Revisjonshistorikk [tilbake]

Her er det strengt tatt sånn at noen liker mora, andre foretrekker dattera! Rett nok er det ikke helt mor og datter vi snakker om her, men Passat er litt større enn Octavia, mest utenpå, men du har nok noen centimetel mer plass her og der med Passat. Ellers har jeg ikke i hodet når Passat Alltrack fikk siste generasjon Haldex....altså Haldex 5. Octavia fikk dette i andre halvdel av 2013, og man skulle jo tro at Passat fikk dette tidligere, men jeg mener å erindre at Passat B6 ble levert med Haldex 4 til og med 2014. Passat B7 - som nok er den første generasjonen Passat med Haldex 5 - kom til Norge med årsmodellen 2015 - altså i andre halvår 2015. Det som kompliserer her, er at Alltrack på sett og vis er en outsider, den ble produsert med B6 som utgangspunkt litt lenger.

Haldex 5 er vesentlig bedre enn Haldex 4. Dersom du synes Passat frister mest, er det altså fornuftig å sjekke dette når du finner interessante biler - om så skulle være - kan du gå via regnummer....biltilsynets offentlige registreringsdata og chassisnummer...og en rask telefon til Møller eller en merkeforhandler. Ellers får du "mer bil" for pengene om du velger en vanlig Passat stasjonsvogn, Alltrack-utgaven var overprisa når den var ny, og den er ofte overprisa i bruktmarkedet. Det eneste du får "mer" er litt ekstra bakkeklaring og jalla plastdeksler her og der. Min subjektive oppfatning er at for alle praktiske hensyn, en vanlig stasjonsvogn er et bedre valg.

Octavia på sin side har et feiende flott design, etter min oppfatning er den penere å se til, bilene er som regel godt utstyrt, og du har egentlig Golf i bunnen. Du får også Octavia med forskjellig bakkeklaring, mener man har tre varianter over temaet: "vanlig", + 2 cm eller deromkring og Scout, med enda et par cm bakkeklaring. Scout har også jalla plastdeklser og "stilige" SUV-detaljer for de som synes sånt er....stilig...men igjen...en helt vanlig stasjonsvogn er det beste valget for de fleste. Mhp bakkeklaring og "fremkommelighet" er Octavia så alikevel en bil med svært korte overheng foran og bak. Det innebærer at det skal mye til før du ikke kommer frem så lenge det er noe som minner om vei - det skal mye snø til før du får problemer - og utenfor veien - der har faktisk verken Passat med eller uten "Alltrack" på rumpa eller Skoda med eller uten "Scout" på rumpa noe som helst å gjøre....dette er og blir stasjonsvogner som liker seg best med vei under hjula. Mhp fremkommelighet - er det vinteren som er bakgrunnen for at du ønsker deg firehjulstrekk, er valg av dekk mye, mye mer kritisk enn et par cm fra eller til med bakkeklaring. Velg Nokian Hakkepellitta med eller uten pigg, da har du de beste dekka for krevende vinterforhold. Er du mer "allround" typen, f.ex i Oslo og omegn, velger du Continentals vinterdekk. Verre er det ikke.

BAKDELEN med mer bakkeklaring er innlysende: en ordinær stasjonsvogn er bedre på veien, du får noe lavere drivstoff-forbruk, du får også ørlite mindre vindstøy generert under bilen. Ja, forskjellene er subtile, igjen, det er dette med smak og behag. Jeg opplever "høybeinte" biler som feil i forhold til mitt kjøremønster, for deg kan det være annerledes.

Uavhengig av dette, Haldex 5 er noe du bør prioritere. Likeledes er DGS og adaptiv cruisekontroll en uslåelig kombinasjon som gir deg vesentlig bedre kjørekomfort og mindre stress. En ting til du skal være ops på: Passat B7 er vesentlig bedre enn B6. Ja, du kan få alltrack med B6 i bunnen til lavere pris, men B7 er et bedre valg....ikke en "helt ny bil", men den er vesentlig forbedret på flere punkter. Ellers tolker jeg deg fithen at du ser i retning av diesel: be advised, spesielt for Octavia er det sånn at 2.0 TDI med 150 hk er mer enn nok for norske forhold. Ja, faktisk nok for motorveiskjøring i land med et annet tempo i trafikken også: du har en reell toppfart på godt over 200 km/t, og motorens varmehushold samt utvkekslingen i drivlinjen tilsier at du kan kjøre dagen lang i 180+. For ordens skyld: jeg har selv en Golfstasjonsvogn med 150 hk TDI, den holder mål på den russiske landeveien - der er det til tider heftig tempo.

Ja, 170 hhv 185 hk TDI gir deg noe høyere toppeffekt og litt mer moment, men om du ikke skal trekke slep på halvannet tonn og mer, har det ingen praktisk betydning. Med 150 hk får du kanhende en nyere bil med noe kortere kjørelengde for samme pris - verdt å vurdere. Mhp Passat er 150 hk tilstrekkelig der også - Passat er ikke veldig mye tyngre.

