Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, se etter en litt mindre Suzuki, gjerne litt nyere. Ellers er den sjekken du selv kan ta, eventuelt sammen med en god venn, det vi kan kalle grovsortering. Finner du en bil som ser grei ut, koster en 60-punkters NAF-sjekk 1500 spenn om du er medlem., medlemskap uten veihjelp er faktisk ganske billig. 1500 spenn er latterlig lite sammenlignet med kostnadene som kan oppstå om det f.ex er skjult rust på bilen. Og nei, dette er IKKE lett å oppdage ellers!

Subaru Justy er også litt bop-bop, problemet med Subaru er denne famøse boksermotoren. Om du ser i retning japs, tenk Suzuki eller Toyota, ikke nødvendigvis en stor og relativt dyr bil. Velg gjerne gubbekjørt bil, unngå "ungdomskjørte" biler og biler med ufyselig mange eiere. Og nei, ikke se deg blind på service og ditt og datt, det er en grei tilleggsopplysning, for all del, men som du er inne på, med "privat" service er det bop-bop. Den beste indikasjonen på en bil som er tatt vare på, er egentlig motorrommet: er det rent og pent, ikke bare på overflaten, men på de stedene der man normalt sett ikke gidder å vaske, er det en god indikasjon på at bilen er tatt nogenlunde godt vare på. Derfra ser du på innvendig renhold....du ser på dekka...om disse tre tingene ser nogenlunde greie ut, går du videre på resten av det du kan sjekke der og da...og foretar gjerne en grundig prøvekjøring. Ikke grisekjøring - kun på forskjellig veiunderlag og meget observant. Tro meg, du merker det om bilen er "slaskete" i understellet!

Mhp dette med rust er det som sagt ingen lett sak å avdekke skjult rust, og tro meg, selv mennesker som i utgangspunktet er ærlige, kan komme i skade for å dekke over rust med ny tectyl i den tro at det "tar rusta". Derfor....NAF-sjekk..........FØR....FØR....FØR kjøpekontrakten underskrives. Min subjektive oppfatning er at dette er vel så viktig på billigbiler, det er jo så enkelt som at 25 tusenlapper er ganske mye penger for deg!

Om du kan "redde" som er neglisjert over tid med en "storservice"? Nada, men igjen, det som betyr noe, er bilens faktisk stand. Om olja og oljeflteret er skifta sånn passe jevnlig, er mye gjort. Likeså at slitasjedeler er skiftet løpende sånn at f.ex slark i et hjullager har fått utvikle seg over tid og gjerne gi vibrasjoner som har forplantet seg over hele drivlinjen. Ja, mye kan gå veldig galt om man ikke passer på, men slik du beskriver Suzukien, har eieren brukt bilen selv hele tiden. Det er et godt tegn, selv om den ikke er kjørt stort etter min oppfatning. Liker du bilen og vet hva du går til når du kjøper en bil med 20 år på veien, jolly fine! Men tenk seriøst på en NAF-test, det gir deg litt mer trygghet! EU-kontrollen er det sagt litt om fra Kamerat Wizard, ja, det betyr at skiltene ikke ramler av de første par åra, og det betyr at bilen er sånn nogenlunde sikker, men be advised, det betyr IKKE at bilen er rustfri i bærende konstruksjoner! Skjult rust er og blir en mulighet med en såvidt gammel bil! Lykke til!

**

Antall visninger