Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja...få en second opion fra en annen mekaniker og be om et råd. Få gjerne vedkommende til å lytte med et stetoskop. Nå sier du iheller kke noe om du med "multireim" mener en tannreim som driver både kamakslel og vannpumpe, eller om du tenker på en reim som driver alt annet - dvs UNNTATT kamakslen....her er det en vesenforskjell. I førstnevnte tilfeller er det i min bok obligatorisk å bytte iallefall strammehjul samtidig, det er litt mer alvorlig kan du si. Med det vi kalte "viftereim" i hine dage - en reim som gjerne drev vannpumpe og diverse annen leamikk - igjen KAMAKSLEN UNNATT - var det litt mer nada. Ja, det hende at hjulene ble slitt, men bank i bordet, den eneste gangen jeg har opplevd at disse hjulene måtte skiftes, var på min mors Jetta TDi, der var det en noe jalla montert AC-kompressor som krevde ufyselig mye mer av reima enn det VW hadde sett for seg. Det sleit naturlig nok også veldig på såvel reima som reimskivene og strammemekanismen, så ja - en gang i løpet av de 440.000 km bilen ble kjørt før den ble smadret, måtte reimhjulene skiftes. Mao er det ikke vanlig at slike hjul blir slitt, men si at du har kjørt lenge med en slakk reim, eller at din bil er en bil med f.ex en AC-kompressor også i loopen og en reim som ikke er spesielt godt dimensjonert- da kan reima slura - vips - så har du ekstra slitasje.

I det hele tatt: det er iallefall lurt å sjekke opp dette - uansett om det dreier seg om den ene eller andre reima. Konsekvensene på sikt kan bli enten rådyre eller bare dyre. Ellers trenger du jo ikke plent bruke Toyotas merkeverksteder - men bruker du andre - velg et VELRENOMMERT verksted, sjekk med gode venner - ALLTID et AUTORISERT verksted. Lykke til!

Antall visninger