The Bottom Line er at jeg tenkte i baner av Passat når jeg kjøpte Golf første for noen år tilbake. Jeg hadde bestillinga på Passat CC "med alt" når Golf 7 ble lansert. Jeg ventet en drøy uke, og etter åa ha prøvekjørt Golf 7, var jeg ikke i tvil: det er en vesentlig mer håndterbar bil på veien, du kjører med et evig smil og tenker på begrepet "går som på skinner". Ja, jeg vurderte seriøst Octavia, det er på mange vis et bedre valg enn Golf, men leveringstiden av "nye" Octavia" var for lang. Ja, begge er bygget over samme lest, men Octavia har bedre plassutnyttelse i kupeen, kort og godt en mer romslig bil. Med firehjulstrekk er det prikken over i'en, en drøm både på smale, norske veier som ned til Lysebotn i Rogoaland, men også på det vi kan kalle seriøs motorveiskjøring, som diket forbi Krohnstadt utenfor St Petersburg - da merker man virkelig hvor mye et godt designet firehjulstrekk på en bil som derved får nær 50-50 vektfordeling gjør for stabiliteten!

Passat på sin side er - fremdeles - en bil med tendenser til noe understyring om du du presser den i svingene. Ikke mye - du skal kjøre på grensen til uforsvarlig for at det skal være merkbart - men det er der. Ellers er Passat mer "landeveislokotiv", sånn har det vært siden Passat B5, og sånn er det fremdeles. Ja, en Passat føles fjellstø på landeveien, svært komfortabel har den vært, og den har bare blitt bedre med åra, spesielt lydisolasjonen er et stort pluss. Men med Golf 7 hhv Octavia av siste generasjon er det kun marginale forskjeller her. Å velge mellom Passat og Octavia går på smaken og baken - stikkord GRUNDIG PRØVEKJØRING og et par kvelder der du tenker gjennom inntrykkene. Da gjør du et godt valg som du er fornøyd med i mange år fremover!

Til slutt et par pekefingre: når du har funnet og overtatt en god bil: "longlife" service er noe tull, skift motoroje og oljefilter hver 15.000, maks 20' ved mye langkjøring. Å kjøre 30.000 på olja med en TDI - det er dårlig karma. Mhp DSG og Haldex: oljeskift hver 60.000 - aldri slarve med dette! Påse også at du ikke overskrider skiftintervallet for drivstoff-filteret! Ellers er "fabrikkbeskytelsen" amhp rust under pari med både VW og Skoda, om bilen du finner IKKE er understellsbehandlet i Norge, og ellers er grei ifht rust, kjør bilen direkte til understellsbehandling hos en seriøs, velrennomert aktør, og sørg for jevnlig etterbehandling, i praksis hvert andre-tredje år. Ja, du har "rustgaranti" i 12 år, men denne er omtrent like full av hull som en sveitserost: den dekker ikke en dritt....det å stole på en rustgaranti på norske biler er litt som å tro på julenissen! Om du ser under en hvilken som helst VW eller Skoda, skjønner du hvorfor...ja...bunnplata har noe som minner om beskyttelse, men alt annet som er montert på den, er i beste fall beskyttet med et tynt lag lakk. Det holder ikke mål for norske vinterveier. Ja, du kan finne gode bruktbiler der ute, men be advised, spander gjerne en NAF-test FØR FØR FØR du unntegner kjøpekontrakten! Skjult rust er ikke lett å oppdage, men du og du, så dyrt det er å kjøpe katta i sekken! NAF-test gir deg iallefall en viss grad av sikkerhet! Og ja - det er biler som er "greie" ifht rust, for all del, om eierne kjører på Rjukan f.ex...eller et annet sted der det ikke er riktig like mye salting...men det kan også være det stikk motsatte...biler som kun er to-tre år gamle og allerede har kritisk rustdannelse under utvikling. Det vet du ikke før du har sjekka - og er bilen "nylig tectylert" eller ditt og datt - forlang kvittering og eventuell rustbehandlingshistorikk....er det gjort fra bilen var ny and on...veldig bra!

Er det derimot en bil som aaaaaaaaaaaaaaaaaldri har vært understsbehandlet i Norge før den ble lagt ut på finn...vel....da skal man som et minimum spandere en telefon til firmaet som har gjort jobben og be om bilens ruststatus FØR jobben ble utført! For orden skyld: jeg har kjørt våre nye VW direkte til understellsbehanlding....med jevnlig etterbehanlding...og jeg vet positivt at det er mange med meg som gjør det samme. Det er forøvrig noe som gjelde alle biler som kke blir understellsbehandlet når de kommer til landet: da bør man gjøre det selv! Lykke til!