjelp koster ikke stort). En slik test må nødvendigvis gjennomføres FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakt, da kan du enten si takk, men nei takk om det er for mange skjulte feil og mangler, eller du kan avtale å få disse utbedret...eventuelt en prisreduksjon.....dette er MYE lettere å få til FØR du har kjøpt bilen. Nei, det er ikke aånn at en NAF-test avslører absolutt alle skjulte feil og mangler som kan poppe opp etter en stund, men den avslører med sikkerhet MYE MYE MYE mer enn man selv kan klare å avsløre på en liten halvtime utendørs hos selger! I korthet: det gir deg iallefall en viss grad av trygghet, og kanhende et par beklymringer mindre. Du kan også spørre gutta på teststasjonen om det er et "lurt" kjøp....eller sagt på en annen måte: er bilen verdt selgers prisforlangende? Får du så mye glede av bilen at den er verdt kronner xx.xxx? Og ja, Mercedes E-klasse er feiende flotte biler, den skal de ha! Men igjen: tenk NAF, og det er IKKE rasjonering på gode E-klasse heller der ute! Lykke til!

Antall visninger